KAFFEPAUSE I VINDUSKROKEN: – Det er fint at det fortsatt finnes gamle leiligheter med store stuer som fortsatt står slik som da de ble bygget, sier Maria Storaaas.

Rom for kunst

For billedkunstner Marie Storaas er identitet og relasjoner viktige størrelser – både i kunsten og på hjemmebane.

Tekst: Einar Olsson / Foto: Pernille Sommer

Marie Storaas gikk ut av Kunst- og designhøgskolen med en mastergrad i 2014, og har jobbet med billedkunst i forskjellige former siden slutten av 90-tallet. – Nå for tiden jobber jeg hovedsakelig med oljemaling på betongplater, forklarer hun.

– Jeg maler hver eneste dag, enten i atelieret i Vaskerelven eller i stuen hjemme.

Da hun gikk på master utviklet hun en egen teknikk som er en slags krysning av fresco og graffiti.

– Da jeg begynte å male, malte jeg veldig ofte ut i fra fotografier. Det driver jeg med fremdeles. Jeg henter motivene fra media og dagspresse, og maleriene har ofte en politisk undertone. På den måten gir jeg de dagligdagse, ofte flyktige medieinntrykkene et forlenget liv, sier hun.

I freskomalerier gir blandingen av pigment og kalk blekere farger i forhold til rent pigment, men når det først er tørt, vil fargene holde seg uendret i lang tid.

– Fresker er designet for å leve et langt liv, så slik sett er det en velegnet teknikk, forklarer hun.

Fotograf Pernille Sommer
GAMMEL BERGENSLEILIGHET: – Det er fint at det finnes gamle leiligheter med store stuer som fremdeles står slik som da de ble bygget, sier Maria Storaas.

Salongen

Marie driver visningsrommet Salongen – rom for kunst på Nordnes sammen med fotograf Marie Prestmo. Sammen utgjør de kunstnerduoen P.S., som utforsker skjæringspunktet mellom maleriet og fotografiet og utvisking av linjer mellom de to mediene. Samtidig leier de ut Salongen til kunstnere og  andre aktører innen kulturfeltet for utstillinger, lanseringer, debatter, konserter og workshops.

Marie er også ansatt i Engen-gruppen som kunstansvarlig og jobber som DJ.

– Jeg ser på meg selv som en såkalt vernissage-DJ – en som spiller musikk det går an å prate over, ler hun. Målet hennes er i midlertid å kunne leve som utøvende kunstner på fulltid.

– Jeg maler hver eneste dag, enten i atelieret i Vaskerelven eller i stuen hjemme.

Kunstbyen Bergen

– Hvordan er det å jobbe som kunstner i Bergen?

– Det er utrolig bra å jobbe her. Bergen har på en måte den perfekte størrelsen. Det er lett å få oversikt over hvem som driver med hva. Samtidig skjer det masse, og byen har et rikt kulturliv. I tillegg er det enkelt å komme i kontakt med og samarbeide med kunstnere fra andre disipliner, slik som musikere og forfattere. Vi har pleid å invitere folk ned til salongen for å spille eller lese når vi åpner nye utstillinger. Det bidrar til å skape en helhet og en god ramme rundt det hele, mener hun.

– Å finne en personlig stil har vært mye viktigere for meg enn merkejaget.

Marie flyttet nylig inn i ny leilighet i Christian Michelsens gate. Den ligger i en bygård bygd mot slutten av 1800-tallet.

– Det er en klassisk, gammel bergensleilighet med god takhøyde, store vinduer og fiskebeinsparkett. Det er fint at det finnes gamle leiligheter med store stuer som fremdeles står slik som da de ble bygget. Jeg er på ingen måte design-fiksert, men er jo en estetiker av natur. Å finne en personlig stil har vært mye viktigere for meg enn merkejaget, slår hun fast.

Fotograf Pernille Sommer
KLAR TIL BRUK: Innredningen bærer preg av at hun er billedkunstner, med en limflaske og malerpensler strategisk og lett tilgjengelig plassert bak en glassdør.

Interiør for livet

Opp igjennom årene har Marie samlet møbler som har stor personlig verdi for henne.

– For mange år siden pusset familien min opp et gammelt sommerhus som har vært i familien i generasjoner, og da så jeg mitt snitt til å hente en del fine møbler derfra.

– Jeg vil heller ha god plass enn masse nips.

Flere av møblene ble laget av forfedrene hennes – spisebordet ble laget av Maries oldefar eller tipp-oldefar.
– Det bordet har fulgt meg hele livet, sier hun.

– Det er svært og massivt, men passer godt inn i helheten her hjemme. Samtidig har jeg hatt fokus på å ikke overfylle leiligheten. Jeg vil heller ha god plass enn masse nips. Siden jeg har atelier i stuen og jobber mye hjemme er det viktig at det er praktisk, avslutter Marie.

Fotograf Pernille Sommer
PERSONLIG STIL: – Å finne en personlig stil har vært mye viktigere for meg enn merkejaget, sier Maria Storaas.
ANNONSE:
Peisbord 800×300

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this