aluventure 11000xe 001 1 scaled
PASSER INN: AluVenture 11000 XE på Fensfjorden, fotografert fra Vardetangen i Austrheim, Norges vestligste fastlandspunkt. (Foto: Jan Hanchen Michelsen)

Patruljebåt med dobbel dose diesel

Del artikkelen i Sosial medier

Båten ser strålende ut og kjører kattemykt. Dessuten er drivverket originalt: To utenbords OXE 200 hk dieselmotorer. 36-foteren AluVenture 11000 XE er en aluminiumsbåt med store ambisjoner.

Vi ble med Bjørn-Toni Bakken fra Alu-Venture på en bokstavelig talt rask tur fra Bergen og opp til Fensfjorden. Og vi rakk å bli imponert over den kompromissløse og temmelig sportslige bruksbåten som Asker-firmaet får bygget ved sitt eget verft i Estland.

EKSTREMT STILLEGÅENDE

FAKTA patruljebaat1
BERGENSMAGASINETS MÅLINGER

11000 XE er en spesialutgave av grunnmodellen 11000 CCFC (Center Console Flybridge Cabin), der det blant annet benyttes motorvarme for å holde temperaturen oppe i styrehus og forlugar.

Utover dette – og utover et nesten sensasjonelt lavt støynivå – er det ikke noen familiebåt vi snakker om.

Utstyr fra leverandører som stolprodusent Ullman og påkostete navigasjons- og kontrollsystemer sladrer om proffambisjoner. Men det er ikke så mye plass i kabinen og under fordekket er det kun en nokså trang og lav kabin med toalett, to køyer og et enkelt pantry.

Legg da merke til at dette er modellspesifikt. 11000 XE er en «patruljebåt» med et nesten militært preg, men AluVenture leverer en rekke alternative utgaver av grunnmodellen. Den som ønsker mer plass og komfort kan få dette.

DIESELPÅHENGERE

Det mest interessante med testbåten er at den er utstyrt med de svenske OXE-dieselmotorene. 200-hesterne er sterke, smidige, støysvake og ikke minst ikke så alt for drikkfeldige.

I forrige nummer av Bergensmagasinet var vi på tur med en Axopar med doble bensinpåhengere. En nydelig båt, men når bensinen kan passere 30 kroner literen i sommer blir diesel et stadig gunstigere alternativ til bensin.

baatsak36
OXE DIESELMOTORER: I motsetning til dieselpåhengerprodusenter som har utviklet helt egne motorer benytter svenskene heller bilmotorer. Med ferskvannskjøling, noe som gir lang levetid. (Foto: Jan Hanchen Michelsen)

Forbruket per hestekraft er lavere for diesel, og båter kan fylle «grønn diesel» uten veibruksavgift. Etter at testen ble foretatt har dessuten OXE lansert en 300 hk dieselpåhenger basert på BMWs kjente rekke-sekser. Tester kan tyde på at disse er enda rimeligere i drift per hestekraft enn 200-hesterens toliters GM-diesel.

Det slanke skroget med sin dype, 25 graders v-bunn gir en fin følelse av bunnsolid sjøkontakt, forutsigbarhet og smidighet.

I tillegg har båten hele 1500 liter tankkapasitet. Dette gir en teoretisk rekkevidde på nær 700 nautiske mil i økonomisk marsjfart. Eller sagt på en annen måte: Vi kunne gått til Shetland fra Bergen tidlig om morgenen, lunsjet i Lerwick og vært tilbake sent på kvelden samme dag – fortsatt med plenty diesel på tankene. Uten å ha bunkret!

Dette er et tankeeksperiment som forutsetter godt vær om skjemaet skal holde, men kryssing av Nordsjøen er på ingen måte noe vågestykke med en slik båt, selv om 11000 XE i utgangspunktet har CE-klasse B.

LETTKJØRT LOKOMOTIV

FAKTA patruljebaat2
TESTRESULTAT

På mer normale turer, som vår svipptur til Nordhordland, viser AluVenture 11000 XE seg som en lettkjørt, stabil og utrolig stillegående båt som går svært mykt i sjøen.

Det turbinaktige skyvet fra de 400 dieselhestene gjør at en eventuell planings-terskel kun har teoretisk interesse, men båten er relativt smal. Dette krever litt mental tilvenning i en verden der størst mulig bredde har blitt normen.

Det slanke skroget med sin dype, 25 graders v-bunn gir en fin følelse av bunnsolid sjøkontakt, forutsigbarhet og smidighet. I kombinasjon med den jevne dreiemomentkurven fra OXE-maskinene og et gjennomtenkt førermiljø blir summen en avstressende kjørefølelse. Dette gjør igjen at føreren kan bruke mer mental kapasitet til utkikk, observasjon, kursplanlegging og navigasjon.

Noen vil likevel si at en toppfart på under 35 knop er for lite på en båt med kapasitet for langt høyere prestasjoner. Nå kan nok farten bli litt høyere med alternative propeller; Bjørn-Toni Bakken antyder at 38 knop er mulig. Dessuten kan det monteres virkelig svære bensinmotorer på båten. Da blir både akselerasjon og toppfart tilsvarende mye friskere.

Men det betyr ingen ting at toppfarten er moderat. Dieselutgaven av AluVenture 11000 XE er en fritidsbåt med et klokkeklart, om enn temmelig eksklusivt yrkesbåtpreg og OXE-motorene passer båten perfekt.

Motorprisen forutsetter likevel mye bruk om investeringen skal lønne seg, først etter 600–700 timer er merkostnadene for dieselmotorene spart inn.

Men OXE understreker at dette er maskiner som bygges for proffbrukere, med lange serviceintervaller og svært lang total levetid: Motorene går 2000 timer før behov for overhaling.

baatsak31 scaled
INN MOT ALVERSTRAUMEN: Turen opp til Austrheim gikk kjapt. Og tross dieselmotorer er dette en meget stillegående båt. (Foto: Jan Hanchen Michelsen)
baatsak32 scaled
TØFFE SAKER: Proffstoler fra Ullmann, «glass cockpit», negative vinduer med flott utsikt og aggressiv skrogprofil er med på å gi AluVenture 11000 XE et nesten militært preg. (Foto: Jan Hanchen Michelsen)
aluventure 11000xe 005 scaled
FORDEKK: 11000 XE er en av flere modeller som leveres fra den norske produsenten. (Foto: Jan Hanchen Michelsen)

Del artikkelen i Sosial medier

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this