VANT PRIS: Siden 2006 har Jørn Hafslund laget ost på gården på Krokeide. Mest omtalt er den prisvinnende «Eldgammal Fanaost», som kan vise til gull i NM og bronse i VM. (Foto: Ove Landro)

Ost på hjernen

 — Jeg tror du må ha en dose galskap om du skal lykkes, sier Jørn Hafslund. Bonden fra Krokeide har ost på hjernen og VM-medalje på veggen. På fredag kommer Oste-VM til Bergen.

 – Det er altoppslukende, smiler Jørn Hafslund.

På Ostegården i Fana produseres det blant annet yoghurt, brie og camembert. Men mest omtalt er den prisvinnende «Eldgammal Fanaost». Med gull i NM og bronse i VM, er det blitt betydelig mer oppmerksomhet rundt ekteparet Jørn og Ruth Hafslund, som tok over gården i 1990.

Gården har sitt opphav fra 1600-tallet, og i tillegg til melkeproduksjon gjennom mange generasjoner, ble det tidligere også drevet transport av fisk til Nord-Norge. I dag er det bare tradisjonell gårdsdrift i tillegg til produksjon av prisvinnende oster.

NOE NYTT

– Dersom en gründer ikke klarer å komme seg ut av produksjonen, blir det vanskelig. Hva hjelper det å ha verdens beste produkt, hvis ikke folk får høre om det?

– I 2006 tenkte vi at vi ville finne på noe nytt. Vi vi ville gjøre noe med den fine melken vi produserer her på gården, og ost var et godt alternativ. Jeg hadde en plan om at jeg alene skulle lage en ost 1-2 ganger i uken. Men etterspørselen var stor, og det gikk ikke med meg alene. Nå har vi 4 ½ årsverk på gården utenom meg, forteller Jørn Hafslund.

Populariteten og etterspørselen etter Hafslunds prisvinnende produkter bare øker. Problemet er at en «Eldgammal Fanaost» skal lagres i halvannet til to år, og det går ennå en stund før ostene som ble laget i perioden rundt VM-bronsen i fjor kommer på markedet. Faktisk må du vente helt til sommeren.

Det er ikke aktuelt å kutte ned på lagringstiden. Hafslund mener nemlig at kombinasjonen av de gode beiteforholdene og det å gi seg god tid og begrense produksjon og volum, er bakgrunnen for suksessen.

LITT GALSKAP

Mer informasjon: Ostegården / Spesialitet

Engen til Ostegården består av mange gressorter, som gjør at foret til kyrne blir sammensatt, noe som gir en spesiell melk. Det produseres camembert og brie etter originale, franske oppskrifter, men også halvfast ost, ferskost og drenert yoghurt.

– Vi har lært oss ysting fra verdens beste innen faget, og stor interesse for ysting gjør at vi hele tiden arbeider med å gjøre produktet bedre. Ostene produseres i et moderne ysteri, som ligger vegg i vegg med husdyrene.

Så det er litt av hemmeligheten bak suksessen. Men ikke hele. Hafslund legger ikke skjul på at det også er snakk om mye arbeid.

– Sykt mye arbeid, sier han og smiler.
– Og så må man samarbeide med andre bedrifter, tenke nytt, og være pinlig nøyaktig på det man driver med.

– Gode råvarer er selvsagt også viktig. Vi bruker vår egen melk. Og så tror jeg du må ha litt galskap i hodet for å tørre å satse og tidvis jobbe 12-14-timersdager.

Men Hafslund har planer om å trappe ned, og suksessen de siste årene gjør det enklere å la andre ta over.

– Men det jeg har vært gjennom med så lange dager, ville jeg ikke gjort igjen, sier han.

Jørn forteller at konen er regnskapssjef for gårdsdriften.

– Hun jobber i psykiatrien og er en del av støtteapparatet her på gården, sier han og smiler.

– Min beste venn er psykolog, så det hjelper jo også på, sier Hafslund og ler.

Humoren synes å være en viktig del av hverdagen. En av historiene som går på Ostegården er at de første utgavene av camembert og brie ble testet på naboene. Da ostene falt i god smak og Jørn Hafslund så at naboene dro friske og raske på jobb neste dag, var testen bestått.

RÅD TIL Å ANSETTE

VERDENS BESTE: – Vi har lært oss ysting fra verdens beste innen faget, og stor interesse for faget gjør at vi hele tiden arbeider med å gjøre produktet bedre, sier Hafslund.

– Vi har jo gjort dette samtidig som barna vokste opp med behov for hjelp til lekser og andre ting, så det har vært tøft. Det var først i 2012 at vi hadde råd til å ansette folk takket være vekstmidler fra Innovasjon Norge.

­– Da kunne jeg frigjøre meg selv og dra ut og fronte produktene våre. Og først da økte omsetningen. Uten Innovasjon Norge hadde vi ikke vært der vi er i dag.

– Dersom en gründer ikke klarer å komme seg ut av produksjonen, blir det vanskelig. Han må ut og fronte produktet. Hva hjelper det å ha verdens beste produkt, hvis ikke folk får høre om det? spør Hafslund.

Nå omsetter Ostegården for 4,2 millioner, og sitter igjen med et pent overskudd og medaljer for sin osteproduksjon både nasjonalt og internasjonalt. Når Oste-VM arrangeres i Bergen, stiller Ostegården med produktene Eldgammal Fanaost, Fanaost og Jørns Brie.

Oste-VM arrangeres i Grieghallen 2.-3. november.

NATURLIG: – Bergen er en av UNESCOs utvalgte gastronomi-byer, og derfor var det naturlig å legge mesterskapet hit, sier Bernt Bucher-Johannessen. (Foto: Ketil Blom)

3500 oster fra hele verden

The World Cheese Awards har samlet osteprodusenter og kjøpere i over 30 år. Når Oste-VM kommer til Bergen 2. november er det med rekordmange 3500 oster fra hele verden.

Den norske blåmuggosten Kraftkar fra Tingvollost ble kåret til verdens beste ost blant 3000 konkurrenter i San Sebastian i 2016. Da øynet daglig leder for Hanen, Bernt Bucher-Johannessen, muligheten for å legge inn en søknad om at VM kunne arrangeres i Bergen. Og slik ble det.

ET NATURLIG VALG

– Jeg er veldig stolt over at vi fikk Oste-VM til Norge. Bergen er en av UNESCOs utvalgte gastronomi-byer, og derfor var det naturlig å legge mesterskapet hit. Vi skal være både inne i og utenfor Grieghallen i november, så det blir både vakkert og surt, smiler Bucher-Johannessen.

Konkurransen starter fredag 2. november og da skal 230 dommere, hvorav 50 norske, begynne å smake på alle de 3500 ostene som er påmeldt. Semifinalen går samme ettermiddag, og antall oster vil da være redusert til 66. Til slutt teller finalen 16 oster som konkurrerer om VM-tittelen.

Johannessen opplyser at alt er åpent for publikum, og han håper bergenserne tar turen til Dovregubbens hall.

SMAKER FRA HELE VERDEN

– Det blir mulig å smake på hundrevis av forskjellige oster fra hele verden, og ikke minst bli bedre kjent med smakene fra Norge. Vi kan dessuten lokke med både sider fra Hardanger og øl fra Bergen, sier Bucher-Johannessen.

Dessuten kommer det rundt 40 utstillere med sine unike produkter på Bondens marked på Edvard Griegs Plass, og for barna blir det aktiviteter i Dovregubbens hall på lørdagen.

– Så her får både store og små prøve seg på smaker fra hele verden, samtidig som man kan få se de beste oste-produsentene nasjonalt og internasjonalt konkurrere om å bli best i verden, vurdert av høyt kvalifiserte dommere med Ørjan Johannessen i spissen, sier en engasjert Hanen-leder foran VM i Bergen.

Oste-VM arrangeres i Grieghallen 2.-3. november.

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this