BREDE SMIL: Grunderne Vegard Ertvaag og Øyvind Rafto har grunn til å smile. Siden lanseringen i oktober har Boil in box fått innpass i 20 000 norske og svenske hjem. (Foto: Irene R. Mjelde)

Kjøkkendings-gründere på verdensturné

– Det handler om kreativitet, enten det gjelder humor, kunst, eller en kjøkkendings, sier gründerne Vegard Ertvaag og Øyvind Rafto. 3500 butikker i Tyskland står klar til å ta imot Boil in box. Årets første promoteringstur går til Warszawa, etterhvert etterfulgt av USA og Australia.

– Min kone var så lei av å brenne seg på fingrene når den nykokte risen skulle ut av posen. Det måtte jeg jo gjøre noe med.

– Jeg pleier å si til alle som tester ut Boil in box: «Hvis du liker den må du gi beskjed. Hvis du ikke liker den, trenger du ikke si noe». Vi har faktisk ikke fått en eneste dårlig tilbakemelding, sier Vegard Ertvaag.

Siden lanseringen i oktober har gründernes riskoker fått innpass i 20 000 norske og svenske hjem.

Det er ikke første gangen denne karen lanserer geniale kjøkkendingser. Fra før har han den populære Hackit’en på merittlisten, kjøttdeigkutteren som for lengst har rundet en million solgte eksemplarer. Men denne gangen var det Boil in box-kompanjongen Øyvind Rafto som først klekket ut ideen.

BRANT SEG PÅ FINGRENE

Som menn flest er de begge gode problemløsere, men det var, ikke overraskende, en kvinne som måtte påpeke at problemet fantes.

– Min kone, Line, var så lei av å brenne seg på fingrene når den nykokte risen skulle ut av posen. Det måtte jeg jo gjøre noe med, påpeker Rafto.

Han ringte Ertvaag, som umiddelbart fattet interesse for å få slutt på sin egen kones brente fingre, og en matboks ble ofret.

«DEN NYE OSTEHØVELEN»: Boil in box er blitt kalt «den nye ostehøvelen». (Foto: Irene R. Mjelde)

– Perforert av huller i bunnen fikk den hovedrollen i det første forsøket, og ble slik opphavet til den ferdige utgaven en nå finner i butikkhyllene.

Boil in box fungerer som en liten dampkoker. Den fylles med for eksempel ris, grønnsaker, makaroni, eller fisk. Så settes den i kasserollen, og når innholdet er ferdig kokt og serveringsklart løftes boksen enkelt og greit over på bordet.

BORT MED PLAST

– Det er fem gode grunner for at Boil in box bør erstatte de evinnelige boil in bag-posene som 50 prosent av alle nordmenn bruker, reklamerer Rafto.

– En eliminerer bruk av engangsplast som går i restavfallet, reduserer matsvinn når en følger porsjonsskalaen i boksen, og så er det jo veldig greit å ikke svi av seg fingrene.

De neste begrunnelsene Rafto nevner er fordelen med å kunne bruke valgfri ris, i stedet for den prekokte og så tørkede poserisen.

– Med Boil in box blir risen dampkokt og sunn, har alle næringsstoffene intakt, og er steikende god på smak.

Det skulle raskt regnet bli seks gode grunner, men Rafto stopper ikke der.

– Den tar ikke ekstra plass i kjøkkenskapet, for når den ikke er i bruk kan den lagres oppi kasserollen. Den kan brukes om og om igjen, i år etter år, og er dermed kostnadsbesparende og miljøvennlig. Og, ikke minst, er den en av få produkter i landet som er både utviklet og produsert i Norge.

– Jeg tror vi må revurdere den listen, for nå har du vel kommet til ni? kommenterer Ertvaag.

FRA KOMIKER TIL GRÜNDER

For mange er Øyvind Rafto et kjent fjes. Som en av tre Raske menn har han fra scenen sørget for at mang en lattermuskel har gått en smule varm.

– Det ble mye farting de 15 årene vi turnerte rundt med showene våre. Det førte også til utallige timer med dødtid på diverse hotellrom. Mens jeg lengtet hjem til kone og etter hvert tre barn hadde tankene mine det med å finne sine egne kreative veier.

Det første Rafto fant opp var en vaskestrømpe, en type gummisokk med antiskli under, til å ha på føttene når en vasker gulv for ikke å bli våt på beina.

– Jeg brukte tusenvis av kroner på å utvikle produktet og få laget en prototype, men det kom av ulike grunner aldri i salg.

Da ga tankespinnet rundt den plagsomt kokvarme risen bedre frukter. Resultatet av kjedelige hotelltimer står nå i pakkeklare stabler på lageret, klare for neste bestilling.

– Til nå har vi levert Boil in box til de fleste norske kjedene som selger kjøkkenutstyr. Flere av dem har allerede solgt ut beholdningen og bestilt ny forsyning, forteller Ertvaag.

Nå står 3500 butikker i Tyskland klare til å ta imot Boil in box. Årets første promoteringstur går til Warszawa, etterhvert etterfulgt av USA og Australia.

PRØVING OG FEILING

Suksessen i sikte til tross, de to kollegaene understreker at det å være gründer ikke alltid er like rosenrødt.

– En slik prosess innebærer mye prøving og feiling. Det tok oss tre år å ferdigutvikle produktet slik det nå fremstår. Starten gikk egentlig lett. Vi kontaktet butikkjedene og fikk bekreftet at produktideen absolutt var markedsdyktig, men så fant vi ut at det ville være lurt å få laget prototypen i India.

Rafto gløtter bort på kompanjongen, som rask tar hintet.

– Ja! Det var nok min ide. Etter å ha fått tilsendt 30 ulike prototyper etter tur var de begynt å gjøre om igjen feilene vi påpekte ved de første utgavene. Da valgte vi å begynne på nytt.

Rafto og Ertvaag var så heldige å få positivt svar på søknaden om økonomisk støtte hos Industriutvikling vest, men understreker at det for nye produktutviklere er lurt å ha flere føtter å stå på i arbeidslivet.

– Om du ikke vil ha investorer med på laget må du skaffe pengene selv. Patentrettigheter må kjøpes for hvert enkelt land, så du må tidlig velge hvilke land du vil satse på. Å være gründer er gøy, med masse små høydepunkter langs veien, men også slitsomt. Før en går i gang bør en være innforstått med at en vil møte på en del humper.

Kjøkkendings-gründerne håper og tror det vil ligge mange Boil in box under juletrærne rundt om i år. Fra forhandlere meldes det at oppfinnelsen deres er blitt årets julegavehit. Men selv har ikke Rafto ofret julehandelen så mange tanker.

– Nei, det er det stort sett Line som tar seg av.

ANNONSE:
Peisbord 800×300

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this