fjordkraft
GOD START: Fjordkraft utfordrer mobilduopolet og lanserer sitt eget mobilabonnement. – Første uken gikk over all forventning, sier Rolf Barmen.

Utfordrer mobilduopolet

Del artikkelen i Sosial medier

Én million nordmenn får strøm fra Fjordkraft. Nå er selskapet klar til å erobre mobilmarkedet.

Tiden da mobilen utelukkende ble brukt til telefonsamtaler og tekstmeldinger er for lengst forbi. I dag går åtte av ti nordmenn rundt med en smarttelefon i lommen, og for mange er mobilen en av de aller viktigste eiendelene.

– Vi vurderer alltid hvilke fordeler vi kan tilby kundene våre, og da er mobil veldig aktuelt.

Listen over mobil-leverandører kan virke lang, men markedet kontrolleres i hovedsak av storaktørene Telenor og Telia. Det er én av årsakene til at strømleverandøren Fjordkraft går inn i mobilmarkedet. De lanserer nå mobilabonnement som er tilgjengelig for alle, men med ekstra gunstige priser for de som allerede er strømkunder. Administrerende direktør, Rolf Barmen, har blant annet lang erfaring fra Chess, og gleder seg til å ta fatt på et nytt marked med Fjordkraft.

– Hvorfor satser Fjordkraft på mobiltelefoni?

– I Fjordkraft kjøper vi strøm og selger den videre, og det fungerer akkurat på samme måte i mobilmarkedet. Der kjøper vi mobilsignaler av Telenor, og selger videre til kundene våre til gunstige priser. Dette synes vi er veldig spennende, sier Barmen.

– I et stort selskap som Fjordkraft handler det om å identifisere konkurransefortrinnene våre. Vi har merkevaren vår, distribusjonskanalen, et prisvinnende kundesenter og salgsavdeling, og ikke minst en stor kundebase. Det handler om å utnytte fortrinnene våre, og etter nøye analyse ble mobil utpekt som et produkt som passer forretningen vår bra. Og så vil vi gjerne gi kundene våre mer for pengene. Det er tross alt mottoet vårt, forteller Barmen entusiastisk.

OVERVELDET AV RESPONSEN

Og det ser ut til at markedet var klar for en ny aktør. Barmen kan ikke gå ut med nøyaktige tall foreløpig, men kan likevel røpe at Fjordkraft i løpet av den første uken fikk flere tusen nye mobilkunder.

– Vi er rett og slett overveldet over responsen som kundene har gitt oss.

– Lanseringen gikk veldig bra; faktisk over all forventning. Vi er rett og slett overveldet over responsen som kundene har gitt oss, og det er slikt som gjør satsingen kjempegøy.

Selskapet kommer til å satse hardt i tiden fremover. Telia og Telenor kontrollerer til sammen over 95 prosent av privatmarkedet for mobiltelefoni, ettersom leverandører som Chess, Tele2, OneCall, TalkMore og Phonero alle eies av de to storaktørene. Fjordkraft har satt seg som mål å nå 200 000 kunder innen år 2020. Til sammenligning har Chess i dag rundt 240 000 kunder.

– Hvem kan benytte seg av dette?

– Mobilabonnementet er tilgjengelig for alle, men de som har strøm fra oss får en virkelig merkbar rabatt. Det er kundene våre vi gjør dette for. Det er ikke så viktig for oss å være billigst mulig for resten av markedet. Fjordkraft har alltid som målsetting å gi kundene våre gode fordeler.

– Vi har blant annet samarbeid med kjeder som XXL, Shell, Power (tidligere Expert) og hotels.com, for å nevne noen. Rett før jul lanserte vi netthandelen vår, hvor kundene kan handle seg til lavere strømpris. Vi vurderer alltid hvilke fordeler vi kan tilby kundene våre, og da er mobil veldig aktuelt.

Det viser seg at prisen foreløpig er svært konkurransedyktig. I en prissammenligning gjort av teknologinettstedet Tek.no i april, kommer Fjordkraft-kundene best ut i fire av fem kategorier. Her har de testet pris på mobilabonnement inkludert EU-roaming.

SELSKAP I VEKST

Fjordkrafts hovedkontor er i Fyllingsdalen, men selskapet har også avdelinger i Oslo, Stavanger, Trondheim og Sandefjord. Selskapet, som er eid av BKK, Skagerak og Statkraft, har hatt stor vekst de siste årene, og ansetter stadig flere folk.

– Vi har fått langt flere kunder, og det betyr at vi fortløpende ansetter flere folk i alle våre avdelinger. Det er veldig kjekt å få lede et selskap i vekst. I andre næringer er det stadig snakk om kutt og nedbemanninger, men vi går motsatt vei. Vi gjør det godt økonomisk, og det er selvsagt utrolig kjekt.

– Hva er de største endringene i mobilmarkedet?

– Markedet er et helt annet i dag enn da jeg jobbet for Chess. Vi har måttet lære oss det meste på nytt igjen. I dag er det datamengde som er avgjørende for mange, og de fleste leverandørene tilbyr så å si ubegrenset mengde taletid og sms. Konkurransen i markedet er svekket, ettersom Telenor og Telia har kjøpt opp de fleste leverandørene. Det ønsker vi å gjøre noe med.

Fjordkraft jobber aktivt inn mot Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKOM) og Samferdselsdepartementet, som regulerer markedet slik at tjenestetilbydere som Fjordkraft kan finne en forretningsvennlig modell og tilby lave priser.

– Det finnes veldig mange bergensere som allerede er kunder hos oss, som kan nyte godt av dette tilbudet. Det er bare å ta kontakt og skifte mobilabonnement. Vi er klare til å ta imot.

Fakta

Fjordkraft

  • Etablert: 2001
  • Hovedkontor: Folke Bernadottes vei 38
  • Bransje: Kraftsalg, mobiltelefoni
  • Administrerende direktør: Rolf Barmen
  • Antall ansatte: 320, inkludert vikarer og innleide konsulenter
  • Omsetning: 4,7 mrd NOK (2016)

 

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this