BM BÅT & BIL: Rett før pandemien slo til startet Stig Øvrebotten og Lasse Sandvik firmaet Into the Fjords, med formål om å gjøre skreddersydde opplevelsesreiser på sjøen til en levevei.
I mange år tenkte vi på Stig Øvrebotten som en mann med hovedvirksomhet på land og hobbyen sin på sjøen. Båtene hans ble etter hvert litt lengre år, men han sa seg egentlig fornøyd da han passerte et par og tjue fot. Da er det du som tar bølgene og ikke omvendt i de oppkavete fjordene her vestpå.
– Dette er tørre og stabile båter, og samtidig hurtige.
Segmentet han nÃ¥ opererer i preges av enten røffe Ã¥pne RIB-bÃ¥ter eller svært store yachter med høypolert mahogni pÃ¥ interiøret. Sammen med medgründer Lasse Sandvik valgte Stig Øvrebotten i stedet Ã¥ satse pÃ¥ to Axopar Cross Cabib 37 da de begynte. Hver bÃ¥t drives av 2×300 HK V8 Mercury Verado med spesialpropeller som sparer drivstoff.
POPULÆRE TURISTMÅL
– Dette er tørre og stabile båter, og samtidig hurtige. Essensen av det vi driver med er å gjøre alle de fete stedene og aktivitetene på vestlandskysten tilgjengelig på en mest mulig effektiv og behagelig måte, sier Øvrebotten, og regner opp en rekke populære destinasjoner:
Glamping i tretoppene i Odda, sommerskisenteret på Folgefonnna, alle sidergårdene, selve Rosendal, Bekkjarvik gjestgiveri, sjømatrestauranten Cornelius, Barekstens destilleri på Flesland, Villa Veste på Bjorøy, maritime aktiviteter rundt Sotra og i Øygarden og sjømatleverandøren Scalmarin.
– Vi opererer fra Bergen sentrum og fra Flåm. Turen oppover til Sognefjorden er helt nydelig, og det ligger utallige turistperler av verdensklasse i alle sidefjordene innover i Sognefjorden, legger en entusiastisk Øvrebotten til.
En typisk tur begynner gjerne med henting i Vågen kl. 08.30, frokost ombord på vei inn til Jondal, for deretter å ta en tur opp på Folgefonna for et par timer på ski.
Etterpå er det litt sjømatsnacks med bobler til mens de setter kursen mot Bekkjarvik – med middag på gjestgiveriet der – før turen går tilbake til Bergen, gjerne med en innlagt «nightcap» på Cornelius eller i Barekstens nye bar i Frescohallen.
50 KNOP I BØVÅGEN
– Hvordan finner folk frem til dere?
– Kundene våre skal oppleve mye, men de har også gjerne et ønske å komme seg vekk.
– For oss er det en del av profilen at vi ikke er synlige hele tiden i alle mulige og umulige media. Folk trenger ikke å vite hvem vi er eller vårt firmanavn, sier han.
– Kundene finner agenten vår på nettstedet topthefjords.com, som designer turer for både det lokale markedet og det internasjonale turistmarkedet. Kundene våre skal oppleve mye, men de har også gjerne et ønske å komme seg vekk – blant annet dersom det handler om inngåelse av store kontrakter.
Nylig hadde de et oppdrag med innspilling av høyhastighets-scener for en kommende tv-serie – hvor den ene båten var rigget som kamerabåt. Da måtte de manøvrere en 37 fots båt på over fire tonn mellom holmer og skjær ved Bøvågen i nærmere 50 knop.
– Slike oppdrag krever nøye planlegging og lang erfaring. Sikkerhet og godt sjømannskap er alltid førsteprioritet, uansett hvilken type oppdrag vi er på.
– Filminnspillingen krevde ekstreme forberedelser i et ekstremt vanskelig område.
De forberedte seg på oppdraget ved å kjøre løypen flere dager på rad – der den ene båten var lastet opp med vekt på dekk tilsvarende kamerautstyret.
– Det er krevende å følge en RIB med skuespillere med vår «kamerabåt» – og med vår båt som base for filmdronen. Filminnspillingen krevde ekstreme forberedelser i et ekstremt vanskelig område. Vi håper at det blir stilige scener, selv om vår båt havner bak.
FULL TANK: 17.000 KRONER
– Hvordan er det å gjøre hobby til forretning?
– Det er en drøm å få anledning til å operere denne typen båter. De er utrolig sjødyktige og komfortable – og svært potente. Dersom det kniper på tid så kan vi gå fort på sjøen; bare det i seg selv er en opplevelse med disse båtene, sier Øvrebotten.
– Båtene er allsidige, og vi har ofte med padlebrett eller kajakker på taket for kunder som ønsker aktiviteter i skjærgården.
BM Båt og Bil inviteres med på en prøvetur, der skipperen skal bunkre drivstoff dagen før en blåtur med en kjent organisasjon – uten at vi får vite hvem det er eller hvordan ruten blir. Vi fliser ut mot Sotra, rundt Bjorøy og inn forbi Håkonshella og Hilleren. Underveis passerer vi flere store båter.
Dette er åpenbart båter for sykling, dykking, jakt eller i det minste et ønske om å assosieres med et aktivt liv.
Det regner og blåser fra alle kanter, men båten pløyer seg rett frem gjennom bølgene. Vi forstår at disse båtene taler til dem som synes at de bredere mer sedate luksusyachtene er litt sedat båtporno. Dette er åpenbart båter for sykling, dykking, jakt eller i det minste et ønske om å assosieres med et aktivt liv.
– Får du «fylleangst» nå? spør vi idet vi legger til kai for å bunkre.
– Vel, tanken tar 730 liter. Med dagens priser koster det 17.000 kroner dersom vi fyller den helt opp. Men da hadde vi kommet oss til Danmark. Vi kan greie 50 knop, men vanlig marsjfart er 38 knop. Da bruker vi tre liter per nautisk mil med gjester i båten. Kjører vi Bergen til Gulen i Sogn på en time, så koster det oss 100 liter, svarer han.
– Men for våre gjester er det ikke bevegelse på båten hele tiden. Det er lange stopp med opplevelser i løpet av en dag. Og vi deler opplevelsene på sjøen med kundene.