– Vår motivasjon er ikke ekstrem vekst, men å vokse jevnt med fokus på sunn drift og fornøyde ansatte og kunder, sier daglig leder i Åsane Byggmesterforretning, Frank Ståløy.
Åsane Byggmesterforretning ble grunnlagt i 1991, og har siden da utviklet seg til å bli en av Hordalands ledende byggentreprenører. Men selv om vekst er viktig, er bedriften først og fremst opptatt av å bygge for fremtidige generasjoner.
– Vårt motto er «Bygg for generasjoner, i generasjoner». Bygger vi noe, så skal kvaliteten være så god at ikke bare vi som lever i dag kan bruke det, men også generasjonene som kommer etter, sier daglig leder Frank Ståløy.
Fra vanlige stuer til Bergens storstue
Åsane Byggmesterforretning AS (ÅBF) holder til i relativt anonyme lokaler like ved Åsane bussterminal, men anonym kan mange av selskapets rehabiliterings- og byggeprosjekter langt i fra sies å være.
– Bygger vi noe, så skal kvaliteten være så god at ikke bare vi som lever i dag kan bruke det, men også generasjonene som kommer etter.
Blant en lang liste tidligere og nåværende prosjekter hvor ÅBF har vært del- eller totalentreprenør, er de nye DnB-lokalene i Solheimsviken, Høyskolen på Kronstad, Nattland Oppveksttun, det nye sengebygget på Haraldsplass, og det nye terminalbygget på Flesland.
– Vi holder på med 25-30 store og små prosjekter samtidig, og det er stor variasjon i typen oppdrag vi tar. Vi har for eksempel akkurat fullført nye Tveit kirke på Askøy, som jo må være den eneste kirken i Norge hvor 250 sitteplasser er for lite, sier Ståløy.
– Denne har vi nå utvidet til 550 sitteplasser. Vi pleier å få være med på åpningen av de ulike tingene vi holder på med, og det er litt spesielt å få invitasjon til en gudstjeneste klokken 11 på en søndag, når kirken offisielt gjenåpner, smiler han.
Blant flere av bedriftens oppdrag er også boligprosjekter som Elsesro Brygge ved Gamle Bergen, hvor 80 nye leiligheter er under konstruksjon. Men fra vanlige stuer til Bergens storstue, fikk ÅBF i sommer et litt spesielt oppdrag i Grieghallen.
– I Grieghallen har vi jobbet med å lage nye øvingsrom til Harmonien. Der er det jo svært høye krav til lydtetthet, når den ene skal synge opera og den andre skal spille kontrabass, og ingen av dem skal høre hverandre. Så vi får nå litt forskjellig å bryne oss på, sier Ståløy.
Skippertak kan bli dyre
Ståløy kan fortelle at mange bygg fra 70-tallet ikke har god nok kvalitet.
– Det er altfor mange bygg som ble bygget for 30-40 år siden som ikke holder kvalitetsmessig stand. Det er fælt, men virkeligheten er at spesielt offentlige bygg og skoler som ble bygget på 70-tallet må rives og bygges på nytt, som for eksempel det nylig åpnede Nattland Oppveksttun. Økonomisk er dette det største prosjektet vi har hatt så langt.
Men uansett hvor robust en bygning er skapt for å være, understreker den erfarne entreprenøren at godt vedlikehold alltid er en viktig faktor i hvor lenge en bygning vil stå, enten det er offentlig eller privat eid.
– Vi kunne fått 50 prosent større omsetning på to år, men det ville gått utover masse kultur som vi har bygget i selskapet over tid.
– Det er utrolig hvor fort ting forfaller om det ikke tas vare på. Hovedtyngden av vårt arbeid har vært mot det offentlige, som ikke har hatt gode økonomiske rammer til å ta vare på bygningene sine. Da er et skippertak gjerne dyrere enn hvis du klarer å vedlikeholde underveis, sier Ståløy.
Sammen med Bergen kommune håper ÅBF å kunne bidra til en endring i fremtidens standarder for kommunale bygg.
– Vi er blant fem av de største entreprenørene som Bergen kommune nå har bedt til møter sammen med offentlige byggherrer for å diskutere utfordringene, informerer Ståløy.
Håpet er å finne bedre løsninger for fremtiden, både kvalitetsmessig og økonomisk.
– Det kan hende at man i felleskap kan få mer for de samme pengene, for det er jo skattepengene som brukes, spesielt innen det offentlige. Da er det viktig at vi kan være samarbeidspartnere og være på samme lag med samme mål, mener Ståløy.
De ansatte er viktigst
Ståløy har vært med siden selskapets start i 1991, først som tømrer, deretter som prosjektleder, og har de siste 14 årene vært daglig leder. I 2007 kom Ståløy med på eiersiden, og det var rundt denne tiden at utviklingen i markedet gjorde at flere byggherrer etterspurte enterpriser med mange fag.
Basert på dette tok ÅBF valget om å utvikle seg til general og totalentreprenør med ansatte og rådgivere innen alle fag. ÅBF valgte derimot ikke å presse til endring så og si over natten.
– Vi kunne fått 50 prosent større omsetning på to år, men det ville gått utover masse kultur som vi har bygget i selskapet over tid, sier Ståløy.
– Hvis man ser på bedriften sin historie og suksess, så er det de ansatte, enten de er byggeplassledere, tømrere, ingeniører eller noe annet, som står på og ofrer seg for bedriften, og som ønsker å tilegne seg ny kompetanse både for å utvikle sine egne karrierer, som er verdien i selskapet, og for at bedriften skal være konkurransedyktig i et marked i endring, sier Ståløy.
– De siste tre årene er det 15 ansatte som har tatt mesterskole eller teknisk fagskole i tillegg til jobb for å kunne ta på seg større oppgaver. Vi støtter dem økonomisk i dette, fordi hvis ikke de ansatte kan utvikle seg i forhold til nye teknikker, lover og regler, og ikke minst det digitale, så taper vi jo alle. Vi kan ikke bli utgått på dato..
Mange av de ansatte har vært med siden starten, og i fjor var det hele 13 ansatte som fikk 25-års jubileumsklokke. Ståløy forteller at et høyt fokus på trivsel og det sosiale blant de ansatte er avgjørende.
«You’ll never work alone»
– Halvparten av oss 16 i administrasjonen har vokst opp sammen og er en veldig tett gjeng, så for nye ansatte i hele bedriften kunne det fort vært sånn at de føler seg utenfor. Vi er derfor veldig obs på at vi må slippe dem godt inn, sier Ståløy.
– Er man fotballinteressert er trivselsfaktoren høy. Men mandagen kan være tøff for noen og bedre for andre, avhengig av hvilket lag man støtter.
For at alle skal bli kjent og føle seg inkludert, passer ÅBF spesielt på at ansatte ved ulike byggeplasser som normalt ikke vil se hverandre i arbeidshverdagen, kan møte hverandre over for eksempel en fredagspils, en felles reise, et arrangement, eller for de interesserte, en fotballtrening sammen med bedriftslaget.
– Er man fotballinteressert er trivselsfaktoren høy. Men mandagen kan være tøff for noen og bedre for andre, avhengig av hvilket lag man støtter, ler Ståløy.
Som ihuga Liverpool-supporter, har Ståløy laget et uformelt slagord for bedriften, som spiller på Merseyside-lagets berømte «You’ll never walk alone».
– Da jeg fikk slagordet «You’ll never work alone» satt på bakruten på en arbeidsbil, sa han som lager nettsiden vår at inntil jeg fjerner det, så skal det første folk ser på nettsiden være en Manchester United-logo. Og jeg kan jo ikke få gjort noe med det, for jeg har ikke styring på nettsiden, ler Ståløy.
Positiv fremtid
– For noen år tilbake kom det en prognose for Bergen om at det ville være en nettoinnflytting til byen på 5000 mennesker årlig, som vil si 100 000 mennesker på 20 år. Tilveksten har derimot ikke vært i nærheten av dette, men er på rundt 2000 mennesker årlig. Vi håper jo at prognosene etterhvert slår til i Bergen, men byen anses nok for mange som dyrere å flytte til enn til kommunene rundt, sier Ståløy.
Bedriften har også både store og mindre oppdrag i nabokommuner som Askøy, Sotra, Fjell, Lindås, Meland, Os og Vaksdal.
– I dag har vi 300 tømrere i arbeid med både egne og innleide, og skal vi klare å holde alle i arbeid i fremtiden, så må det bygges. Men vi har mange gode samarbeidspartnere og flinke ansatte, og så lenge byen og kommunene rundt oss vokser, så må det bygges, og vi har all grunn til å være optimistiske, konkluderer Ståløy.
FAKTA
Åsane Byggmesterforretning
- Åsane Byggmesterforretning er en av de ledende byggentreprenørene i Hordaland.
- Feiret 25-årsjubileum i fjor.
- Bedriften har 16 personer i administrasjonen og 250 tømrere.
- Byggmesterforretningen passerte 409 millioner kroner i omsetning i fjor, og kunne notere et resultat på 42 millioner.
- Ser man på de siste fire årene under ett, kan byggmesterforretningen vise til et samlet overskudd på drøye 160 millioner kroner.