DESIGN OG SMERTE: Amy van den Hooven mottar DOGA-merket nykommer for Re-Imagining Pain Communication. (Foto: Sverre Chr. Jarild)

Bergensdesigner vil forstå smerte gjennom design

Den unge designeren Amy van den Hooven har laget en verktøykasse som lar folk beskrive smerte uten å bruke ord. Nå hedres hun med DOGA-merket nykommer. Utmerkelsen ble delt ut i kveld av Design og arkitektur Norge (DOGA).

– DOGA-merket nykommer er en av de viktigste utmerkelsene for unge og ambisiøse formgivere og arkitekter. Årets tre vinnerprosjekter viser hvordan en ny generasjon utøvere kan tenke nytt om kjente problemstillinger og skape verdier hele samfunnet tjener på, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA).

Den årlige utmerkelsen løfter frem de beste prosjektene fra unge designere og arkitekter. Utmerkelsen kan gå til både studenter og nyetablerte utøvere.

LEVER SELV MED SMERTER

At smerte er en subjektiv opplevelse som det er vanskelig å forklare til andre, er noe de fleste har erfart. Om lag 30 prosent av oss rammes av kroniske smerter i løpet av livet. De siste tre årene har Amy van den Hooven bodd i Bergen. Her har hun utforsket hvordan vi kommuniserer om smerte, og fått laget en praktisk verktøykasse som lar oss formidle og forstå smerteopplevelser.

– Jeg lever selv med kroniske smerter, og jeg vet hvor vanskelig det er å forklare denne smerten til andre, uansett om det er familie eller legen min. Kompleksiteten gjør at den kan være vanskelig å forstå fullt ut – selv for personen som opplever smerten, sier Hooven.

– Det var helt tydelig at ord ofte ikke er nok når folk skal beskrive både fysisk og emosjonell smerte.

Da hun som 19-åring fikk påvist en autoimmun sykdom, bestemte Hooven seg for å bruke designfaget for å hjelpe andre med kronisk smerte. Dette ble temaet for masteroppgaven, som hun leverte ved Universitetet i Bergen (UiB) i fjor vår.

Designeren opprettet sitt eget smertelaboratorium der hun inviterte folk med smerteopplevelser og fagpersoner innen legevitenskap og helsevesenet til intervjuer og workshoper. Her fikk hun også en aha-opplevelse som formet den videre veien for prosjektet.

– Det var helt tydelig at ord ofte ikke er nok når folk skal beskrive både fysisk og emosjonell smerte. Derimot er det mange som klarer å uttrykke seg ved hjelp av taktile, fysiske ting. Dette gjorde at jeg etter hvert designet et interaktivt verktøyskrin fullt av gjenstander som hjelper folk med å artikulere smerten de opplever, forteller hun.

Selv om masteroppgaven er levert, er ikke prosjektet over. Nå jobber van den Hooven med både fagfolk i helsevesenet og studenter ved UiB for å videreutvikle og teste verktøykassen.

NYTT SPRÅK FOR SMERTE

Juryen for DOGA-merket nykommer roser prosjektet Re-imagining Pain Communication for å kombinere ulike designdisipliner på nye og spennende måter, og for å skape et alternativt formspråk i en digital tid.

«Studenten har undersøkt hvordan pasienter selv kan bidra til å forme et nytt språk for smerte. Juryen applauderer de høye ambisjonene i prosjektet. Vi er imponert over hvordan studenten har samarbeidet med smertepasienter om å utvikle et konsept der fysiske og taktile former tar over når ordene ikke strekker til» står det i jurykjennelsen.

TAKTILT: I prosjektet Re-Imagining Pain Communication blir smerte uttrykt på en ikke-verbal måte. (Foto: Irene Alterskjær)

DESIGN HJELPER FREM BEDRIFTSDRØMMEN

ENKELT: Folio får DOGA-merket for å gjøre det enklere for alle å realisere gründerdrømmen. (Foto/ill: Folio)

Et av DOGA-merkene for design og arkitektur ble også gitt til en bergenser, nemlig gründeren Wilhelm Joys Andersen, som sammen med Dag Olav Norem har gjort livet enklere for andre gründere gjennom deres selskap Folio.

– Vår jobb er å gjøre bedriftsdrømmen oppnåelig for alle. Dette får vi til ved hjelp av forenkling. God design er en forutsetning for å oppnå nettopp dette, sier Dag Olav Norem, som grunnla Folio sammen med Wilhelm Joys Andersen i 2017.

Det er nemlig både tidkrevende og komplisert å starte egen bedrift. Du må forholde deg til en rekke offentlige instanser og lære deg komplekse bank- og regnskapssystemer. Ikke verdens enkleste sak for et lite rørleggerfirma eller en nyåpnet garnbutikk.

Hvert år ser om lag 60.000 nye bedrifter dagens lys i Norge, ifølge Statistisk sentralbyrå. Rundt ti prosent av disse stiftes nå gjennom Folio, et norsk oppstartsselskap som lever av å gjøre livet lettere for andre oppstartsselskaper.

Norem og Andersen har selv revet seg i håret av alle små og store hindere som møter gründere. Slik fikk de ideen om å forenkle gründerreisen gjennom en digital tjeneste. De samlet et team av designere, utviklere og tekstforfattere.

FOLIO-GJENGEN: Wilhelm Joys Andersen og Dag Olav Norem har gjort livet enklere for andre gründere gjennom deres selskap Folio. Fra venstre: Anne-Marte Mundal, Gjermund Gustavsen, Ingrid Kvaal, David Håsäther, Ingrid Folvik og Helena Brodtkor. (Foto: Sverre Chr. Jarild)

TYDELIG OG INTUITIVT

Designsjef Ingrid Kvaal i Folio forteller at de to designbyråene, Tight og Heydays, spilte sentrale roller i utviklingen av tjenesten.

– Heydays kom opp med navnet vårt, og la grunnsteinen for merkevareidentiteten. De laget et ufarliggjørende og lekende kawaii-inspirert uttrykk som bryter med alvoret i bank- og regnskapsverden, sier hun.

Resultatet er en tjeneste som gjør oppstart av egen virksomhet tilgjengelig for folk flest.

– Tight var sentrale i prototypingen og utforskingen av designløsningene helt fra starten. Dette gjorde at vi tidlig kunne la brukere teste produktet og designet. På den måten fikk vi en mest mulig intuitiv og enkel tjeneste, legger Kvaal til.

Resultatet er en tjeneste som gjør oppstart av egen virksomhet tilgjengelig for folk flest. Et smart betalingskort automatiserer bilag, utlegg og reiseregninger. Dette forenkler regnskapsjobben betraktelig. Folio har også laget en rekke med guider og forklarende artikler.

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser prosjektet for å skape en smidig og smart løsning som møter brukeren på hjemmebane. «På eksemplarisk vis er ulike disipliner av designfaget tatt i bruk for å gi brukeren en opplevelse av mestring og flyt. Tydelige og intuitive steg leder brukeren gjennom prosessen på en smart måte og gir applikasjonen en sterk identitet» står det i jurykjennelsen.

PLANET, SAMFUNN, ØKONOMI

DOGA-merket for design og arkitektur, som tidligere het Merket for god design, kan føre sin historie helt tilbake til 1964. I dag løfter utmerkelsen fram virksomheter som bruker design og arkitektur for å skape nytenkende, vakre og funksjonelle løsninger som gir positive ringvirkninger for samfunnet, planeten og økonomien.

– Prosjektene viser bredden av hva design og arkitektur kan bidra med, og gir et spennende innblikk i hva Norge skal leve av i framtiden.

I år er det i alt 13 mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur, i tillegg til tre mottakere av DOGA-merket nykommer. Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars av Design og arkitektur Norge (DOGA), som er en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGAs rolle er å fremme design og arkitektur som verktøy for bærekraftig omstilling og verdiskaping i næringsliv og offentlig sektor.

– Årets vinnere av DOGA-merket har kommet opp med kreative løsninger på hvordan vi kan skape de nye, lønnsomme, innovative arbeidsplassene, attraktive byer og steder og samtidig ta vare på naturen. Prosjektene viser bredden av hva design og arkitektur kan bidra med, og gir et spennende innblikk i hva Norge skal leve av i framtiden, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

– Næringslivet og offentlig sektor har to tøffe pandemiår bak seg, og mange utfordringer foran seg. Vi lever i usikre tider, og da er det viktigere enn noen gang at vi fortsetter å satse på nyskaping. Blant årets merkemottakere finner vi mange gode eksempler på hva det går an å utrette når design og arkitektur settes i kjernen for innovasjon og verdiskaping, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

Mer informasjon om prisutdelingen: doga.no

ANNONSE:
Lønvardstoppen Oppstartsfest & Visningshelg

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this