Inspirert av suksess-serier som House og Suits, gikk Eldar Nakken og ITV Studios i gang med å produsere advokatdrama fra Bergen. Nå er alt klart for en ny runde med innspillinger på Askøy.
Produsent Eldar Nakken styrer den norske avdelingen til ITV Studios fra et kontor midt på Torgalmenningen. Arbeidslokalet til produksjonsselskapet er mer spartansk enn det fasjonable, mørke, kontorlandskapet de har skapt for Aber Bergen.
LES OGSÅ: – Jeg grein da jeg dro fra Bergen
Filmriggen står fortsatt i fabrikklokalene på Askøy; klar til innspilling av sesong 2. På Nakkens kontor i sentrum slipper lyset inn, selv om kontorvinduene ikke har panoramautsikt. Det er lunsjtid, og stille.
Mediacircus, produksjonsselskapet Eldar Nakken startet i 2006, ble i 2012 kjøpt opp av ITV studios. Nakken så fordelene med å gå inn i et stort internasjonalt selskap.
– Vi er blitt en del av et spennende nettverk som utveksler erfaringer og idéer. Det største er tilførselen av programformater som vi kan selge i Norge; altså rettigheter til å lage norske reproduksjoner av utenlandske konsepter. Viktig er også at det går motsatt vei. Vi får lettere solgt og distribuert norskproduserte formater til andre land.
Betydningsfull dramaprodusent
ITV Studios er i dag Storbritannias største produksjonsselskap med henhold til salg, distribusjon og produksjon på et globalt nivå. I følge Eldar Nakken er oppkjøp av mindre produksjonsselskaper i Europa, som Mediacircus, et ledd i en større satsing for å fremme godt innhold.
Eldar Nakken har tidligere uttalt at ITV Studios har som mål å bli en betydningsfull dramaprodusent i Norge, og at mye av denne produksjonen fortrinnsvis skal foregå i Bergen.
– Det er en uttalelse jeg står inne for. Drama interesserer meg, og det er i tiden at tv-drama er noe som selger. Publikum vil ha det, både i Norge og internasjonalt.
– Vi stilte oss spørsmålet: Går det ikke an å lage kvalitetsdrama med lavere budsjetter?
Nakken synes det er for mye fokus på hvor påkostet de ulike dramaseriene har vært.
– Vi stilte oss spørsmålet: Går det ikke an å lage kvalitetsdrama med lavere budsjetter? Vi ønsket å lage en serie som skal kunne gå i mange sesonger, og så nærmere på amerikanske suksesser som House og Suits.
Begge er eksempler på at det er mulig å lage godt drama med mer økonomiske løsninger. Metoden er dialogdrevet drama, og at man begrenser seg til å filme fra bare noen få locations. I House foregår det meste inne på sykehuset.
– Det geniale, som gjør at publikum blir hektet, ligger i et manus som fokuserer nærmest utelukkende på gode karakterer og god dialog.
Kjersti Steinsbø, som er episoderegissør på Aber Bergen, kommer inn døren og slutter seg til samtalen.
– Det er et format som krever svært mye av skuespillerne, og jeg merket under innspillingen at de likte utfordringen.
Med så lavt budsjett er det en dyd av nødvendighet å skrelle av all staffasje, men det åpner også for kreativitet. Som regissør må man tenke effektivt, og det er en god lærdom. Å hele tiden stille seg spørsmålet: Hva er essensielt i en scene, og i den enkelte episoden? Hva er viktigst?
Steinsbø har vært en sentral manusforfatter og regissør i filmmiljøet i Bergen gjennom mange år. Hun hadde sin spillefilmdebut med Hevn i 2015, og er opptatt av at det vil være positivt for Bergen som filmby at man klarer å opprettholde en kontinuitet i fagmiljøet.
Historier fra Vestlandet
For Kjersti Steinsbø er det viktig å trekke inn flest mulig folk fra filmmiljøet i Bergen, selv om noen funksjoner nødvendigvis må hentes fra Oslo.
– Aber Bergen er den første store dramaserien som produseres i Bergen siden Syv søstre. Å ta utgangspunkt i et advokatkontor er veldig takknemlig, fordi det er et sted der konflikter uavbrutt kommer inn døren. I seriens prosjektbeskrivelse ble det lagt vekt på at Bergen er en by som på mange måter har sitt eget univers med sine helt egne regler. Det gjør det ekstra spennende å lage advokatdrama herfra.
Eldar Nakken understreker at han ikke driver med filmpolitikk, men filmproduksjon.
– Det motiverer å ha et produksjonsmiljø på Vestlandet, for det er viktig at vi som bor her kan få fortelle våre historier. Dersom alle historiene i norsk film og tv kun skulle formidles av dem som bor midt i Oslo, ville det gi et feil bilde av landet vårt.
– Men jeg ser det ikke som viktig at alle i teamet må være bosatt på Vestlandet. Man må plukke de beste fagfolkene til den beste prisen. Om det innebærer å måtte flytte en produksjon til Oslo så, ja, i siste instans er jeg villig til det fremfor å legge ned et godt prosjekt.
Kjersti Steinsbø er enig, men hun fremhever likevel viktigheten av å ha stabile produsenter med gjennomslagskraft plassert i Bergen og på Vestlandet.
– Målet må være å gjøre serien så samfunnsaktuell at dilemmaene i våre fiktive rettssaker blir noe folk diskuterer i lunsjpausen på jobben.
– Jeg ønsker meg et Bergen som man kan bo og arbeide i, også når man jobber med film og tv. Jeg skriver mye selv, og da tar jeg utgangspunkt i det som er rundt meg. Det er et poeng at det finnes produsenter i Bergen som jeg kan gå til med idéene mine. At det finnes en grobunn for at gode historier oppstår, og at filmkonsepter kan realiseres i nærmiljøet.
Eldar Nakken har ambisjoner for Aber Bergen, og mener serien har et stort potensial for videreutvikling.
– Målet må være å gjøre serien så samfunnsaktuell at dilemmaene i våre fiktive rettssaker blir noe folk diskuterer i lunsjpausen på jobben.
Sesong 2
Få dager etter dette intervjuet fikk Eldar Nakken, Kjersti Steinsbø og resten av produksjonsteamet den skuffende beskjeden at Aber Bergen ikke var blant tv-seriene som får støtte fra NFI i 2017.
Det kunne ha betydd kroken på døren for advokatserien, men ITV Studios og TV3 annonserte rett før jul at de fortsetter med Aber Bergen.
Eldar Nakken er glad for å kunne starte innspillingen av sesong 2 på Askøy til våren, som planlagt.
– Når man er TV-produsent må man alltid ha klar en plan B og plan C. I dette tilfellet har vi greid å skru sammen en finansiering ved hjelp av smart budsjettering, og at vårt distribusjonsselskap sammen med TV 3 strakk seg enda et hakk.
– Dersom Aber Bergen ikke skulle bli det flaggskipet dere håper på: Kan du si noe mer om ITVs planer i forhold til å være en betydningsfull dramaprodusent i Norge?
– Aber Bergen er viktig for oss, men advokatserien er ikke den eneste hesten vi satser på. Vi står fast ved at vi har som mål å bli sterke på dramaproduksjon. Vi har for øyeblikket 10-15 utviklingsprosjekter på bordet, med forskjellige samarbeidspartnere fra både inn- og utland. Det dreier seg om et bredt spekter av formater og sjangre, men felles for alle prosjektene er at de er potensielle dramaserier.