Hver fredag sender Vegar Styve en mail til alle sine ansatte. I tillegg til å skrive om hva som rører seg i Frende og veien videre, forteller han dem hvor dyktige de er og hva han skal gjøre i helgen. Nå feirer forsikringsselskapet ti år.
 – Jeg legger vekt på en uformell stil. For meg er det viktig å bygge Frendekulturen gjennom en lett tone og et smil. For å gjøre en god jobb er det viktig å ha et godt liv på alle fronter, sier Vegar Styve.
Konsernsjefen i Frende Forsikring er godt likt. I hvert fall hvis man skal bedømme ut i fra alle de positive tilbakemeldingene han får på fredagsmailene sine.
– Forsikring er fortsatt basert på god rådgivning.
– Men du kan jo også være ganske frekk da, skyter kommunikasjonssjef Heidi Tofterå Slettemoen inn, og dulter sjefen sin vennskapelig i skulderen.
– Jeg bruker humor, men jeg tror ikke jeg har såret noen. Forresten, kan du ikke heller skrive at jeg ikke har driti meg ut ennå, sier Styve og ler.
– Jeg vet det høres litt teit ut, men vi er litt som en stor familie, fortsetter han.
20 Ã…R I BRANSJEN
Vegar Styve gikk inn i forsikringsbransjen allerede i 1997. Da var han nettopp ferdig utdannet statsviter. En tilfeldighet gjorde at han fikk jobb som trainee i forsikringsselskapet Vesta.
– Egentlig hadde jeg startet på en doktorgrad ved Norges Handelshøyskole, men så en dag traff jeg på en studiekamerat som fortalte at han hadde vært på intervju i Vesta. Dagen etter ringte jeg og spurte om jeg også kunne komme på intervju selv om søknadsfristen hadde gått ut for to måneder siden. Etter noen uker fikk jeg stillingen.
– Og hvordan gikk det med kameraten din, fikk han også jobb?
– Nei, dessverre!
Styve har mye på hjertet. Han snakker om forsikring som andre snakker om barna sine. Noen ganger har kommunikasjonssjefen sagt at han må snakke saktere til sine tilhørere. Det hele bunner i et stort engasjement for jobben.
– Hovedproduktet vårt er trygghet. Det er det vi ønsker å gi kundene våre.
Frende Forsikring har mye å være stolte av. De har vokst mest innen forsikring de siste tolv månedene, er kåret til å ha beste kundestøtte to år på rad og har mest fornøyde kunder etter skade.
– Det er jo det som er sannhetens øyeblikk, at hjelpen innfris når det trengs, sier konsernsjefen.
NYTT FORSIKRINGSSELSKAP
Etter ti år i Vesta søkte Vegar Styve seg til det nyetablerte Frende Forsikring i 2007. Han var den aller første som ble ansatt i konsernet som da ble eid av fire ulike sparebanker (Sparebanken Vest, Sparebanken Øst, Fana Sparebank og Helgeland Sparebank). Hans nye tittel ble skadedirektør.
– Den gang tullet vi med at det var lett å drive med forsikring når vi ikke hadde noen kunder. Men etter noen måneder kom kundene, og det var da det virkelig ble gøy, sier Vegar.
Mye har forandret seg de siste ti årene. I 2007 satt de ansatte på et stort og slitt møterom med en pc tom for innhold og en kopimaskin til rådighet.
I dag holder Frende hus i det nokså nybygde Jonsvollskvartalet i Bergen sentrum. Der sitter konsernsjefen i åpent landskap sammen med sine ansatte. Frende Forsikring eies i dag av 15 ulike sparebanker og har over 200.000 kunder.
– Hovedproduktet vårt er trygghet. Det er det vi ønsker å gi kundene våre.
– Forsikring er fortsatt basert på god rådgivning. Selv om vi har hatt 135 prosent vekst i digitalt salg på Frende.no det siste året, er fysisk distribusjon foreløpig det viktigste vi driver med for Frendes vekst, forteller Styve.
Med lokale kontorer langs hele kysten, fra Sørlandet til Nord-Norge, blir Frende assosiert med tilstedeværelse.
– Vi satser pÃ¥ Ã¥ være der kundene er, nære og engasjerte.Â
EN FRENDE
Selv satser Vegar Styve på å være der for sine ansatte. I 2015 overtok han jobben som konsernsjef. Ettersom hovedkontoret ligger i Bergen er han sjelden ute på reise. Det er han glad for.
– Jeg legger mer vekt på å bli skitten på fingrene her i Bergen, enn å dra rundt og bygge egen merkevare. Samtidig er det viktig for meg å prioritere familie og fritid.
Styve har to døtre på 11 og 14 år og vokste opp både i Bergen, på Hermannsverk i Sogn og på Hamar.
– Hvordan er det å være leder?
– Det lurte jeg også på da jeg søkte jobben, svarer han.
Kommunikasjonssjef Heidi Tofterå Slettemoen kan fortelle at Styve er en veldig human sjef.
– Det er ikke skummelt å komme til deg, sier hun.
Selv synes Styve at det både kan være skummelt og fryktelig gøy å lede et konsern med 220 ansatte.
– Gitt at du ikke går rundt og bekymrer deg for alt som kan gå galt, så er det veldig mye morsommere å være sjef enn hva jeg trodde. Det ligger fantastiske muligheter til å gjøre spennende grep i en slik jobb. Du har stort spillerom og stor påvirkningskraft. Jeg føler meg utrolig privilegert. Samtidig kjenner jeg på ansvaret jeg har for alle som jobber i Frende. Mine valg angår så mange.
Han har klokkertro på at man som leder skal være tett på de ansatte.
– Du trives bedre hvis du blir sett, og det er viktig for meg å være en frende, avslutter han.