I 25 år har de jobbet med å selge det beste innen sportsutstyr i Norge. Nå satser Sport Norge stort og skal mangedoble antallet butikker over hele landet.
– Vi skal bli ledende i landet innen sportsartikler, sier kjedesjef i Sport Norge, Odd Arne Larsen. Han synes det i dag er for mange «fjernstyrte» sportsbutikker i Norge som er styrt av kjedesentralene, og det vil han gjøre noe med.
Larsen er veldig entusiastisk til prosjektet, og kan fortelle at de til nå har snakket med over 50 butikker som er interessert i å samarbeide med dem. Tanken er at Sport Norge skal kjøpe seg inn i eksisterende sportsbutikker rundt om i landet, men at butikkene fortsatt skal drives av lokale medeiere. I dag er det seks butikker med i kjeden, alle er å finne i og rundt Bergen.
25 ÅR MED SPORT
Sport Norge, som før het MX Sport, lanserte sitt nye konsept, inkludert nytt navn, i september 2017.
– Vi er en fagsportkjede, det vil si at vi har fokus på kvalitet og kunnskap, både når det gjelder varer og ansatte.
Larsen suppleres av Anne Strønen, som har jobbet i sportskjeden siden oppstarten for 25 år siden. Hun kan ikke tenke seg en bedre arbeidsplass.
– Jeg har fantastiske kollegaer. En av dem har jeg til og med jobbet med i 24 år. Det er et godt tegn at det er lite utskifting av folk, mener Strønen.
Tilbakemeldinger fra kundene tar hun med seg tilbake til produsentene. På den måten vet de alltid hva som fungerer og hva de kan bli bedre på.
STARTET I OS
Sport Norges ledelse, administrasjon og kreative team holder til i et enormt næringsbygg på Ulven utenfor Os. I dag leier de 3700 kvadratmeter, hovedsakelig til varelager. Ettersom de nå har store planer om å ekspandere, kreves det mer plass.
– Fra januar 2018 skal vi leie 5600 kvadratmeter. Mulighetene for å utvide er store, og det er nettopp det vi sikter oss inn på, sier Larsen.
I 1992 åpnet de den første butikken, da kalt MX Sport, i Os. Det var gründerne Jan Frode Skeie og broren Tor Andre Skeie som var hjernene bak kjeden. I 2005 kom Odd Arne Larsen på banen, og siden har både ideene og butikkene blitt mange.
Anne Strønen, som har vært med fra første dag, har en ekstra forkjærlighet for butikken i Os.
– Jeg jobbet også på MX Sport på Lagunen og et halvt år på Englandsbåten, men jeg savnet både kundene og butikken i Os, så nå er jeg tilbake der jeg startet.
I tillegg til å jobbe i butikken, jobber hun også for Elements Production, som ligger under samme konsern som Sport Norge. Der har hun ansvaret for produkttekster og merking av varer.
TAR BORT GROSSISTLEDDET
I tillegg til god kvalitet satser Sport Norge også på lokal tilhørighet for de ulike butikkene. De vil at fortjenesten skal komme butikkene til gode, ikke ulike mellomledd. Derfor har Sport Norge valgt å ta bort grossistleddet som mange andre kjeder benytter seg av.
– Leverandørene er fornøyde, kundene er strålende fornøyde og butikkene selv er kjempefornøyde, forteller Odd Arne Larsen.
Sammen med de andre i ledelsen har han stor tro på at det er de lokale butikkeierne som kjenner sitt marked best.
Før jul skal Sport Norge åpne to butikker i Bodø og en i Rogaland. Planer om en fjerde butikk er også godt i gang, men hvor den kommer er ennå ikke bestemt. I løpet av 2018 er målet å ha 20 til 30 butikker, og i 2019 hele 30 til 50 butikker over hele landet.
– Gjennom Sport Norge vil vi at folk skal få oppleve alt Norge har å by på, avslutter Larsen.