Sunt Rett Hjem
ANSATT OG SJEF: Marita Aas er ansatt som frisør hos Cutters i Bergen. Kristian Hauge Solheim startet Cutters sammen med Andreas Kamøy i 2015. (Foto: Ingvild Festervoll Melien)

Frisørsalong seksdoblet omsetningen

– I begynnelsen i 2015 kom det ingen kunder, sier Kristian Hauge Solheim. I fjor kunne han og kompanjong Andreas Karmøy i Cutters notere en omsetning på 67 millioner kroner. 

Siviløkonomene Kristian Hauge Solheim og Andreas Kamøy traff hverandre da de begge jobbet i FNs organisasjon for ernæring og landbruk i Roma i 2015. Allerede da snakket de om å starte noe sammen. Etter en stund kom Andreas opp med ideen om en frisørkjede, noe Kristian trodde var tull.

– For oss har kritikken vært den beste markedsføringen vi kunne fått.

– Men så begynte vi å sjekke markedet og fant fort ut at det var et problem med høye priser og lang klippetid. Derfor ønsket vi å komme opp med et bedre tilbud, sier Kristian Hauge Solheim.

Og nå, akkurat tre år etter at første salong åpnet på Vetrlidsallmenningen i Bergen, har selskapet 50 salonger i Norge, samt to i Sverige og én i Danmark.
– Planen er å åpne salonger i hele Norden, spesielt i Sverige og Finland. Målet er 200 salonger innen utgangen av 2020, fortsetter han.

HURTIGKLIPP TIL FASTPRIS 

På Cutters i Vestre Torggate i Bergen er Marita Aas akkurat ferdig med å klippe en kunde. Hun begynte som frisør hos Cutters i januar, og er veldig fornøyd med arbeidsplassen.
– Selskapsmessig er Cutters veldige flinke til å tenke på sine ansatte, sier hun.

Salongen har valgt å ta bort hårvask og kjemikaliebehandling i sitt konsept.
– Hårklippen varer i 15 minutter og koster alltid det samme, sier Kristian.

Marita trodde kanskje det skulle bli litt kjedelig å kun klippe kundene, men får stadig nye utfordringer.
– Hver dag er det nytt hår og nye kunder. Dessuten er det fint å slippe kjemikaliebehandling, noe jeg ble dårlig av tidligere, forteller hun.

SELVBYGDE BOKSER

I starten reiste Kristian og Andreas rundt med selvbygde små bokser hvor folk kunne komme inn for å klippe håret.
– Vi var på universiteter, markeder og idrettsarrangementer, forteller Kristian.

Planen var egentlig at frisørkjeden skulle være et rent herrekonsept, men det viste seg raskt at kvinner var like interessert som menn. Til og med etter at første salongen sto ferdig i Bergen fortsatte de å dra rundt.

– Vi tok med oss boksen til Forskningsparken i Oslo. Vi ville vokse selv om vi ikke hadde så mye penger, sier Kristian.

Det gikk nesten et halvt år før andre salong ble åpnet.
– I starten kom det nemlig ingen kunder. Kun venner og familie som ville støtte oss, sier Kristian og ler.

HAR FÅTT KRITIKK

Cutters har i dag 350 faglærte frisører, og er Nordens raskest voksende frisørkjede.
– Vi sender alle frisørene på Cutters Academy hvor de lærer om klipping, kundeservice, og interne systemer, sier Kristian.

Kjeden har imidlertid fått mye kritikk både fra Frisørenes fagforening og fra sine konkurrenter i frisørbransjen. Kritikken har blant annet dreid seg om at det er uhygienisk å ikke tilby vask av håret, dårlige arbeidsvilkår for de ansatte, samt at de lave prisene ødelegger for markedet.

– For oss har kritikken vært den beste markedsføringen vi kunne fått. Vi har vært i alle de store mediekanalene. Det viktigste for oss er å skape et produkt som både er bra for kundene og for de ansatte, avslutter Kristian.

ANNONSE:

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this