Arctic Spas Kampanje November
LANG ERFARING: Gøksel Aksoy (t.v.) har arbeidet som barberer siden han var veldig ung. –  Jeg er gjerne innom her med noen med noen måneders mellomrom; de er så travle her at det ikke alltid er så lett å få time, sier kunde Sindre Fjelland. (Foto: Britt Embry)

Frisone for hårete menn

 – Vi ønsket å skape en klassisk barbershop, der menn kan få denne pausen i hverdagen og få oppleve litt velvære, sier Kjell Skytterholm.

Det er lørdag og Kjell Skytterholm er travelt opptatt med herreklipp og skjeggtrimming på Bergen Barberstue i Vaskerelven, en tre år gammel bedrift som doblet omsetningen fra 2015 til 2016, og noterte et pent overskudd i fjor.

HFM Studio ble startet i 2014 av Tommy Kronstad. Etter ett år begynte Kjell Skytterholmen og Martin Flostrand som barberere i bedriften, og sammen skapte det det som i dag er Bergen Barberstue.

TILBAKE TIL TRADISJONEN

– Bergen Barberstue startet som en reaksjon på en feminisering av yrket, hvor vi ønsket å gjeninnføre det maskuline. Vi ville være det motsatte av en frisørsalong, hvor alt er hvitt og minimalistisk og musikken er listepop, forteller Skytterholm, og legger til at salongen har fått god drahjelp fra den voksende skjeggtrenden.

– Vi fylte et behov, fordi menn stort sett har vært overlatt til seg selv og har måttet trimme eget skjegg på badet hjemme, sier han.

– Bergen Barberstue startet som en reaksjon på en feminisering av yrket, hvor vi ønsket å gjeninnføre det maskuline.

Tidligere var frisørfaget delt inn i barberer og damefrisør, men på grunn av nye mannlige trender som langt hår, permanent og hjemmebarbering, døde barberstuene med tiden ut. Det begynte med at The Beatles lot håret gro langt. Før det skulle en ekte gentleman ha håret kort rundt ørene. Så kom 70-tallet og hippie-stilen, 80-tallet og puddelrock, og 90-tallet og hockeysveis.

– Sakte men sikkert fikk vi frisørsalonger som klippet både damer og herrer, og vi fikk etterhvert en feminisering av frisørfaget. Herredelen i faget ble derfor ikke tillagt mye vekt, fordi det er damene man tjener penger på å klippe, forteller han.

TIDLØST

– Når man kommer inn i Bergen Barberstue, får man en følelse av å reise litt tilbake i tid. Kan du fortelle litt om konseptet her?

– Vi ønsker å være en tradisjonell barberstue. Mye av det som henger på veggene er donert fra kunder, eller er ting som vi har plukket med oss fra reiser eller internett. Dette kan sammenlignes med at kunder ofte, fra gammelt av, donerte jakttrofeer til barbershopene, slik at de kunne fortelle og skryte om bragdene sine til de andre.

TIDLØST KONSEPT: – Det startet som en reaksjon på en feminisering av yrket, hvor vi ønsket å gjeninnføre det maskuline, og samtidig skape et tidløst og nostalgisk konsept, sier Kjell Skytterholm. (Foto: Britt Embry)

Dette var en tid der barbershopen var et sted der menn ikke bare kom for å klippe seg, men også for å få en pause i hverdagen og snakke om sport, jakt og politikk med andre menn.

– Så nøkkelordet hos oss er tidløst, og sikkert litt nostalgisk, derav vårt valg av gamle, rustikke møbler og musikk som ikke er listepop.

STØTTER DET LOKALE

Bergen Barberstue ønsker å være et sted som har god tid til kundene, og som du forlater med et smil om munnen, og en frisyre du er fornøyd med.

– Det bringer oss tilbake til den klassiske delen av faget. De klassiske og tidløse klippene fra 1920 til 1950 så bra ut før, og de ser bra ut i dag, mener Skytterholm.

– Dere har en rekke litt annerledes og spennende utseende produkter her, og dere tilbyr også veganske produkter. Kan du fortelle litt om disse?

– Vi bruker primært klassiske produkter som pomader og tradisjonelt barberutstyr i form av maskiner og barberkniver. Pomader er beregnet på frisyrer med litt lengde på toppen som skal ligge og sleikes bakover og til siden. Klippemaskinen vi bruker kan finstilles til ulike korte lengder, slik at det er mulig å fade håret, altså gi en gradering fra kort til langt hår, sier han.

– Så langt det lar seg gjøre, ønsker Bergen Barberstue å støtte og føre lokale produkter. I dag er alt kjeder og store merkenavn, og vi ønsker heller å støtte de mindre bedriftene, ja, slike som oss. Disse er gjerne mer miljøbevisste, og blir gjerne drevet av lidenskap fremfor penger. Et godt eksempel er Nordnes Cola, som vi serverer iskald fra kjøleskapet.

COMEBACK I NORGE

– De fleste kundene jeg ser her i dag har skjegg. Henger denne trenden sammen med populære tvserier som Game of Thrones og Vikings?

– Vi blir nok påvirket av populærkulturen gjennom film og tv, og det har hendt mer enn én gang at en mann har satt seg i stolen og bedt om skjegget til Ragnar Lothbrok fra Vikings, men trenden har nok også sammenheng med at mannsidealet forandrer seg hele tiden. Nå om dagen er det mange som ønsker å ha skjegg.

GOD STEMNING: Det er mye humor og varierte samtaleemner i barberstuen, som er designet for at man skal kunne slappe av og være seg selv. Barbererne Jake Saunders (t.v.) og Hayden Eye bidrar til den gode stemningen på en travel lørdag. (Foto: Britt Embry)

– Kommer det også kunder som ønsker seg glattbarbering?

– Noen få, men dette dreier seg da om de som ønsker en opplevelse og gjerne har fått et gavekort fra for eksempel samboer eller barn. Vi har klart størst andel hårklipp og skjeggtrim, med henholdsvis 60 og 40 prosent fordeling.

– Hvordan startet din interesse for barberfaget?

– Jeg har lenge hatt en interesse, og besøkte ulike barbershoper på ferie, men det slo meg egentlig aldri at dette var noe jeg kunne jobbe med, siden det ikke fantes noe tilsvarende i Norge. Her skiller man ikke mellom dame og herrefaget, så det var derfor uaktuelt for meg å utdanne meg i Norge.

Dette skulle endre seg da han i 2014 traff grunnleggeren av HFM Studio, Tommy Kronstad.

– Tommy tok meg under vingene og lærte meg en del av det grunnleggende i faget, før jeg flyttet til London, hvor jeg tok barberskole. Jeg tok så et utvidet kurs i knivbarbering i Nederland, da jeg ikke var fornøyd med denne delen på skolen i London. Siden har jeg ikke sett meg tilbake.

ENGELSK PÅ JOBBEN

Mens Bergensmagasinet er på besøk, er det engelsk som er arbeidsspråket blant de ansatte. Barberer Hayden Eye er fra New Zealand. Han ble kjent med Skytterholm på barberskole, som inviterte ham til Bergen som gjestebarberer. Gøksel Aksoy er fra Tyrkia, der han har arbeidet som barberer siden han var liten guttunge.

– I Tyrkia er herrefaget veldig utbredt, mens det frem til nå har vært ytterst få norske som kun brenner for herrefaget. Vi har nylig ansatt en lærling fra Bergen som nettopp er ferdig med barberskole i London.

– Det er et ungt og maskulint miljø her. Er det en del av konseptet; at de som ansettes er unge menn?

– Det ansettes ikke kun unge menn, og vi har ingen forbehold mot å ansette en kvinne, påpeker Skytterholm.

– Er man i dette arbeidet egentlig en håndverker, med et ekstra godt øye for detaljer?

– Det vil jeg absolutt si, men det viktigste er at man hele tiden er sulten på å lære mer. Det er alltid noe man kan forbedre og bli flinkere på. Har man den innstillingen, blir det heller aldri kjedelig å klippe.

– Hvordan ser fremtiden ut for skjegg og bart, og i så måte også for Bergen Barberstue?

– Jeg tror nok at skjeggtrenden, som med alle trender, kommer til å vike etterhvert. Tidlig på 1900-tallet skulle jo alle menn være glattbarberte eller ha små friserte barter, og jeg ser ikke bort i fra at det blir trend igjen om noen år. Selv om trendene kommer og går, er det alltid noen med skjegg og noen som er glattbarberte, noen med langt hår og noen med kort.

TILBAKE I BYBILDET: Kjell Skytterholm gleder seg over å bringe den mannlige frisøren tilbake til Bergen, etter flere tiår der menn har vært henvist til hjemmebarbering. (Foto: Britt Embry)
ANNONSE:

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this