eikas1
PÅ VERKSTEDET: Bak fra venstre: Eivind Helle, Petter Sæbø, Jonatan Nygard og Jokke Braathen. Foran: Sissel Olsen.

HANDLET PLUTSELIG OM NOE MER

Del artikkelen i Sosial medier

Da Sissel Olsen begynte å ta seg av ungdommer som hadde mistet fotfeste i hverdagen, handlet med ett FOG Racing om mer enn bilsport.

– Det er noen som tror FOG står for Fat Old Guys, men det stemmer ikke, smiler Olsen.

FOG feirer 15 år og Sissel Olsen har vært leder siden oppstarten. Hun har vært interessert i motorsport siden tenårene, og da hun senere giftet seg med en mann som delte interessen, tok en drøm sakte men sikkert form. Så sto Eikåsbanen ferdig høsten 1999, med åpning året etter. Dermed hadde motorsportinteresserte fått sin arena i Bergen.

– Det er ikke slik at man må ha 5 eller 6 på skolen for å lykkes her i livet. Noen er teoretikere og andre er praktikere.

– Da var vi skilt, men vi var og er fremdeles like gode venner. Han bygget seg en bil og satte i gang med kjøring. Vår eldste sønn begynte å snakke om at han ville kjøre, og det ville jeg også. På slutten av 2000-tallet hadde jeg fått bygget meg en bil; vi kjøpte en bil til vrakpant og ribbet ut seter og inventar. Så fikk vi sveist inn et veltebur, og bilen ble bygget ganske fort. Nå kunne jeg endelig begynne å kjøre bilcross. Det var en Ascona C, og den hadde jeg i åtte år.

FOLK UTEN TILHØRIGHET

– I 2001 var vi flere som gikk sammen og laget et team og et miljø hvor vi kunne møtes og prate og mekke. Vi kalte teamet for FOG, som står for Fort og Gale.

– I 2003 bestemte vi oss for å ta inn folk som ikke hadde tilhørighet så mange andre steder, og som gjerne hadde mistet fotfeste i hverdagen. Vi tok oss av dem, og fra da av handlet dette plutselig om noe mer.

– Det er et samfunnsansvar vi tar her, og det har alltid lagt meg nært hjertet. Jeg har vært innom fotballen også, og det har vært trist å se at det ble så mye topping av lag. Jeg så med egne øyne hvordan noen ikke nådde opp, og merket meg hvordan det virket inn på de som var med for å ha det gøy, de som var med på grunn av det sosiale.

Sissel Olsen mener at det er trivsel og den sosiale biten som er med på å bygge talenter på sikt; ikke den finten som noen behersker som 12-åring. Lederen mener det blir feil når man dyrker spisskompetanse til så unge spillere.

­– Det er ikke det som er avgjørende for en idrettskarriere, uansett hvilken karriere man velger, hevder hun.

eikas2
BAKKERUD PÅ TAKET: – Dette var hans måte å betale litt tilbake for hjelp og støtte, og jeg føler meg stolt som får bære denne logoen på taket av bilen min, smiler Sissel Olsen.

FELLESSKAPET

– Det er fellesskapet og det sosiale. De må trives. Og for barn og unge handler det om å bli sett; at noen er engasjert i det som akkurat de holder på med.

– Noen synes det er spennende å gå tre meter fra stupet på fjellet, mens andre trenger fart, action og lukten av eksos.

– Det kan være oppmerksomhet fra foreldre, en nabo, en trener eller skolen. Vi vil alle bli sett, inkludert og bli tatt på alvor. I motorsport er du ikke det svakeste leddet lenger, det er kun deg det står på, du får ikke følelsen av at du ødelegger for de andre. Det gir mye adrenalin og kroppen får kjenne litt på spenning. De fleste trenger det, i hvert fall i tenårene, mener Olsen.

Noen synes det er spennende å gå tre meter fra stupet på fjellet, mens andre trenger fart, action og lukten av eksos.

– Vi ser for mange eksempler der ungdom i 12-årsalderen opplever at man lager a- og b-lag, kompisgjengen blir splittet og selv blir man benkesliter. Disse finner du kanskje ofte igjen på sentrene rundt omkring fordi de ikke har tilhørighet noe sted. En del av dem tok jeg meg av og ga dem et tilbud, forteller damen, som har fagbrev i barn- og ungdomsarbeid i tillegg til to års utdannelse innenfor rus og avhengighetsproblematikk.

Det er liten tvil om at Sissel Olsen brenner for dette. Og hun peker på at det er flere folk som sliter med alkohol og narkotika enn man aner.

– Samfunnet vårt er blitt kynisk, og det er mange som ikke klarer å henge med på alle kravene.

– Det er ikke slik at man må ha 5 eller 6 på skolen for å lykkes her i livet. Noen er teoretikere og andre er praktikere. Noen er begge deler. Men ungdommene må få vite at de kan utrette en god jobb selv om de ikke nødvendigvis er så teoretisk flinke på skolen.

MATEMATIKK PÃ… VERKSTEDET

– Jeg hadde en ungdom på verkstedet som skulle fikse noe, og for å gjøre jobben skikkelig måtte han måle opp lengde, kurve og vinkel, og etterpå sa jeg til ham: Er du klar over hvor mye matte du nettopp gjorde? Det kan være ganske mye matte på et verksted, og ungdommene får en «boost» når de fikser dette gjennom praktisk arbeid.

– Den gode gamle vaktmesteren reddet mange skolebarn når han tok de med seg for å finne praktiske løsninger på ting.

– I dag er det så mange som sliter fordi de får en diagnose, for eksempel ADHD, dysleksi, dyskalkuli; det er ikke et problem, de må bare finne måter å løse hverdagen på. Skolen gir en A4-opplæring hvor det ikke er rom for andre veier å lære noe på enn det skolen har satt som mal. Noen trenger faktisk opplæring på en annen måte. Den gode gamle vaktmesteren reddet mange skolebarn når han tok de med seg for å finne praktiske løsninger på ting.

motor2
MOTOREN I SENTRUM: Jonatan Nygard trives rundt motoren.

– Sitter ADHD-diagnosen litt løst?

– Ja, det gjør den. Barn og unge får aksept for å tenke: «Det er ikke rart at jeg ikke fikser dette, for jeg har jo ADHD«. Og da stopper det der. Jeg mener at enhver kan lære seg å leve med ADHD hvis de bare får muligheten. Noen må medisineres, det ser jeg. Nå er ikke jeg lege, men jeg mener at det er flere som kan leve uten medisin dersom de får bedre tilrettelegging på skolen og hvis det er rom for å finne andre måter å jobbe på.

– Du snakker av erfaring?

– Jeg blir lei meg når jeg tenker på hvor mange barn som lider og som ikke får den oppfølging som de fortjener.

– Ja, jeg har selv en sønn som har slitt med sine utfordringer, han hadde både dyskalkuli og dysleksi, og ble stemplet som underyter i fjerde klasse; han slet jo både med å lese og regne, men det fins ingen som er bedre i praktiske ting. Selvbildet ble trøkt ned i skosålen, helt til han kom på videregående og fikk en lærer som hadde en annen måte å undervise på, og sønnen vår kom hjem med helt andre karakterer.

– Jeg blir lei meg når jeg tenker på hvor mange barn som lider og som ikke får den oppfølging som de fortjener. Det fins nemlig muligheter for alle, men det krever et stykke arbeid, og det tar ikke skolen på alvor. Du kan ikke sette ungdommene i en bås bare fordi de ikke klarer å sitte i ro på stolen; det må være plass til alle kategorier, sier Olsen.

– Hvor mange er dere i FOG?

– Vi er vel rundt 20 stykker tilsammen. Opp gjennom årene har det vært 50 stykker inn og ut, noen har fortsatt med bil og andre har gått lei. Mange har gått gjennom den verste tenåringsperioden her hos oss og følt tilhørighet og fellesskap. Jeg treffer fremdeles ungdommer som sier de savner FOG-tiden på verkstedet med praktisk arbeid, men også vafler og skitpreik.

STØTTES AV BAKKERUD

Selv kjører Sissel Olsen en gammel Renault Traffic,
– Jeg stuer inn masse greier og må ha en bil som kan trekke henger med nyttekjøretøy.
Første helgen i august kjørte hun bilcross igjen for første gang på mange år da hun deltok i damelandsfinalen med 81 damer på startstreken.

– Noen av de fremste i dagens motorsport, samt oss andre med litt rattrust, smiler Sissel.
To tredjeplasser og to femteplasser i heatene hennes ga ingen finaleplass.
– Jeg er likevel fornøyd. Det er viktig å vise at det er deltagelse i denne folkesporten som er overordnet.

– Folkesport?

– Ja, bilcross er folkesporten innen motorsport, der er det plass til alle. Man er kvalifisert dersom man har førerlisens og er aktiv BC-utøver, opplyser damen som har ingen ringere enn verdensmester Andreas Bakkerud som sponsor. Rallystjernens navn og bilde dekker hele taket på Sissels Ford Puma.

– Dette var hans måte å betale litt tilbake for hjelp og støtte, og jeg føler meg stolt som får bære denne logoen på taket av bilen min, smiler hun.

motor3
PÅ BANEN: Her gir Sissel Olsen full gass under damelandsfinalen i bilcross med tilsammen 81 damer på startstreken. (Foto: Privat)

FOG-racing

  • Bilsportteam FOG Racing i Ã…sane har i Ã¥r 15-Ã¥rsjubileum.
  • Klubben har hatt godt tilsig av juniorer hvert Ã¥r. En del av de er blitt seniorkjørere, og noen har ogsÃ¥ avansert videre til rallycross.
  • Ungdom kan begynne Ã¥ kjøre og trene bilcross fra det Ã¥ret de fyller 15, men kan begynne med go-cart allerede fra fylte syv Ã¥r.
  • De mest ivrige ungdommene er i garasjen for Ã¥ mekke bil fem dager i uken.
  • – Det er ganske utrolig Ã¥ se hvor fort ungdommer kan lære seg mekanikk helt fra bunn av, og til Ã¥ bli selvhjulpne mekanikere. Det vi hÃ¥per pÃ¥, er at de skal tillegge seg en lærdom om at egeninnsats og det Ã¥ hjelpe til i et fellesskap gir resultater, sier leder Sissel Olsen.
  • Ungdommer pÃ¥ teamet har fÃ¥tt være med i prosessen det tar Ã¥ fÃ¥ bygget egen bil fra bunn av.
  • FOG Racing har, gjennom et rusfritt miljø, klart Ã¥ fÃ¥ ungdommene til Ã¥ samarbeide uavhengig av alder og forutsetninger for det mekaniske arbeidet de har gitt seg i kast med.
  • Voksne og ungdommer her jobber mÃ¥lrettet, og mange kjører biler de har bygget selv.
  • De reiser ut av byen for Ã¥ treffe andre motorsportfolk og fÃ¥r kjøre pÃ¥ andre baner. Dette gir et fellesskap og en selvtillit til gruppen som er meget viktig for den enkelte ungdommen i teamet.

Del artikkelen i Sosial medier

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this