roshol
KOM TIL ET VEISKILLE: – Etter å ha tjenestegjort fire måneder i Afghanistan, tenkte jeg at, OK, nå kan jeg dette, men det er ikke dette jeg vil gjøre i livet, sier Andreas Waaler Røshol, som er utdannet både som telematikkingeniør og laptopmusiker. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

Musikk fra ingensteder

Del artikkelen i Sosial medier

– Jeg blir ofte inspirert når jeg ikke hører på noe, sier Andreas «AWR» Waaler Røshol.

Det er på gutterommene i Fana at det skjer. Unge gutter som får Macbook Pro i konfirmasjonsgave, blir sittende og knotte frem den ene ørevennlige elektroniske danselåten etter den andre, får det spredd via sosiale medier og Youtube, og vips, så har de platekontrakt og verdensherredømme.

Dersom man skal putte folk i bås, er det lett å slå Andreas Waaler Røshol, eller AWR, som er artistnavnet hans, i hartkorn både med Kygo og Sonny Alven. Sistnevnte har han også hatt et visst samarbeid med.

Lodder dypere

– Etter å ha tjenestegjort fire måneder i Afghanistan, tenkte jeg at det er ikke dette jeg vil gjøre i livet. Jeg vil lage musikk.

Det virker likevel som om det ligger noe mer, noe dypere, i Røshols musikk, i hvert fall å dømme etter de låtene han allerede har utgitt. Så kaller han det også for «deep house» eller «deep acoustic» – det siste fordi han liker å blande inn instrumenter som gitar, klaver og cello i det ellers helelektroniske lydbildet.

29-åringen har holdt på med elektronisk musikk siden han gikk i 8. klasse, og vurderte allerede den gangen å ta en musikkteknologisk utdannelse. I stedet ble det ingeniørutdanning i Forsvaret med utstasjonering blant annet i Afghanistan. Nå tar han en mastergrad i musikk på Universitetet i Agder, etter å ha studert utøvende elektronisk musikk på Konservatoriet i Kristiansand – med laptop som hovedinstrument.

Nære bånd i alle ledd

Dette er ikke bare en person som lager en instrumental, sender den fra seg til en låtskriver som skriver videre på den, før en sanger får oppgaven å legge på vokal.
– Interaksjon mellom musikere i et band, der en utvikler låter sammen, har i stor grad blitt en «outsourcet» greie, innrømmer han.

– Interaksjon mellom musikere i et band, der en utvikler låter sammen, har i stor grad blitt en «outsourcet» greie.

Styrken med dette er at det er blitt mulig å jobbe med veldig mange folk i ulike land. Samtidig forsvinner lett det som gjorde en låt bra i utgangspunktet et sted på veien, uten at man helt vet hvordan det skjedde.

– Musikk er større enn enkeltkomponentene. Jeg diskuterte nylig dette med en av universitetslærerne, med forankring til gestalt-skolen og psykologi. Det er meget interessant. Nære bånd i alle ledd er viktig, mener AWR, som spesialiserer seg på vokalproduksjon der han både er låtskriver, vokalist og tekniker.

Når musikken forsvinner

roshol-fakta
SUKSESS PÅ STREAMING: – Låten er direkte inspirert av Marvin Gayes Inner City Blues, sier AWR om singelen Messing with My Mind, som i skrivende stund har vært streamet 364.623 ganger på Spotify og 119.000 ganger på Soundcloud.

– Færre ledd medfører mindre sannsynlighet for at «musikken» forsvinner på veien, hvis du skjønner. Det som er interessant i den elektroniske sjangeren er at det virker som om ikke alle produsenter ønsker høy grad av kunstnerisk avtrykk. Vokal er mer noe som må være der for at det kan være en låt som kan bli spilt på radio.

AWR nærmer seg nå 30, noe som nærmest er pensjonsalder innen elektronisk klubbmusikk. Så har han heller ikke fulgt noen ferdig opptråkket sti. Etter videregående søkte han seg inn på Forsvarets ingeniørhøyskole i Lillehammer. Som ferdig utdannet telematikkingeniør gjenstod tre års plikttid, som han utførte på ulike steder i Forsvaret; blant annet som systemtekniker i Afghanistan.

– Jeg husker at jeg hadde et øyeblikk, etter å ha tjenestegjort fire måneder i Afghanistan, der jeg tenkte at, OK, nå kan jeg dette, men det er ikke dette jeg vil gjøre i livet. Jeg vil lage musikk. Det hadde vært annerledes dersom jeg hadde slitt med faget. Da ville musikken bare vært en flukt. Men jeg mestret det bra; likevel ønsket jeg å gjøre noe annet. Det føltes som en indre drivkraft.

Som sønn av tidligere kantor i Åsane menighet, nå i Fana menighet, Jan Røshol, hadde han en oppvekst med mye musikk; selv om det var sjangre som ligger et stykke fra det han holder på med nå.

En indre drivkraft

– Starten på mitt kreative virke var da jeg sang i guttekor, forteller han.
– Jeg syntes salmene var så utrolig kjedelige, så etter hvert gikk det sport i å synge nye stemmer på de, bytte ut tekst og hippe de litt opp. Fordelen med å synge i kor er at det ikke er så mange som merker slike stunt.

En kamerat introduserte ham samtidig for dataprogrammer der han kunne lage elektronisk musikk. Dette var da han gikk i 8. klasse, så det var ikke snakk om så store ambisjoner.

– Hørte du på elektronisk musikk også?

– Nei, jeg bare laget. Det var en litt fascinerende tanke, siden jeg ikke hørte på noe som lignet, og ikke visste helt hva jeg gjorde.

Etter hvert kom likevel utdanning og jobb i veien for musikken, helt til den dagen i Afghanistan, da han bestemte seg for å skifte beite. Dette var i januar 2012, mens han tjenestegjorde seks måneder i det krigsherjede landet.

Følte seg trygg

– Hvordan var det å være der?

– Det er veldig stor forskjell på hvor du er og hva du gjør. Jeg satt i en stabsstilling, og følte egentlig at det var veldig trygt. Det var et angrep på en leir i Memane, der en nordmann ble skadet. Da satt jeg åtte timer med bil unna.

– Hvilket inntrykk fikk du av landet?

– Vi forstår ofte ting ut fra et vestlig perspektiv, og lurer oss selv litt når vi tenker på Afghanistan som et land.

– Jeg fikk noen aha-opplevelser. Vi forstår ofte ting ut fra et vestlig perspektiv, og lurer oss selv litt når vi tenker på Afghanistan som et land. Det er mer et stammesamfunn. Jeg husker et tilfelle der amerikanerne kom til en landsby, og ble tatt for å være russere. Mange lever helt avskåret. Når Bonn-avtalen snakker om å innføre likestilling i landet, så virker det noe naivt, sier han.

– Men folkene jeg traff var veldig fine mennesker. Det var interessant å se ting innenfra, og det er ikke umulig at det påvirket mitt valg om en ny retning. Slike livsforandrende øyeblikk blir gjerne stående, og kan brukes som kompass senere i livet.

Én person, tre artister

Han innser at musikkbransjen er en usikker levevei, noe han forbereder seg på ved å stake ut to, kanskje tre, separate artistkarrierer.

– Jeg er best på låtskriving, og der har jeg et økende nettverk av produsenter rundt i verden som jeg samarbeider med. Da foregår det gjerne slik jeg sa, at de sender meg en instrumental, som jeg så legger melodi og tekst på. Forskjellen er at jeg liker å synge inn låten selv etterpå, i stedet for å sende det videre til en tredjeperson. Jeg er blitt god på å skru vokallyd.

Som artisten AWR ser han for seg å fortsette med å gi ut egne eller synge på andres singler. I midten av august kom Christian Viviano med Holding You Back, sunget av AWR, og nylig kom Decoy! & Uplink med singelen So Playful – igjen sunget av AWR. Han kan også (i skrivende stund) notere seg for 485.000 streaminger på Spotify og Soundcloud av sin egen låt, Messing with My Mind.

– Skal du lage album i den sjangeren, må du ha et visst gjennombrudd. Det er veldig soundorientert musikk, nesten slik at selve lydbildet er mer viktig enn musikken.

Vil synge på norsk

Hans andre artistalias er som A. Waaler; en artist som nok kan bli aktuell både med EP og etter hvert album.
– Jeg skriver så mye låter, og kan ikke bare la de bli liggende fordi de ikke passer inn i AWRs lydbilde. Derfor planlegger jeg en slik parallell artistkarriere, der jeg kanskje også synger på norsk.

– Hva liker du selv å høre på?

– Egentlig blir jeg ofte mest inspirert når jeg ikke hører på noe.

– Den første jeg kommer på, er Darius. Han er ekstremt flink rent soundmessig. Jeg liker også godt artister som Thomas Dybdahl, Gundelach, Sonny Alven og Jonas Aden. Ellers er jeg oppvokst med å høre på Michael Jackson og Whitney Houston. Jeg er ingen remixer-type, men jeg har lekt meg litt med accapella-versjonen av Houstons How Will I Know.

– Todd Terje gjør litt slike ting. Hører du på hans musikk?

– Åja. Jeg liker estetikken hans, med litt gladtriste ting. Den artistiske vibben han har er veldig kul.

Han ser litt ut i luften.
– Men egentlig blir jeg ofte mest inspirert når jeg ikke hører på noe.

Fakta

Utgitte singler

  • AWR x Sonny Alven – Darkness (juni 2015, Sony Sweden)
  • Safo feat. AWR – Feels Like Fire (mai 2016, Sony Norge)
  • Cyrus Thomas feat. AWR – Breathe it in (mai 2016, Artist Intelligence Agency)
  • AWR – Messing with my mind (juni 2016, egen label)
  • Christian Viviano feat. AWR – Holding You Back (august 2016, Housebloggen Records)
  • Decoy! & Uplink feat. AWR – So Playful (september 2016, Armada Trice)
  • Uplink – Still Need You (feat. AWR) (oktober 2016, NoCopyrightSounds)
  • Mer informasjon: facebook.com/AWRnorway

Del artikkelen i Sosial medier

Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this