I vår ble Slettvoll Møbler i Stranda vinner av fylkesprisen Årets bedrift. Slettvoll Bergen drives av to venninner som ikke hadde butikkerfaring da de startet for ti år siden. Det ble suksess fra første dag.
Kari Keyser og Siren Davidsen er barndomsvenninner. Ingen av dem hadde bakgrunn fra forretningsdrift da de åpnet Slettvoll-butikk i Bergen i 2006. De siste fem årene har de nær doblet omsetningen.
– Vår klassiske moderne stil tiltaler i større grad yngre mennesker.
Begge er sjef, men de har delt rollene sine inn i daglig leder og butikksjef.
– Vi hang sammen som erteris i barndommen og i ungdomstiden. Men så kom det en tid der vi ikke møttes så ofte. Nå har vi altså drevet Slettvoll Bergen sammen i ti år og hadde jubileum i vinter, sier Keyser.
Keyser drev en keramikk-kafe i Marken i en kort periode, men tjente ikke penger. Så fikk hun nyss om at Slettvoll hadde sagt opp franchise-avtalen med Bohus og søkte nye franchisetakere.
JOBBET DØGNET RUNDT
En dag kjørte mannen hennes gjennom sentrum og så at lokalene i Christies gate var ledige.
– Vi så jo at det var veldig sentralt, og størrelsen var perfekt. Vi slo til, og her er vi, smiler Keyser.
Mens de store møbelgigantene lokaliserer seg i bydelene, gjør Slettvoll altså god butikk i sentrum. Fra å omsette for tolv millioner i 2011, omsatte Slettvoll for 21 millioner i 2015, og det ser ikke ut til å avta.
– Vi jobbet mye i begynnelsen, døgnet rundt egentlig. Vi sto jo i butikken selv også, og  opplevde at det tok tid før bergenserne oppdaget oss. Samtidig fikk vi mye hjelp fra Slettvoll.
Etterhvert fant flere og flere veien, samtidig som merkevaren Slettvoll vokste. I vår fikk altså Slettvoll Møbler i Stranda prisen for Årets bedrift.
– Da drypper det gjerne litt på oss også. Alle stoffmøblene våre produseres på Stranda, og det er Slettsvoll som designer dem. Selv om dette ikke gjelder tremøblene, er de også norskproduserte.
HEMMELIGHETEN
– Hvorfor har Slettvoll lykkes?
– Det har vært viktig at de rendyrket stilen. Før solgte Slettvoll møblene gjennom de store kjedene, men nå satser de på seg selv og de har rendyrket sitt konsept. De fins nå 18 Slettvoll-butikker inkludert to i Sverige.
– Med få unntak er dere den eneste møbelbutikken i sentrum – andre lokaliserer seg i bydelene; vurderer dere å flytte ut av byen?
– Vi har gjort den vurderingen, men vi har bestemt oss for å bli. Vi opplever at våre kunder oppsøker oss med en gjennomtenkt plan når det gjelder hva de vil ha; varemerket vårt er sterkt.
– Men det er klart: vi også ser at det ikke lenger fins parkeringsplasser i sentrum bortsett fra i parkeringshusene, og at det er blitt dyrt med bompenger og køprising. Men vi frakter varene til kundene. Dessuten kan de stoppe rett utenfor en kort stund. Dette er ikke egentlig et problem for oss.
– Dere har nær doblet omsetningen de siste fem årene?
– Vi jobber med helhetlige løsninger. Vi presenterer møblene i en samlet setting, og det tror jeg treffer mange. Samtidig hjelper vi kunden med Ã¥ gjøre en design-jobb om de ønsker; vi har flinke interiør- og stylistfolk hos oss.Â
KUNDENE BLIR YNGRE
Slettvoll har bygget om og pusset opp i sitt tiende år, og ser lyst på fremtiden. Nå endrer også kundegruppen seg.
– Prismessig ligger vi nok i det øvre sjiktet, og tradisjonelt har vi hatt en voksen kundegruppe. Men den blir yngre, og vår klassiske moderne stil tiltaler i større grad yngre mennesker, sier Kari Kayser.