OPERA ER BEST «LIVE»: – Det jeg synes er så perfekt med opera, er at du får den 4D-effekten. Hvis du får frysninger, så får du det over hele kroppen, sier Beate Mordal. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

– Jeg måtte lære meg å like opera

– Jeg er ikke oppvokst med opera, og brukte hele bacheloren min på å lære meg å like denne kunstformen, sier Beate Mordal, som skulle sunget rollen som Servilia i Bergen Nasjonale Operas oppsetning av «La clemenza di Tito» (oppsetningen er nå avlyst grunnet utviklingen av korona-pandemien).

Publisert 10. mars 2020 / oppdatert 12. mars 2020

SISTE: MOZART-OPERAEN «LA CLEMENZA DI TITO» AVLYSES PÅ GRUNN AV KORONA

– Vi er skikkelig lei oss for å måtte avlyse, men det er det eneste riktige å gjøre, sier kommunikasjonssjef Sue Janne Alsaker ved Bergen Nasjonale Opera. 

På bakgrunn av utviklingen av korona-pandemien har Bergen Nasjonale Opera og Musikkselskapet Harmonien besluttet å avlyse operaen «La clemenza di Tito», som skulle hatt premiere 21. mars.  

– Smittesituasjonen har utviklet seg raskt, og vi har alle et ansvar for å gjøre alt vi kan for å forebygge videre spredning, sier Alsaker.

– Vi har hatt 120 medvirkende som har jobbet hardt hver dag i mange uker for å fremføre denne Mozart-operaen for vårt publikum i Bergen og vi er virkelig lei oss for å måtte avlyse. Vi håper å kunne fremføre operaen ved en senere anledning.
 
– Det er hjerteskjærende å måtte avlyse denne flotte produksjonen som involverer så mange dyktige og engasjerte artister. Men ansvaret for å forebygge denne krisen hviler på oss alle, sier operasjef Mary Miller i Bergen Nasjonale Opera og Bernt Bauge, administrerende direktør i Musikkselskapet Harmonien.
 
Bergen Nasjonale Opera vil de neste dagene ta kontakt med alle publikummere som har billetter.

– Jeg har ikke hatt noe sterkt forhold til «La clemenza di Tito» før jeg kom i gang med denne produksjonen. Men jeg må si at det er en opera som vokser på deg.

Beate Mordal er født og oppvokst i Molde, men bor nå i Oslo. Bacheloren tok hun ved Institutt for musikk ved NTNU i Trondheim, og tok etterpå treårig solistutdanning ved Operaakademiet i København. Etter at hun ble uteksaminert i 2015 har hun livnært seg som frilanser, blant annet i oppsetninger på Festival d’Aix-en-Provence og Théâtre des Champs-Elysées i Paris.

BEETHOVEN 250 ÅR

Sesongen 2018/2019 spilte hun Micaëla i Bergen Nasjonale Operas kammerversjon av «Carmen», og i inneværende sesong er koloratursopranen «artist-in-residence» takket være støtte fra Grieg Foundation.

– Det er kult å ha den tittelen. Da har jeg en relasjon til operaen her, og jeg blir spurt om å være med når de har små konserter rundt om i fylket, sier hun.

Talentet hennes kan oppleves allerede i morgen. Da deltar hun på kammerkonserten «Beethoven 250» (i anledning årets jubileum) i Universitetsaulaen. På programmet står Beethovens første symfoni, Leonore-overtyre nr. 1 og fire av komponistens konsertarier.

– Jeg skal blant annet synge sopranarien Soll ein Schuh nicht drücken, som handler om at skoen skal sitte rett, og ikke trykke på feil plasser. Jeg tenker at det sikkert kan ha en overført betydning.

Kveldens dirigent blir Jan Willem de Vriend, som også skal dirigere Bergen Nasjonale Operas oppsetning av «La clemenza di Tito» – der Mordal skal synge rollen som Servilia.

– Det gleder jeg meg veldig til, sier hun.

– Jeg har ikke sunget på den store scenen i Grieghallen før. De har tilbudt meg roller flere ganger, men jeg har vært nødt til å takke nei siden jeg har hatt jobb i Frankrike.

SYNGER OGSÅ SAMTIDSMUSIKK

– Hvor kommer interessen din for opera fra? Når fant du ut at det var i den retningen du ville gå?

– Det er alltid et litt vanskelig spørsmål for meg. Jeg studerte først både jazz og klassisk, men valgte etter hvert klassisk fordi jeg syntes det med improvisasjon var vanskelig; at du skal være så utrolig selvdreven når du synger jazz. Men jeg synger fortsatt mange jazzstandarder.

– Hva med samtidsmusikk? Har du prøvd deg på det?

– Jeg har gjort en del på Festival d’Aix-en-Provence. Jeg fikk jobb der like etter studiene, og har vært der hvert år siden.

Det første året der sang hun i «Svadba» («bryllup») av den serbisk-kanadiske komponisten Ana Sokolović, og til sommeren skal hun synge i verdenspremieren på «Innocence», som er en ny opera fra Kaija Saariaho.

– Kaija er en kul komponist, og tematikken er megaaktuell – noe jeg også vil si om «La clemenza di Tito».

EN OPERA SOM VOKSER PÅ DEG

– Ja, vi kan gjerne gå fort over til den. Den er ikke blant Mozarts best kjente operaer?

– Overhodet ikke. Den er ikke så ofte oppført, og jeg har ikke hatt noe sterkt forhold til «La clemenza di Tito» før jeg kom i gang med denne produksjonen. Men jeg må si at det er en opera som vokser på deg.

– Klarer du å leve deg inn i stoffet? Må du tro på det?

– Jaaa – det må man jo, men man kan også spille en karakter som er veldig langt borte fra deg selv. Det er nesten enklere, for da er det bare å gå helt ut fra deg selv, og begynne å studere hvordan andre er.

– Hvordan er det å synge rollen som Servilia?

– Hun er veldig ung, da, og kanskje litt naiv, men hun er også veldig uredd, og går «head on» inn i ting – så det er faktisk en inspirasjon. Regissøren vil at arien min skal være som et fik til Vitellia, og da kjenner jeg at jeg bruker alt jeg har av sinne. Etterpå er jeg sånn «å gud». Jeg får bare håpe at det smitter over på publikum også – at de vil kjenne det.

– Du og karakteren Annio får hverandre til slutt, selv om det bare er en sidehistorie?

– Ja, faktisk ikke til slutt en gang. Vi får hverandre i løpet av første akt. Men jeg er med hele veien, også i alle finalene.

Beate Mordal synger rollen som Servilia i Bergen Nasjonale Operas oppsetning av «La clemenza di Tito», og i morgen (11. mars) deltar hun på kammerkonserten «Beethoven 250» i Universitetsaulaen sammen med musikere fra Harmonien (dirigert av Jan Willem de Vriend) og solistene Pierre Derhet (tenor) og Barnaby Rea (bass).

Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost
ANNONSE:
Peisbord 800×300

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this