Horisont Oktober prisfest 2017
TRIVSEL I BYEN: – Vi er urbanister og bruker byen mye: kino, konserter, Verftet, Cornerteateret, Grieghallen, sier Agnete Haaland.

420 skritt fra jobben

Teatersjefen ved Den Nationale Scene er veldig glad i hjemmet sitt – det er bare det at hun ikke er der så ofte. 

Tekst: Lene Bergmann / foto: Pernille Sommer

– Det er nøyaktig 420 skritt fra Den Nationale Scene og hjem til leiligheten vår på Nygårdshøyden – jeg har talt! ler Agnete Haaland.

– Den Nationale Scene er mitt andre hjem, jeg bruker helt klart mer tid på jobb enn hjemme. Boligen min blir derfor mindre vesentlig enn teateret. Å drive et teater krever mye av alle og er veldig spennende – å være tilknyttet teateret er like mye en livsstil som en jobb.

– Jeg er likevel veldig glad i leiligheten vår. Faren min ga meg et godt råd, som jeg lever etter: «Bo over evne, spis etter evne og kle deg under evne» – så jeg har alltid bodd godt!

På Høyden

Haaland bor sammen med sin mann Erling Borgen i en gammel byleilighet like ved Johanneskirken. Barna Jacob (20) og Julianne (22) er flyttet ut, men med bosted i henholdsvis Håkonsgaten og Sydneskleiven så er familien likevel samlet i området rundt Høyden.

– Faren min ga meg et godt råd, som jeg lever etter: «Bo over evne, spis etter evne og kle deg under evne». Så jeg har alltid bodd godt!

– På Høyden har du Universitetet i Bergen, og mange hyggelige folk i nærheten. Vi er urbanister og bruker byen mye: kino, konserter, Verftet, Cornerteateret og Grieghallen. Bergen sentrum har mange gode tilbud, som vi benytter oss flittig av. Det er også viktig for meg å bo sånn at jeg kan stikke ned på teateret på kort varsel.

Haaland er fullblods byjente, og vokste opp i Jahnebakken ved Nygårdsparken. Det er på Nygårdshøyden hun føler seg virkelig hjemme.
– Vi bodde noen år på andre siden av byen, men det det ble ikke det samme. Jeg må enten bo midt i byen eller på landet, jeg trives ikke med å bo midt i mellom.

Fra Høyden er kort avstand inn til sentrum, slik at hun kan gå eller sykle uansett dit hun skal. Ekteparet har bil, men bruker den aldri i sentrum.
– Den er forbeholdt helgene, da reiser vi gjerne til småbruket vårt i Lindås, som jeg har arvet fra min familie, forteller hun.

Nostalgi og minner

­– Hvilket forhold har du til det du eier?

– Jeg er nostalgisk av natur og veldig glad i tingene vi har. Vi har ting vi har arvet, og mye har vi kjøpt på reise eller i de periodene vi har bodd i utlandet. Vi har møbler fra bruktmarkedene rundt Beijing, fine bilder, og tepper og skap fra reisene våre rundt i verden.

Flere av tingene har en historie: Noe er kjøpt på auksjon i Chile, noe annet er tatt med på fly fra India. Flere av tingene er minner fra mennesker paret har møtt, eller de forteller en historie om gode episoder og gode opplevelser.

– Jeg er ganske gammeldags, så lenge ting fungerer beholder jeg dem, sier hun.
– Så lenge sofaen er god å sitte i så er det ok. Jeg er en praktiker i heimen, og veldig fornøyd med det vi har; jeg har ikke noe behov for stadig å skifte. Jeg henger ikke opp julegardiner, for å si det slik.

Hun understreker samtidig at spisebordet må være av solid og god kvalitet.

– Det er viktig for meg. Vi sitter der ofte, og er da gjerne mange. Vi har ofte venner på besøk, og da er kjøkkenet mest i bruk. Jeg sitter nesten aldri i sofaen. Vi tar gjerne i mot venner av barna til middag – vi blir glade dersom det er noen som er sulten. Jeg liker å lage mat, og lager ofte suppe eller store gryteretter dersom vi har gjester. Inspirasjonen kommer gjerne fra reisene våre, men jeg er også glad i norsk husmannskost.

Nyskapende og modig

Haaland brenner for jobben sin, og har visjoner for teateret i tiden som kommer.

– Jeg er opptatt av å se framover og skape fantastisk kunst. Vi har jo så enormt mange dyktige ansatte her på huset. Det er viktig for byen at vi på Den Nationale Scene skaper og formidler relevante historier. At vi er nyskapende og modige – og at vi tør!

Bergenserne som publikum er glad i teateret sitt, og de har vist at de også er nysgjerrige på nye stykker og nye teaterformer.
– Det er veldig inspirerende at bergenserne møter opp på helt nye forestillinger, urpremierer og norgespremierer, slik vi så det med musikalen Hellemyrsfolket, som nettopp gikk for fulle hus. Det er en gave å være sjef for et sånt publikum. Jeg mener at noe av vår viktigste oppgave er å gi publikum det de ikke visste at de ville ha.

Tonje Glimmerdal heter vårens familieforestilling, som spilles frem til 21. mai.
– Dette er en varm og morsom forestilling som jeg unner alle å se, sier hun.

På Lille Scene spiller Wenche Kvamme Dario Fos Mamma Heks, med premiere sist helg. Komedien Direktøren for det hele hadde premiere i Teaterkjelleren itorsdag 12. mai, og under Festspillene får teateret besøk av en rekke gjestespill, samtidig som de videreutvikler Folkets Festspillscene på Lille Scene.

– Det er mye å glede seg til, smiler Haaland.

 

 

ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this