Felleskjøpet
NYTT KONSEPT: Livsstil er valgene vi tar og tingene vi gjør, og det å ha det godt og interiør går gjerne hånd i hånd. – Derfor har vi i år endret messens konsept fra interiør og bolig, til interiør og livvstil, sier prosjektleder, Hilde Hellebø Ward. (Foto: Britt Embry)

– Vår livsstil er hvem vi er

Med nytt navn og ferskt fokus byr Interiør og Livsstilsmessen på en stor og inspirerende variasjon av utstillere.

Årets tema er urbanisering og den urbane jungelen, og er en refleksjon av en voksende trend i vårt samfunn.

– Flere og flere velger å bo i bynære strøk, samtidig som vi ser et ønske om nærhet til naturen innenfor våre hjem. Bruk av bærekraftige materialer som tre, skinn, ull og silke er blitt viktigere i livsstilsvalgene vi tar, sier messens nye prosjektleder, Hilde Hellebø Ward.

– Uansett personlig smak og budsjett, ønskes alle velkommen til å la seg inspirere til et hjem de virkelig gleder seg over.

Livsstil i fokus

Årets messe finner sted i byens storstue Grieghallen fra 27. til 29. oktober. Som ny prosjektleder har Ward valgt å endre messens navn fra Interiør og Boligmessen til Interiør og Livsstilsmessen.

– Det skal være deilig å komme hjem og bare ta inn over seg alt det gode rundt en.

– Livsstil kan defineres som alt vi spiser, drikker, kler oss med og gjør, lytter til, og ikke minst omgir oss med. Vår livsstil er hvem vi er. Dette inkluderer også vårt valg av interiør, sier Ward.

– Jeg håper at flere vil våge å være unik og tro mot seg selv, og la sitt interiør reflektere hvem de er og hva de gleder seg over. Det skal være deilig å komme hjem og bare ta inn over seg alt det gode rundt en.

Et uimotståelig tilbud

Etter 23 år i TV 2 valgte Ward i fjor å ta i mot frivillig sluttpakke. Ward og ektemannen har i mange år brukt fritiden til å kjøpe, rehabilitere og innrede gamle hus. For Ward var muligheten til å gjøre denne lidenskapen om til karriere nå kommet.

– Samme dag som jeg med vondt hjerte sluttet i TV 2, gikk jeg på fjorårets Interiør og Boligmesse. Inspirert bestemte jeg meg så for å ta et kurs i hvordan jeg kunne starte min egen bedrift, forteller Ward.

For noen år tilbake kjøpte ekteparet en 500 år gammel ruin på øyen Vis i Kroatia. Sammen med byggmester, arkitekt og den kroatiske riksantikvaren rehabiliterte de den gamle herskapsgården med stor respekt for byggets historie og sjel.

– Vi har valgt å utvide messen og skape større publikumsappell, med større variasjon av utstillere som skal være oppnåelig for alle. 

Etter sluttpakken var drømmen å kjøpe flere gamle ruiner på øyperlen, og leie dem ut til økoturisme for fjellgåere og matentisuaster, dyrke oliven og gi gjestene smaken av det gode liv. Planen ble derimot satt litt på vent da Ward mottok forespørsel fra messearrangøren Possibility om å bli ny prosjektleder.

– Dette var et tilbud som ble vanskelig å si nei til. Jeg er folkelig, og har organisert og arrangert mange eventer i privat regi og i TV 2, og tror kanskje det er derfor jeg ble leid inn. Målet har vært å skape noe gøy og inspirerende, både for utstillerne og for publikum. Men planene på Vis skal fortsatt komme til liv, smiler Ward.

Oppnåelig for alle

Vel så uimotståelig planlegges det også at årets messe skal bli. I tillegg til å ta i mot kjente og store designere innen områder som møbler, smykkedesign, brilledesign og produsenter av kulinariske opplevelser, har Ward reist Vestlandet rundt på søken etter små interiørperler og individuelle butikker og produsenter.

– Det er viktig at forhandlere av interiør, møbel, design og livsstil møtes en helg, hvor produkter blir sett og satt på kartet, hvor kunder og forhandlere møtes, og hvor interiør og livsstilslidenskap formidles.

– Forskjellen i år er at vi har valgt å utvide messen og skape større publikumsappell, med større variasjon av utstillere som skal være oppnåelig for alle. Det er fokus på både design og funksjonalitet, uansett personlig smak, budsjett og fase i livet, sier Ward.

Kortreist design

Økt fokus på produkters levetid, er også et hovedtema i år.

– Det er viktig når man innreder å gjøre det som er deg.

– Vi ønsker både det norske og det eksotiske velkommen, men også at vi i større grad retter oppmerksomheten mot kortreiste, vakre og tidløse møbler håndlaget i Norge, med kvalitet og design som vil vare i generasjoner, sier hun. 

– Alle har sin historie. Jeg har engelsk mann og har hentet mye inspirasjon til vårt hjem i fra England, og har ellers reist mange steder som krydrer våre liv og interiøret vi har. Det trenger ikke å være dyrt, men godt for øyet å se på. Det er viktig når man innreder å gjøre det som er deg.

DE GODE SMAKER AV LIVET: Når man setter seg i sofaen og tar beina på bordet, og spiser oliven og deilige skinker og oster, så er dette også individuelle valg basert på livvstil. – Spennende mat og drikke er derfor en viktig del av årets messe, sier Ward. (Foto: Britt Embry)

 

ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this