Accord
TA TILHENGER-SERTIFIKATET: – Vi er flinke til å oppmuntre dem som har behov for litt mer kjøring slik at de blir trygge, enten med oss eller privat, sier Sindre Aamelfot. (Foto: Bergensmagasinet)

INNHOLDSANNONSE

Kjører du lovlig med tilhenger?

I mange tilfeller er boten for å kjøre ulovlig større enn kostnaden med selve førerkortet. – Det trenger ikke ta lang tid å ta hengersertifikat, og det er heller ikke vanskelig, sier Sindre Aamelfot, faglig leder ved Positiv Trafikkskole.

– Den obligatoriske opplæringen består av fem kjøretimer med henger, og to timer med lastsikringskurs. Dersom man har mulighet og har en del erfaring, kan man ta all opplæring på én dag, forklarer Aamelfot.

– Dersom man har en del erfaring, kan man ta all opplæring på én dag.

For å være sikker på at du ikke kjører med for tung last, er det viktig å sjekke førerkort og vognkort. Hvor mye bilen har lov til å trekke står i vognkortet.

Blir du stoppet for å ha for tung last eller et førerkort som ikke dekker hengeren vil du få en saftig bot, og får heller ikke kjøre videre med lasten.

– Jeg mistenker at mange ikke har tenkt over de strafferettslige konsekvensene utover bøter, når et uhell i verste fall kan ende med personskade, sier han.

– Er man usikker, oppfordrer vi til å sjekke hva du har lov til å trekke ved å gå inn på tilhengerkalkulatoren på Statens vegvesen sin hjemmeside.

EFFEKTIVT KURS: – Jeg er veldig fornøyd, og anbefaler alle som vurderer å ta hengerlappen å gjøre det, sier Eilev Lægreid. (Foto: Bergensmagasinet)

SELV ERFARNE SJÅFØRER LÆRER MYE AV KURSET

En som akkurat har gjennomført hengeropplæringen og tatt førerkort på klasse BE, er Eilev Lægreid (43).

– Det gikk veldig fort da vi først begynte. Kurset var veldig effektivt, og vi tok det obligatoriske på to dager. Det ble totalt tre dager med førerprøven.

– Jeg har både en varehenger og en båthenger hjemme, og kjører generelt mye med tilhenger. Da dukker ofte spørsmålet opp om jeg kjører lovlig. Jeg har lenge tenkt at jeg skulle ta hengerlappen, men så har det blitt utsatt.

– Da jeg nå kjøpte ny bil, visste jeg at den var for tung for de tilhengerne jeg har, og at det var på tide å få tatt sertifikatet på det, forteller Lægreid.

Lægreid har kjørt mye bil gjennom årene, fra å kjøre transport i militæret til lettlastebil og minibuss. Selv med mye erfaring opplevde han opplæringen som veldig lærerik.

– Selv om jeg har kjørt mye med henger, og hatt sertifikatet i 26 år, så var det veldig greit med en oppfriskning. Man legger seg gjerne til noen uvaner i trafikken gjennom årene, og da er det veldig greit med en repetisjon. Det hadde jeg veldig godt utbytte av, spesielt det å sikre last på riktig måte, sier Lægreid.

SERTIFIKATET KAN TAS PÅ TO DAGER

www.positiv-trafikkskole.no

Er man fleksibel og har litt erfaring, klarer man seg med totalt to dager.

Dersom en ikke har kjørt noe særlig med henger før, vil det ofte være behov for ekstra kjøretimer, hovedsakelig for å øve på rygging, da det er dette folk flest opplever som mest utfordrende.

Førerprøven kan avlegges tidligst tre dager etter at man har gjennomført all obligatorisk opplæring.

– I utgangspunktet tenkte jeg det skulle ta en måned, men det gikk veldig fort da vi først begynte, sier Lægreid.

– Kurset var veldig effektivt, og vi tok det obligatoriske på to dager.

– Det ble totalt tre dager med førerprøven. Fra vi begynte til jeg kjørte opp tok det bare to uker på grunn av litt ventetid angående oppkjøringen.

FRISKER OPP GAMMEL KUNNSKAP

Ifølge Aamelfot får de som deltar på opplæringen en positiv opplevelse. Uansett hvor erfaren en er, får en gode tips og viktig erfaring en kan ta med seg videre, noe Lægreid er helt enig i.

– Sertifikatet kom i posten i dag! Jeg er veldig fornøyd, og anbefaler alle som vurderer å ta hengerlappen å gjøre det! Selv om man har kjørt mye fra før, endrer trafikkbildet seg, det har blitt mer trafikk, og hengerne var ofte mye mindre før enn de er nå.

– Alle som har tilhenger bør ta kurset enten det er B96 eller BE. Du får mye tips på veien som er verdt å ta med videre, og ting du ikke holder på med hver dag, glemmer du, sier Lægreid.

– Er det vanskelig å ta hengerlappen?

– Nei, men det kreves at en øver litt, mener han.

– Jeg hadde lite erfaring da jeg selv tok sertifikat på henger, men jeg hadde mye erfaring med å kjøre bil, planlegge kjøringen og forstå hvordan en kjører med tilhenger. Da klarte jeg meg med litt egentrening, og det obligatoriske.

Føler man seg trygg bak rattet og har kjørt en del, er nok ryggingen det mest utfordrende. Ved Positiv Trafikkskole er det svært lav strykprosent på klasse BE, og foreløpig har de 100 prosent bestått.

– Vi er flinke til å oppmuntre de som har behov for litt mer kjøring slik at de blir trygge, enten med oss eller privat, avslutter Aamelfot.

HØYSESONG FOR HENGERULYKKER: – Våren er høysesong for skader hvor henger er involvert, sier Edmond Wold Gaulen.

– KAN KOSTE DEG DYRT

Edmond Wold Gaulen er fagsjef båt hos Frende Forsikring, og jobber også med forsikring og skadeoppgjør på bil. Ifølge ham kan det å ikke ha gyldig førerkort ved en ulykke fort bli en dyr affære.

– Ved en alvorlig ulykke hvor sjåfør har opptrådt grovt uaktsomt, og det foreligger årsakssammenheng mellom uaktsomheten og skaden, kan sjåføren få et regresskrav mot seg, sier han.

Ved skade på ting kan avkorting i forsikringen og et eventuelt regresskrav komme opp i flere hundre tusen kroner, og dersom det er personskade, kan kravet komme opp i flere millioner. Oppfordringen fra forsikringsselskapet er å utvide sertifikatet.

– Gyldig førerkort er et av våre vilkår. Vi ser at ulykker fort kan oppstå, og da vil dette være en god investering for å sikre seg selv og andre som ferdes på veiene, sier Gaulen.

– Feilsikring av last, eller tilfeller hvor hengeren ikke er skikkelig festet til bilen er hovedsakelig årsaken. Kan det bevises at dette er din feil, kan det ende med å koste deg dyrt.

ANNONSE:

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this