Ragnsell1 Alt skal gjenvinnes
ALT SKAL GJENVINNES: Ragn-Sells prøver å gjenvinne så mye som 95 prosent av bilen når den saneres.

INNHOLDSANNONSE

«Kjør’an rett i Rådalen»

Del artikkelen i Sosial medier

I Rådal i Fana mottar Ragn-Sells over 100 000 tonn avfall i året. De er en mester i å gjenvinne og gjenbruke det meste.

– Den litt eldre generasjonen husker da det var landdeponi for alt boss fra bergensområdet i Rådal. Det var hit alle kom, forteller Trond Leganger, regionsjef for Ragn-Sells på Vestlandet.

Ragn-Sells er totalleverandør på gjenvinning, og den største aktøren innen næringsavfall i Bergen.

ragn sells fakta
Nettside: Ragn-Sells.no

– Våre fokusområder er gjenvinning, gjenbruk og rådgivning, sier Leganger. Han er stolt av å sette miljøet først.

Etter 20 år har Ragn-Sells nå tatt opp igjen bilsanering i Rådal, hvor målet er å gjenvinne over 95 prosent av bilen. Selskapet lever opp til sitt slagord, nemlig at alt er «en del av kretsløpet».

– Felger, dekk, katalysatorer, olje og de alle fleste væskene går til materialgjenvinning, mens for eksempel bremsevæske går til energigjenvinning, sier fagansvarlig for bil- og farlig avfall, Einar Skau, også kalt «Einar container» blant kollegaer.

Skau kan fortelle at siden juni i år har selskapet fått inn over 900 biler som har blitt demontert og gjort om til nye materialer.

– Vi driver også et pilotprosjekt på salg av brukte deler fra biler som ikke er for gamle. Hvis dette viser seg å være et stort marked, ønsker vi å fortsette med dette på fast basis, sier regionsjefen.

Lange tradisjoner 

Ragn-Sells ble stiftet allerede i 1881 av Sellbergfamilien. I dag omsetter de for 1,5 milliarder kroner i året i Norge. I en årrekke har et av målene til selskapet vært å ha en materialgjenvinning på over 50 prosent, samtidig som at det som går til deponi skal utgjøre under en prosent.

Ragnsell2 Miljøbevisste
MILJØBEVISSTE: Fagansvarlig for bil- og farlig avfall Einar Skau og regionsjef for Vestlandet Trond Leganger, er stolte av å jobbe i en så miljøbevisst bedrift.

Som eneste selskap i Bergen sender blant annet Ragn-Sells avfallsgips til gjenvinning slik at det kan bli til ny gips. Trevirke kan enten bli til sponplater, eller bli brukt til energi bl.a til sementindustrien. Det kan også gå til energi i kraftverk. Papp- og plastavfall sendes til materialgjenvinning slik at produsentene som tar imot råvaren bruker den til nye produkter. Dette kalles sirkulærøkonomi.

– Alt som blir sendt til gjenvinning er fullverdige gode råvarer til nye produkter og byggematerialer, sier Leganger.

Det som ikke kan materialgjenvinnes avsettes til forbrenning lokalt i Rådal. Dette for å spare miljøet, og for å spare unødvendig transport på E16, bl.a til Sverige.

Totalleverandør

Som totalleverandør har Ragn-Sells mange samarbeidspartnere. Blant annet er Fretex, Naturvernforbundet og Norges miljøvernforbund aktører de har tett samarbeid med. Det siste året har Ragn-Sells også vært sponsor av «Strandryddedagen» og mottaker av søppel som har blitt samlet inn langs kysten.

For å organisere avfallet har Ragn-Sells i underkant av 5000 containere og tilsvarende like mange beholdere på hjul. I tillegg kan diverse maskiner som komprimatorer og ballepresser leies eller kjøpes. Selskapet har 50 biler på veiene i Hordaland som henter og frakter avfall.

Tilbake til Rådal

Med den nye aktiviteten bilgjenvinning, håper nå Ragns-Sells at enda flere vil benytte seg av muligheten å levere gamle biler til skroting i Rådal.

– Vi vil være behjelpelig med frakt av biler til skroting, hvis det er et ønske. Dette er et insentiv for at flere skal tenke på miljøet. Dekk med felger kan leveres gratis og jernet som er igjen i bilene kan bli til noe nytt, sier Einar Skau.

– Før i tiden visste alle hva man mente når man sa «kjør’an rett i Rådalen». Nå satser vi på at det gamle slagordet blir vanlig igjen, avslutter Trond Leganger.

Ragnsell3 Paa alerten
PÅ ALERTEN: For å få flere til å levere den gamle bilen sin til gjenvinning tilbyr Ragn-Sells å hente den. De vil ikke at gamle biler skal ruste ned i naturen.

 

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this