VERDEN RUNDT: Janicke Hansen har 150 reisedøgn i året, og har besøkt 30 land, de fleste av dem flere ganger. Dette er imidlertid idylliske Sandviken. (Foto: Ove Landro)

– Vi vil oppleve mer når vi reiser

– Vi vil oppleve den lokale kulturen; være litt mer aktive – og vi er også blitt mer miljøbevisste, sier Janicke Hansen, som eier og driver reisebloggen Let’s get lost.

Janicke Hansen er stadig på reise, og forteller om sine opplevelser på reisebloggen Let’s get lost. Egentlig ser hun på seg selv som en digital historieforteller mer enn en blogger.

Det hender at hun gir leserne reisetips, men hun er aller mest opptatt av å fortelle en historie fra stedene hun besøker, og inspirere mennesker til å dra dit selv. Hansen har 150 reisedøgn i året, og har besøkt 30 land, de fleste av dem flere ganger.

Etter oppveksten i Åsane gikk hun på reklamelinjen på Voss, før hun tok reiseliv og tegning. Utdanningen er kulturrettet, med hovedfag i folkloristikk fra Universitetet – med en blanding av folkekultur, massekultur og kunsthistorie.

MATKULTUR OG KULTURFORSTÅELSE

Mer informasjon: letsgetlost.no

– Folkloristikk-faget fins fortsatt, men nå er det en del av det som heter kulturvitenskap, sammen med etnologi. Det er kulturstudier, mellommenneskelige relasjoner, sier Janicke Hansen.

– I folkloristikken ligger det mye eventyr, og det handler om hvordan man har kommunisert seg i mellom; historiefortelling rett og slett, noe jeg jo driver med nå, men i en litt annen form.

– Mye av det jeg skriver er kulturformidling, og ikke nødvendigvis av typen «fem ting du må gjøre i Paris». Slik jeg jobber, blir det mer fokus på matkultur, tradisjon og kulturforståelse, og respekt for andre kulturer.

– Men du må vel skrive slike lister også – jeg så en topp-liste fra Las Vegas på bloggen din?

– Ja, og det var fordi vi hadde en veldig innholdsrik tur til Las Vegas, som ikke inneholdt gambling. Det var ikke fokus på Casino, men å oppleve Las Vegas på en annen måte. Det jeg skriver handler om «adventure». Jeg har ikke egentlig et godt norsk ord for det, selv om jeg ser at eventyr ofte brukes.

Reisebloggeren har tre stikkord for det hun jobber med: Informere, inspirere og influere.

– Det siste er ikke et godt norsk ord, men hvis du bruker ordet påvirke i stedet, så er det dét jeg egentlig driver med. Dette er jo markedsføring.

– Hvem kontakter deg?

– Reisebyråer eller reisedestinasjoner, PR-byråer, nasjonale turistkontorer og veldig lokale turistkontorer. I Italia er det ofte noe som kan sammenlignes med «Bergen sentrum», der har de slike samvirker som driver markedsføring utenfor regionale eller nasjonale turistbyråer.

USERIØSE «INFLUENCERE»

Hansen deltar også årlig på reisemesser, enten det er WTM i London (International Travel Trade Show) eller ITB i Berlin (Internationale Tourismus-Börse Berlin), hvor hun er på forskjellige forretningsmøter.

– Det er mange useriøse «influencere» der ute i markedet, og derfor reiser jeg mye rundt og holder foredrag om hvordan destinasjoner og merkevarer kan jobbe effektivt med profesjonelle reisebloggere. Og da snakker jeg ikke om «influencere» som står på toppen av et fjell i gallakjole og tar en selfie. Det gir ikke reiseinspirasjon.

– Hva gir inspirasjon?

– Det som kan gi reiseinspirasjon er å få vite noe mer om kulturen, hva du kan oppleve, hvordan maten smaker, og ikke bare en topp ti-liste hvor du skal krysse av at du har vært der. Det er for mange «influencere» som ikke har noen spesiell påvirkningskraft, fordi alle følgertallene deres er kjøpt.

LAS VEGAS PÅ EN ANNEN MÅTE: Man kan faktisk oppleve mye i Las Vegas utenom gambling. (Foto: Janicke Hansen)

– Er det din mening som kommer på bloggen?

– Ja, det er det. Men skal du jobbe med en profesjonell reiseblogger, så må du finne en som passer til budskapet til destinasjonen. Du skal fortelle med en annen stemme, din stemme, men samtidig fortelle historien som destinasjonen ønsker. Fordi, som sagt: Dette er markedsføring, forklarer hun.

– Men jeg skriver aldri usant om en destinasjon. Det gjelder å finne den rette balansen. Min blogg skal ikke være en glossy annonseplass; da kunne de jo bare sendt meg teksten, i stedet for at de sendte meg til destinasjonen. Derfor er det essensielt å finne den bloggeren som forstår hva du ønsker å formidle. Man annonserer ikke jaktutstyr i et motemagasin. Det handler om å treffe målgruppen. Men det er ikke dermed sagt at tekstene er kjøpt og betalt.

«ALL INCLUSIVE»-PROBLEMET

– Hva kjennetegner dagens reisetrender?

– Det som skinner gjennom i Norden nå er naturbaserte opplevelser. Man er blitt mer miljøbevisst når man reiser. Mange velger vekk «all inclusive», som ødelegger den lokale kulturen; man spiser og drikker og lar seg også underholde på hotellet, og går ikke ut og opplever det lokale kulturlivet i byen man bor i.

– Det er ikke nødvendigvis ekstremopplevelsene vi søker – som å bestige Mount Everest eller å dykke med haier – men det vi kaller for «soft adventures»; fjellturer, sykkelturer, være mer aktiv, og oppleve lokal kultur.

Konsekvensen er at små restauranter og butikker må stenge fordi det ikke fins et kundegrunnlag i høysesongen, noe som igjen fører til at lokalbefolkningen heller ikke har et tilbud i lavsesongen.

Noen hoteller har tatt konsekvensen av dette og tilbyr «all inclusive» kun fem dager, slik at man må ut i helgene. Da får man oppleve mer, og det er mange opptatt av.

– Det er mye mer fokus blant folk på kulinariske opplevelser. Vi ser at det er en oppblomstring av mikrobryggerier, og også her hjemme har Visit Norway et kjempefokus på mat og matkultur, sier hun.

– Vi vil oppleve mer. Men det er ikke nødvendigvis ekstremopplevelsene vi søker – som å bestige Mount Everest eller å dykke med haier – men det vi kaller for «soft adventures»; fjellturer, sykkelturer, være mer aktiv, og oppleve lokal kultur.

– En annen trend er «slow travel», som handler om at man reiser for å oppleve et sted og alt som det har å tilby, og da dreier det seg om så mye mer enn et «snapshot», sier Hansen.

– Hva med gruppeturer?

– De er på vei ut. Man kan fremdeles dra i grupper på bussturer, men til og med godt voksne vil i større grad ta seg rundt på egen hånd, og oppleve det som er lokalt og unikt.

INSTAGRAM-TURISTENE

– Mange er veldig opptatt av å ta bilder for å legge på Instagram?

– Ja, du har til og med disse Instagram-turistene, som helst skal kopiere sin favoritt-instagrammer sitt bilde på toppen av akkurat det fjellet, de søker bare disse såkalte «influencerne», som har selfier av en dør i Marokko, og så er målet å få tatt akkurat det bildet, forteller hun.

– Trolltunga har vært litt sånn, og da handler det bare om å krysse av på listen. Ikke alle setter seg inn i hva det vil si å gå til Trolltunga; at det faktisk er en ti-timers gåtur opp og ned. Da nytter det ikke å stille i flipp-flopps og shorts, og tro at du kan begynne turen klokken fem om ettermiddagen.

– Vi som reisebloggere kan kanskje være med og bidra med informasjon, og jeg ser at på mange slike ikoniske steder er det mangel på informasjon i forhold til hva det faktisk innebærer å få tatt akkurat det bildet du er ute etter.

ANDØYA I NORD-NORGE: Norges 10. største øy ligger nord i Vesterålen, og strekker seg ut mot det åpne Norskehavet. – Her kan du gå på skattejakt i fjæra på endeløse hvite strender, gå lange turer i marka eller på høye fjell, plukke bær, fiske eller man kan dra på hval-, sel- eller fuglesafari. Opplevelsene står i kø, sier Janicke Hansen. (Foto: Janicke Hansen)

– Er det viktig for oss å skryte av hvor vi har vært?

– Ja, for mange er det det. Og hvis du ikke har delt det på sosiale medier, så har man liksom ikke vært der. «Å, har du vært der? Det har ikke jeg sett».

– Vi blir misunnelig på venner og naboer også?

– Jeg får av og til høre at «du reiser jo hele tiden». Og ja, det gjør jeg, men det er jobben min. Hvis noen jobber i oljebransjen og reiser til Asia eller USA, er det ingen som påpeker at de får reise så mye. Mange har nok en forestilling om hvordan denne jobben er.

FANT DRØMMEØYEN

– Er ikke forventningene en viktig del av reisen?

– Jo, og de kommer mens man planlegger. Da vi dro til Hellas første gang som familie, var vi gode på planlegging, og det var den turen og responsen på bloggen jeg skrev som utløste at jeg ble aktiv på reisebloggen.

– Du trenger ikke å pakke to kofferter for en fjortendagers ferie i Syden, hvis det du skal gjøre er å ligge på stranden eller ved bassenget og gå ut om kvelden.

Hennes yngste var da seks år. Alle hadde ryggsekk og fikk ansvar hele veien. Barna fikk endatil være med på planleggingen, og diskutere både hvilke øyer de skulle reise til, og hvordan de skulle reise.

– Vi satte oss inn i hva hver enkelt øy hadde å by på, sier hun.

– De forventningene som du bygger opp da, samtidig som du bygger inn realisme, er viktig. Da så jeg at den kunnskapen jeg satt med etter en slik reise, er det kanskje andre som har nytte av.

– Er du god på å pakke?

– Ja, det er jeg. Du trenger ikke å pakke to kofferter for en fjortendagers ferie i Syden, hvis det du skal gjøre er å ligge på stranden eller ved bassenget og gå ut om kvelden, sier hun.

– Jeg reiser nesten kun med håndbagasje; følelsen av å stå ved bagasjebåndet og vente og så kommer ikke bagasjen, den har vel mange kjent på, og den er ikke noe særlig. Så jeg pakker lett. Selv da er det ikke sikkert jeg bruker alle plaggene jeg har med meg. Men så er jeg heller ikke en moteblogger.

– Hvor reiser du med familien?

– Vi var på øyhopping i 2002 da barna var små, og da fant vi drømmeøyen Antiparos i Hellas. Siden har vi reist tilbake til det samme stedet. Det er en fantastisk liten kardemommeby-øy, som ligger midt i den greske øygruppen Kykladene.

VORARLBERG I ØSTERRIKE: Østerrike er kjent for sine mange skidestinasjoner, men fjellene her kan også by på flotte naturopplevelser i sommerhalvåret. (Foto: Janicke Hansen)

JANICKES REISETIPS:

  • ØSTERRIKE: Fantastisk bra for lange fotturer, terrengsykling, nyte god mat og vin og egentlig planlegge det slik som du vil. Vi
    har mange fantastiske ell i Norge, men i Østerrike er det veldig bra. Jeg har også stått på ski der, og det er annerledes enn hjemme.
  • TSJEKKIA: De er kjent for øl, men de har også en vinscene som er veldig bra. Hvis du yr til Praha og tar toget ned til Sør- Moravia, kan du sykle mellom vingårdene, med boder hvor du får vinsmaking på veien uten at det nødvendigvis er organisert på forhånd.
  • LATVIA: Hvis du vil reise på bilferie og oppdage et sted der ingen andre reiser, så er den sørøstlige delen av Latvia stedet for deg. Dette er for dem som ønsker å oppdage noe nytt. Jeg kan garantere deg at du ikke tre er noen som snakker skandinavisk.
  • TYSKLAND: Hvis du vil ha en kulinarisk opplevelse, anbefaler jeg Tyskland. De har fokus på mat og matkultur i år, og det er utrolig hvor mange perler som ligger der. Jeg reiste i orten dager og smakte på 60 ulike sorter pølse. Det var kjempegøy.
  • LAZIO: Fly til Roma, kom deg ut av Roma og ta en rundreise i Lazio-distriktet, som kan by på masse otte borger, mid- delalderlandsbyer som ligger på toppen av klipper, mye god mat og vin, og det går også noen ne pilegrimsruter der.
  • VÆR ÅPEN: Det beste tipset er å være åpen for å oppdage nye ting. Reis litt utenfor turiststrømmen. Dersom du har mulighet: Reis når ikke alle andre gjør det, overturisme er et stort problem, spesielt i de store byene og på de mest populære stedene.
LATVIA: Janicke Hansen kan garantere deg at du ikke treffer noen som snakker skandinavisk i den sør-østlige delen av Latvia. Dette bildet er fra Latgale-distriktet. (Foto: Lola Akinmade Åkerstöm)
Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this