20.06.17 | Felleskjøpet banner
FORKLARER FOR TURISTENE: Kjell Sellevold peker, viser og forklarer turistene hvor de kan spise og drikke, og hvor de kan gå på do. Og hvor de får de beste utsikten over Bergen. (Foto: Ove Landro)

Veiviseren

Den første bergenseren som møter turistene som kommer fra de gigantiske cruiseskipene er Kjell Sellevold. I snart 30 år har sandviksgutten vist dem rundt i Bergen.

Midt mellom Torget og Bryggen står han, og guider turistene som kommer i hopetall fra cruiseskipene. Han anbefaler restauranter. Forteller dem hvor turistkontoret er. Hvor de kan gå på do. Og så ber han dem passe godt på lommeboken, før han sniker inn informasjon om når Bergensexpressen har avgang.

Til neste år har turisttoget 30-årsjubileum.

Turistene lytter, humrer og klapper. Flere av dem kjøper billetter når de får høre hvor togturen hans går. Det avgjørende innsalget er Fjellveien. Utsikten derfra er nok verd de 200 kronene turistene må betale.

Prisen steg forresten i år fra 150  til 200 kroner. Kjellevold erkjenner at konkurransen om turistene i Bergen er tøff. Etter at Hop on hop off-bussene inntok byen, må familiebedriften være skjerpet.

FAMILIEBEDRIFT

Foruten daglig leder Kjell Sellevold, består Bergensexpressen av datteren hans, Jannicke, og svigersønnene Frode Sværi og Thomas Magne Sellevold-Øyestad.

På midten av 80-tallet så Sellevold et turisttog under sin ferie på Mallorca. Da han kom hjem begynte han planleggingen av Bergensexpressen. Sellevold hadde jobbet i Nordsjøen i mange år da han 40 år gammel startet sitt eget firma i hjertet av Bergen. Neste år har turisttoget 30-årsjubileum.

– Da jeg kom hjem fra ferien var jeg overbevist om at konseptet med turisttoget jeg så der nede på Mallorca måtte kunne overføres til Bergen. Jeg startet umiddelbart å tenke ut en passende rute, og så gikk jeg i gang med å søke, men folk lo av meg; du vet, dette var nytt. Jeg bestemte meg for å finansiere det selv, og så var det bare å gi gass.

bergensexpressen-2
SNART JUBILEUM: Neste år har Bergensexpressen 30-årsjubileum. Sellevold fikk ideen på ferie på Mallorca. (Foto: Ove Landro)

NÅR SLO DE AV NORDLYSET?

– På 17. mai i 1986 var vi med i prosesjonen for å markedsføre oss selv, og det var strålende vær. Dagen etter var vår første arbeidsdag, og det høljet. Det var ikke en kjeft å se ved turistinformasjonen som den gang lå på Torgallmenningen – det var der vi holdt til i begynnelsen – og toget var tomt.  Vi hadde en sjåfør som vi kalte for Obersten. Han sa: Skal vi kjøre?

Når slo de av nordlyset? spurte en turist.

– Vel, han kjørte med tomt tog, og da vi kom rundt og ned til Håkonshallen sto det noen japanere der og strakk ut neven og lurte på om dette var sightseeing. Jada, sa vi og fikk våre første passasjerer, forteller Sellevold.

Både han og datteren har mange historier fra alle årene på Bryggen. Jannicke forteller:
– Turistene spør om alt mulig. Når slo de av nordlyset? spurte en turist.

– En gang kom det to damer bort her og begynte å stue kofferter inn i toget. «Vi skal til Voss!» sa damene. Andre tror det er vi som er bybanen, smiler Jannicke.

Hun er glad i jobben sin.
– Du møter masse folk og ingen dager er like. Turistene elsker å snakke med oss mens de sitter her og venter på neste avgang, og spør oss om mye forskjellig. Vi svarer så godt vi kan.

– Denne sesongen må jo ha regnet bort for dere?
– Det var vi også redde for da regnet aldri tok slutt, men det er faktisk ikke tilfelle. Det har vært en travel og god sommer for oss, med godt belegg i togene våre, sier Jannicke.

RYGGER IKKE

Sjefen sjøl har rukket å bli 71 år, og har ingen planer om å gi seg.  Toget går fra 1. mai til og med september, og foruten å frakte turister kjører han også beboere på sykehjem, han frakter brudepar og har kjøring i forbindelse med dåp.

– Folk vet at jeg ikke rygger.

– Blir det ikke trangt i fjellveien når du kommer?
– Det går fint. Til og med tvillingvogner passerer. Forøvrig er det sånn at folk vet at jeg ikke rygger, smiler han.

– Og utsikten?
– Joda, de har jo kuttet en del trær heldigvis. Samtidig har jeg selv investert noen kroner for å få ryddet unna slik at turistene får se byen vår. Det må vel være litt av poenget med Fjellveien, at man får nyte den flotte utsikten? spør Sellevold.

– Man kan ikke bestille på nett hos deg, og turistene kan ikke kjøpe billett verken før de kommer eller mens de er på cruisebåtene?
– Nei. Jeg vil ikke at andre skal tjene penger på meg. Da måtte jeg jo solgt turer gjennom båtene som legger til kai her, og da skal de ha sin provisjon. Turistene kommer til meg, og med 400 cruisebåter i løpet av en sesong, så møter vi en del av dem. Som du ser treffer jeg dem her på kaien, og forteller dem litt om byen.

– Hva kan du si om konkurransen?
– På 80-tallet var jeg alene på markedet og da gikk det veldig bra. På 90-tallet fikk jeg konkurranse, og den har blitt enda sterkere de siste årene. De store multinasjonale selskapene har kommet inn på markedet med svære dobbeltdekkere. Vi har måttet tilpasse oss, sier Sellevold, som beklager, men han må tilbake til toget. Det ligger flere store cruiseskip inne, og han ønsker å møte så mange av turistene som mulig.

Og alt går i ekspressfart over Bryggen.

bergensexpressen
MANGE SPØRSMÅL: Regner det, tar han turistene med under tak. Turistene har mange spørsmål om byen. (Foto: Ove Landro)
Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this