20.06.17 | Felleskjøpet banner
VIL BERGTA BERGEN: – Jeg ville ha et materiale som representerte Bergen, og så hadde jeg noen kompiser som hadde lakseskinnvesker. Jeg tok på skinnet, luktet på det og tenkte at det var unikt, sier Paal Friele Grung. Nå kommer klokken med Ulriken-motiv og reimer av lakseskinn, og navnet på bergenserens produkt er Berg. (Foto: Ove Landro)

Urpremiere

Fisken er dratt opp på Færøyene. Reimene av lakseskinn lages på Island, og urverket er laget i Sveits. Alt settes sammen i Kina. Mannen bak er Paal Friele Grung fra Fyllingsdalen. Nå lanseres uret BERG i Bergen.

– Navnet er inspirert av den vestlandske naturen og kombinerer det røffe med det enkle og vakre, noe som reflekteres i designet på klokken. Jeg har valgt å bruke lakseskinn fra Island til å lage reimene til klokken. Det er første gang i verden at noen lager reimer av lakseskinn, sier han.

På baksiden av urkassen er Ulriken inngravert. Dette er tegnet av den bergenske designeren, Ulrik Skage. Selve kolleksjonen er også oppkalt etter Ulriken. I forrige måned signerte Grung intensjonsavtaler med fire butikker som ønsker å ta inn klokkene i deres sortiment. Tre av dem ligger i Bergen sentrum.

REISEN BEGYNTE I NEW YORK

For å finansiere selve produksjonen av klokkene, så har han valgt å bruke folkefinansieringstjenesten til Kickstarter.com. DNB annonserte nylig at de kommer med sin egen norske versjon av denne plattformen.

– Dette er en plattform som blir mer og mer populær blant gründere for å få finansiert prosjektene sine uten å måtte hente inn investorer eller ta opp lån, opplyser grunderen.

Paal Friele Grungs reise begynte da han i 2013 dro til New York for å studere moteledelse på Gateway college. Han hadde ingen intensjoner om å begynne med noe innen mote, men erkjenner at han hadde en litt over gjennomsnittet interesse for faget. Det endte opp med at han som en av få i klassen fikk karakteren A.

– Da jeg kom hjem til Bergen, begynte jeg på BI hvor jeg studerte økonomi. Halvannet år inn i studiet da det nærmet seg eksamenstid, kom jeg over et konsept i USA som var en abonnementstjeneste for menn, hvor de mottok fire tilbehør i måneden for en billig penge.

REALISERER LUSTBOX

Samme kveld kontaktet han kompisen, Anders Holmefjord Lillevik for å snakke om å ta dette til Norge.

– Vi ble veldig giret begge to, og dagen etter startet arbeidet med nettside, sosiale medier og å finne et navn. Vi endte på navnet LustBox. To måneder etter at vi fikk ideen, lanserte vi nettsiden i januar 2015. I dag har vi jobbet med mange titalls merker fra hele verden.

Grung bor i Oslo, hvor han driver LustBox sammen med nevnte Holmefjord Lillevik.

– Hva er LustBox?

– LustBox er Adams matkasse for menn; du får fire tilbehør i måneden levert i postkassen med merker fra hele verden. Alt fra sokker, slips, parfyme og lommebøker. Vi shipper til hele verden, og har 50 land på bestillingslisten.

I juli 2016 ble han kontaktet av Lasse Smedsvig, som er en av dem som startet Adams Matkasse.

– Han hadde sett hva jeg hadde fått til på sosiale medier med LustBox, og kjennskapen min innen mote. Smedsvig fortalte at de var interessert i å lage et stort norsk klokkemerke, og ville at jeg skulle drive og designe det. Samme dagen sluttet jeg i deltidsjobben min på Peppes Pizza. Vi snakket mye om prosjektet og hadde et møte, men ingenting kom ut av det.

– Tiden gikk. Jeg begynte å føle på presset av å få fortgang i prosessen. Jeg hadde tegnet opp hvordan jeg ville at klokkene skulle se ut. Visjon var klar. Så jeg booket en tur til Hong Kong, og satte opp møter med selskaper som jeg hadde snakket med både innen produksjon og distribusjon. To uker senere satt jeg på flyet. Det å kunne dra direkte til kilden istedenfor å ta alt over epost tror jeg sparte meg for mye tid, ikke minst i forhold til å bygge relasjoner med selskapene som jeg skal jobbe tett med, sier 25-åringen.

LAKSESKINN FRA ISLAND

–  I desember hadde jeg pop up-butikk i Bergen med LustBox hvor jeg jobbet hver dag utenom en uke hvor det skulle være en kunstutstilling i lokalet vi leide. Da ringte jeg to kompiser for å høre om de ble med til Island mot at jeg betalte turen.

Musikkvideo-regissører Mohammed Sarmadawy og naturfotograf Richard Safin ble begge med til Island i tre dager for å dokumentere prosessen rundt produksjonen av lakseskinnet, som klokkereimene er laget av.

– Reimene lages av skinn som er fisket på Færøyene siden all laks som fiskes på Island leveres med skinnet på. Så alt av skinn som egentlig skulle ha blitt kastet, blir sendt til Island og gjort om til skikkelig skinn, som kan brukes til å lage alt fra sko til vesker. Hele produksjonen er hundre prosent miljøvennlig, forteller Grung, ettersom de kun bruker fornybar energi på fabrikken.

– Det er nok en av grunnene til at de i 2016 ble kåret til Europas beste garveri. På fabrikken sa de at de hadde sett mye rart bli laget med lakseskinn, men aldri klokkereimer.

Siden nyttår har fokuset hans vært å jobbe videre med merkevarebygging og videreutvikling av Instagram-kontoen Berg Watches, som har over 71 000 følgere. Responsen rundt merket har vært over all forventning, ifølge Grung.

Først ut er Ulriken-kolleksjonen, som altså har Ulriken inngravert på baksiden.

– Det er en minimalistisk og enkel klokke. Jeg har hatt fokus på at den skal vare, derfor har den en sjelden 704 Ronda quartz movement, som er et av de finere sveitsiske urverkene som har drevet med urverk siden 1946. Glasset er laget av safirglass, som er tre ganger så sterkt som mineral glass, som du finner i mange moteklokker. Og så tåler den regnet i Bergen, smiler bergenseren. 

BEGYNNER I BERGEN

– Hvordan fikk du ideen til å bruke lakseskinn?

– Jeg ville ha et materiale som representerte Bergen, og så hadde jeg noen kompiser som hadde lakseskinnvesker. Jeg tok på skinnet, luktet på det og tenkte at det var unikt. Fiskeindustrien i Bergen har alltid stått sterkt. Den er en del av vår kultur. Så da var det gjort. Det måtte bli lakseskinn.

– Det er selve overflaten som er lakseskinn. Under er det vanlig skinn slik at reimen blir elastisk og kan bøyes. Reimene kan byttes ut etterhvert på en enkel måte. Designen på klokken er viktig, den skal være enkel og stilren. Samtidig som den litt røffe reimen skal stå som en kontrast til dette stilrene.

– Snart kommer klokken på markedet fysisk – og du begynner selvsagt i Bergen?

– Ja, jeg har avtale med Ulriken-butikken, Retro i Olav Kyrresgate og Janne & Julia i Gågaten. Jeg har også fått avtale med en butikk i Australia, og jeg er blitt oppringt av en forretning i Eindhoven i Nederland. I Nederland og Tyskland betyr berg fjell, akkurat som i Norge. En amerikaner som har kjøpt klokken utbrøt «iceberg» da han hørte navnet, og dermed var linken til det nordiske på plass. Jeg har fått mye skryt for navnet. Både internasjonalt og nasjonalt.

– Har du fått pengestøtte?

Dersom Grung passer tiden, blir det klokke-lansering i juli.

– Jeg har fått 100.000 av Innovasjon Norge i etableringstilskudd. De pengene gikk til nettsideutvikling, nettverksbygging og til å komme seg rundt til butikker og vise frem produktene. Ellers er det oppsparte midler. Jeg har jobbet hundre prosent for Peppez Pizza på Vannkanten. Jeg har studert full tid også, men jeg kan ikke si at studiene på økonomi og administrasjon ble prioritert.

– Det jeg fikk mest ut av var semesteret i New York hvor jeg studerte mote; alt passet til det jeg driver med; markedsføring, forretningsengelsk, moteledelse og entreprenørskap. Jeg dro til New York uten ambisjoner om å drive med mote, og kom tilbake med erfaringer og et stort nettverk, sier Paal Friele Grung.

Ett år etter at ideen dukket opp første gang, er tiden inne for å lansere det nye uret. Og dersom Grung passer tiden, blir det klokke-lansering i juli.

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this