Felleskjøpet
GJØR BERGEN INNBYDENDE: Reiselivsdirektør Ole Warberg vil gjøre Bergen til et enklere og mer attraktivt reisemål å nå, med opplevelser i verdensklasse. (Foto: Britt Embry)

TROR PÅ NYTT REKORDÅR

– Året 2017 blir nok forhåpentligvis bedre enn toppåret 2016, sier reiselivsdirektør i Bergen Reiselivslag, Ole Warberg. 

Innen år 2020 vil Bergen ha inntil 8000 hotellrom, en nær dobling i fra 4500 rom i januar 2014. Ole Warberg, er klar på strategiene som skal fylle dem.

– Med en ny terminal og flere direktefly til Bergen, flere hotellrom og planer om bedre tilrettelegging for transport, så vil antallet gjestedøgn i byen øke.

– Det finnes tre måter å fylle hotellrom på. Vi kan kalle den første «en grunn til å reise», det vil si at det må skje noe her som tiltrekker de reisende. Den andre dreier seg om god markedsføring og branding i inn- og utland. Den tredje er at vi må styrke tilgjengeligheten og logistikken, altså at det må bli lettere å reise til Bergen og rundt i fjord- og fjellregionene.

Dessuten legger ikke reiselivsdirektøren skjul på at folks reisevaner kan forandres av helt andre årsaker.
– Slik som verdensbildet har endret seg, vil vi trolig se at flere nordmenn feriere i eget land, samtidig som flere utenlandske turister vil se mot Norge og Bergen.

Tjener mest på overnattende

For å styrke attraksjonskraften, jobbes det derfor med å utbedre flere segmenter, og de siste fem årene er det brukt 11 milliarder kroner på investeringer rundt reiselivet som skal generere besøkende året rundt.

– Bergen er en europeisk kulturby og en verdensarvby. Vi må fortsette å utvikle og markedsføre det som gir opplevelser innen kultur og natur i Bergen og i regionene rundt, det som gjør at folk velger å reise til Bergen.

Dette kan være kulturarrangementer som teater og konserter, venneturer og familieturer, idrettsstevner, turneringer, naturopplevelser og temareiser. Bergen konkurrerer også i økende grad med andre nordiske og europeiske byer om at konferanser og kongresser skal legges til byen.

I sommersesongen legger hundrevis av cruiseskip til kai i Bergen, men det er ikke de rundt 510.000 turistene fra disse som legger igjen mest penger i byen.

– Industrien tjener helt klart mest på reisende som overnatter. Overnattende betaler for å bo på hotell, de skal ha måltider og drikke, og de drar gjerne på shopping og på andre aktiviteter i og utenfor Bergen, sier Warberg.

– Siden regionen vår er stor innen olje og gass, så har antallet reisende falt i takt med oljeprisen. Da må reiselivsnæringen sammen gjøre en økt innsats for å tiltrekke besøkende fra inn- og utland, og utarbeide totalopplevelser som tiltrekker kongresser og konferanser. Med dagens prognoser tror vi egentlig at en million nye romdøgn kan nås innen syv til åtte år, spår Warberg.

Skal fylle hotellrom til riktig pris

I Bergen kommer i dag 50 prosent av reisende i forbindelse med ferie, fritid, konserter, venneturer, idrettsstevner og turneringer, mens 35 prosent er yrkestrafikk og 15 prosent kommer i forbindelse med kongresser og konferanser.

– Det satses mye på ombygging av hoteller og på nye hoteller. Vi ser at belegget kan synke litt, men på lengre sikt så kommer vi nok til å absorbere den nye kapasiteten på en god måte. Nye hoteller gir muligheten for store kongresser, men konkurransen er stor med andre byer i Skandinavia, sier Warberg.

FlyBGO er et samarbeid mellom aktører innen business, turisme og politikk som har gått sammen for å få flere direkte flyruter til Bergen, noe som i stor grad skal bidra til flere overnattinger.

– Med en ny terminal og flere direktefly til Bergen, flere hotellrom og planer om bedre tilrettelegging for bil, bane, buss og båt, så vil antallet gjestedøgn i byen øke, mener Warberg.

Men for å kunne konkurrere med tilbud i andre land og byer, må man også fokusere på kvalitet.

– Det er viktig med høy kvalitet på hoteller, servering, transport, utflukter og kultur, men det er også viktig at kunder betaler riktig pris, det vil si at priser ikke er så lave at man til slutt ikke tjener på det. Vi må derfor være konkrete med å markedsføre oss mot kjøpesterke markeder.

– Hvordan ser du for deg at årets turistsesong blir?

– Året 2017 blir nok forhåpentligvis bedre enn toppåret 2016. Vi har fått mange nye hoteller som gjør det mulig å ta i mot flere tilreisende, spesielt i sommerhalvåret med stor etterspørsel fra både inn- og utland. Videre har vi fått flere nye flyruter, og den norske kronen er fremdeles fordelaktig for oss mot både dollar og euro.

Høyt prisnivå

– Hvordan reagerer utenlandske turister på det norske prisnivået?

– Både Norge og Skandinavia er kjent for å ha et høyt prisnivå, men også land som gir mer og mer verdi for pengene. De som har bestemt seg for å reise, er nok i stor grad personer med en relativt god økonomi, slik at pris nødvendigvis ikke slår så mye ut.
– Det må også nevnes at innen overnatting, kultur og opplevelser, transport og til dels mat i visse regioner, så er ikke det norske nivået særlig mye høyere enn andre sentrale strøk i verden.

– Regner dere med at flere nordmenn og kvinner kommer til å legge ferien til Norge i år?

– Det norske marked har alltid vært det største – hele året. Med svak kronekurs som gjør det dyrere for nordmenn å reise ut, er det naturlig at flere legger sine reiser i Norge. Det norske reiselivsproduktet har også styrket seg godt på både mat, kultur og opplevelser. Her i Bergen ligger vi nå langt fremme i denne sammenheng.

De mest lønnsomme besøkende til byen er fra Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannia, Spania, USA og Japan. Det skal fremover også fokuseres på såkalte sekundærmarkeder som viser utviklingspotensial, som Polen, Russland og Kina.

– Finnair har gjort en fantastisk jobb med å utvikle flyplassen i Helsinki til en hub for flyvninger mellom Asia og Australia til Europa. Likeså ser vi at både Oslo, København og Stockholm har styrket seg som innfallsporter til Asia. At Bergen i seg selv kan bli en hub på linje med Helsinki skjer nok ikke, til det er vi for liten, sier Warberg, men legger til:

I forhold til folketallet mottar Norge svært mange turister. Skandinavias kanskje sterkeste merkevare er fjordene. De vestlandske fjordene er uslåelige.

THE FJORDS: Mange turister kommer til Bergen og Vestlandet for å se fjordene, og da er Flåm innerst i Aurlandsfjorden en naturlig destinasjon. (Foto: Paal Audestad / Fjordtours.com)

FJORD TOURS ØKER IGJEN

Daglig leder i Fjord Tours, Steinar Aase, er like entusiastisk som reiselivsleder Warberg, og kan fortelle at selskapet har en økning så langt i 2017 på 31,4 prosent.

Tekst: Ove Landro

BERGEN SOM TURISTMÅL: – Vi må fortsette å utvikle det som gjør at folk velger å reise til Bergen, sier Steinar Aase. (Foto: Ove Landro)

– Det er helt fantastisk. Det mest spennende er at det er nye reisemål som tar markedsandeler. Foruten Bergen er det steder som Balestrand, Sogndal, Eidfjord, og generelt Hardanger som øker mest. Dette er gledelig fordi det betyr verdiskapning hos de som «eier» produktet i de ulike fjordene, og dermed kan utvikle destinasjonen, sier Aase.

Som påpeker at Norge er og blir en viktig destinasjon, med sine direkteflygninger fra ulike utenlandske spennende nasjoner, og mener Bergen reiseliv, sammen med Avinor og andre, har gjort en fantastisk jobb.

Hos Fjord Tours er det nøtteskall-turene som opplever mest interesse.

–  Vi kommer ikke utenom Norge i et nøtteskall som det mest populære, men vi ser nå at Sognefjorden og Hardanger i et nøtteskall tar andeler. Samtidig ser vi også at kategorien aktiviteter har prosentvis størst økning.

– Hvordan påvirker verdensbildet og terrortrusselen dere i reiselivsbransjen i Bergen?

– Verdensbildet vil alltid forandre seg, uansett hendelser. Vi fokuserer på hva som skjer i dag, og så håper vi at våre myndigheter gjør de riktige grepene, slik at Norge også i fremtiden skal oppfattes som en fredfull og trygg nasjon å feriere i.

– Foruten Bergen er det steder som Balestrand, Sogndal, Eidfjord, og generelt Hardanger som øker mest.

Går man langs Bryggen i sommer, vil man se og høre mange amerikanere.

– For oss er det amerikanske markedet størst. Dette skyldes nok flere direkte flyvninger og god synlighet «over there» i mange år. Samtidig registrerer vi nye spennende markeder, som for eksempel turister fra India og Kina, sier Steinar Aase.

ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this