Felleskjøpet
LÆRING I FOKUS: – Det jeg brenner aller mest for, både som kommunikasjonsrådgiver, fotballtrener, far og tidligere lærer, er å skape gode og trygge læringsmiljøer, sier Trond Albert Skjelbred, som er ute med sin tredje bok på syv år.

Jakten på x-en

– Jeg ser fortsatt for meg ansiktet hans, sier Trond Albert Skjelbred.

Nei, den profilerte kommunikasjonsrådgiveren fra NOR PR snakker ikke om en tidligere kjæreste. Det handler derimot om det matematiske begrepet x, og hvordan Skjelbred, da han jobbet som vikar på Eidsvåg ungdomsskole, og klarte å formidle forståelsen av en lignings ukjente størrelse til en av elevene.

– Da jeg sa at det er x-en du skal finne, var det som om det gikk et lys opp for ham. Jeg glemmer aldri ansiktsuttrykket hans.

Kommunikasjon på Facebook

– Her i Bergen oppleves det som uhøflig dersom vi ikke avbryter hverandre.

Dette bildet er også noe av utgangspunktet for Trond Albert Skjelbreds tredje bok, med tittelen Perspektiver på PR, der han både skriver selv og har invitert med størrelser innen filosofi, teologi, ledelse, juss, forskning, psykologi og rådgivning.

– Tanken var å lage en bok om god kommunikasjon. Går du inn på Facebook, får du et bilde av hva folk flest mener er god kommunikasjon, som er til enhver tid å fremstille seg selv i et best mulig lys. Mitt kontrollspørsmål, når du ser hva dine venner og kjente legger ut, er om du da blir glad, lei deg eller noe midt imellom.

– Hva vil du selv svare på det?

– Vel, jeg synes at det i overveiende grad blir veldig overfladisk, tannløst, selvopptatt og uinteressant. Jeg kan bli litt lei meg på andres vegne, og jeg blir altfor sjelden oppstemt. Men jeg selvsagt i samme fellen selv fra tid til annen.

En falsk verden

– Jeg råder ofte unge mennesker til å slutte med å følge stjerner på Snapchat og Instagram. Den verden som fremstilles der, er ikke ekte. Speiler du deg i et slikt bilde, er du dømt til å føle deg mislykket, sier han.

– Du kan fint leie en gammel dame over gaten uten at du trenger å legge bilde av det på Facebook.

– Det som foregår på sosiale medier, er heiing, og da helst på seg selv. Man gjør det fordi man kan; det er ingen redaktør der som sier at dette ikke er relevant, ikke er interessant for andre. Er vi kommet dit hen at det du gjør ikke lenger teller, dersom ikke alle vet om det? spør han retorisk.

– Transparens er vel en bra ting?

– Ja, men du kan fint leie en gammel dame over gaten uten at du trenger å legge bilde av det på Facebook. Det må være tillatt å gjøre bra ting uten hele tiden å få tilbake offentlig anerkjennelse.

Savner humor

Det han savner mest, er selvironi og humor, noe som til en viss grad kan ta litt brodden av alt det perfekte, alt selvskrytet. Dette er noe han mener har overføringsverdi til næringslivet, der det også ofte handler om å legge ut et glattpolert bilde.

Virksomheten fremstilles gjerne som helt perfekt, med fornøyde ansatte, omsetningsrekorder og ledere som aldri innrømmer feil. Risikoen da er at opinionen blir sittende igjen med samme magefølelse som man får etter å ha studert vennenes glansbilder på Facebook.
– Det er bedre å være ærlig, og gi et korrekt bilde av situasjonen, også når ting er vanskelig. Da oppnår du tillit, råder Skjelbred.

Senk skuldrene, vær deg selv

En som har skjønt dette, er kommunikasjonsrådgiver og retorikk-professor Jens Elmelund Kjeldsen, professor i retorikk og visuell kommunikasjon ved Universitetet i Bergen. Mange husker fortsatt en omfattende retorisk analyse av Fremskrittspartiet han gjorde for Arbeiderpartiet tilbake i 2006. Den kom i hendene på Fremskrittspartiet, som ga den videre til Aftenposten.

Kjeldsen vurderte Fremskrittspartiets retorikk som «konkret, aktuell, troverdig, løsningsorientert og polariserende», og rådet Arbeiderpartiet til å bli flinkere til å komme med erkjennelser eller innrømmelser som går «folk flest» i møte.

– Han har også sagt at når du skal skrive en tale, må du først tenke på hva du vil oppnå, deretter på hva du skal si. Mye handler om å senke skuldrene og være deg selv.

– Det høres flott og riktig ut, men hva betyr det?

– At du må tørre å fremstå både med dine feil og dine positive sider, og ikke være så redd for at andre stiller vanskelige spørsmål. Da er det bedre å åpne opp for ubehagelige spørsmål, og prøve å svar på det du blir spurt om.

Oppsøker stillheten

– Skal man skrive på Facebook at man har en dårlig dag?

– Det kan du gjerne gjøre dersom du har det. Du kan for eksempel skrive at «i dag trenger jeg en oppmuntring». Da vil Facebook-profilen din sannsynligvis flomme over av hyggelige og støttende meldinger. De fleste av oss vil hverandre vel. Men vi er også gode på å misforstå hverandre. I dag er det mulig å bli sett, og samtidig glemme å være til stede i eget liv.

– Du har sagt noe om at du liker å oppsøke stillheten. Hva mener du med det?

– Som rådgiver tilfører jeg kunden kreativitet. Dersom jeg går fra møte til møte, uten å hente meg selv inn igjen, kan jeg like gjerne erstattes av en robot. For å unngå den fellen, søker jeg til stillheten for å hente inspirasjon. Det kan være musikk, skjønnlitteratur, eller det å gå en tur. Da får jeg masse tanker og nye ideer.

På vei til intervjuet reflekterte jeg litt over hvem Trond Albert Skjelbred er, og hvorfor det er så lett å være sammen med ham. Jeg tror det har noe med kunnskapene, innfallene, og det at han aldri blir noen forutsigbar samtalepartner. Han svarer aldri ullent på det jeg spør om, er veldig god på digresjoner og tankesprang, og du trenger sjelden å forklare referanser.

Alt kan tolkes

– John Donne sier noe om at ingen av oss er øyer, men egentlig er vi vel det likevel? Inni oss, mener jeg?

– Ja, og alt kan tolkes. Det lønner seg å lytte når andre snakker. Det er nok litt kulturbetinget, mener han.

– Her i Bergen oppleves det som uhøflig, dersom vi ikke avbryter hverandre. I min oppvekst måtte jeg kjempe om ordet fra jeg var en liten gutt. Det var en god skole, der jeg både lærte å komme kjapt til poenget og å fortelle en historie på en engasjerende måte. Hvis ikke, ville alle de andre overta.

Lyspære i hodet

– Du burde kanskje heller blitt journalist?

– Jeg trives veldig godt i den frie rollen som jeg har. I begynnelsen av karrieren var jeg lærer, både på barne-, ungdoms- og videregående skoler. Jeg underviser fortsatt, men da på Handelshøyskolen BI, som er mer innenfor fagområdet mitt.

– Likte du å undervise?

– Ja, og kanskje aller best på ungdomsskolen. Elevene der er i en avgjørende fase av livet, og har mye energi. Jeg tenkte alltid på måter å kanalisere den energien på, for slik å maksimere læringen. Det er tross alt derfor de går på skolen.

Da er vi fremme der vi vi begynte, med historien om eleven som fikk en lyspære i hodet da Trond Albert Skjelbred ga ham de magiske ordene om at x-en representerer det ukjente. Da gikk ligningen opp.

Onsdag 2. november kl. 15.00-17.00 inviterer Trond Albert Skjelbred til boklansering i Villa Terminus, der du får møte flere av bokens bidragsytere. Påmelding direkte til Skjelbred via Facebook.

Fakta

Perspektiver på PR

  • Trond Albert Skjelbreds tredje bokutgivelse, Perspektiver på PR, har som mål å gi leseren ny innsikt utover det som står å lese i en vanlig introduksjonsbok til PR-faget.
  • trondskjelbred-fakta
    FOKUS PÅ VERDIER OG HOLDNINGER: Bokens enkle design står i tråd med budskapet, og er laget av Endre Berentzen (Anti Inc.).

    I tillegg til Trond Albert Skjelbreds egne tekster, inneholder boken bidrag fra Arne Pran, Per Høiby, Magne Utle, Per Arne Dahl, Kathleen Offman Mathisen, Therese E. Sverdrup, Geir Lippestad, Alexander W. Cappelen, Espen Gamlund, Einar Øverenget, Kjetil Smørås og Peggy Simcic Brønn.

  • Dette er kapasiteter innen filosofi, teologi, ledelse, juss, forskning, psykologi og rådgivning.
  • I denne boken er det ikke strategier, taktikk eller teknikker som diskuteres, men overordnede prinsipper, verdier og holdninger.
  • De ulike bidragsyternes historier knyttes til det du kan tenkes å ha lært i mer teoretiske bøker om PR.
  • Trond Albert Skjelbred er partner og medeier i NOR PR, der han arbeider med utvikling og gjennomføring av kommunikasjonsstrategier, krisehåndtering og medierådgivning.
  • I tillegg har han 20 års erfaring som konsulent fra selskaper som Geelmuyden Kiese og PwC.
  • Skjelbred er fast gjesteskribent i Kapital, og har tidligere skrevet bøkene Hvordan lykkes som konsulent? (2013) og Idar Vollvik om PR (2009).
  • Han er vinner av Konsulentprisen 2014, og er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole (NHH).
Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this