GJERNE REGN: – Når vi publiserer bilder fra turene, er det gjerne bilder som kundene har tatt selv. Da blir det ikke alltid solskinnsbilder, men det blir et bilde av hvordan kunden har opplevd turen, gjerne med regn, sier daglig leder i Fjord Tours, Steinar Aase. (Foto: Ove Landro)

SUKSESS I ET NØTTESKALL

I 2011 fikk Fjord Tours Eksportprisen i Bergen for blant annet konseptet Norway in a Nutshell. Siden har selskapet nesten doblet omsetningen. I år øker de på ny.

Selskapet ble etablert i 1982, og produktet Fjord pass ble utviklet. Men det er først i de senere år at omsetningen virkelig har vokst, først og fremst med helårsproduktet Norway in a Nutshell.

Hovedaksjonærene er Norges Statsbaner AS (43,4 prosent) og Fjord1 AS (30,6 prosent) og Tide (15,4 prosent).

Daglig leder Steinar Aase ble ansatt i 2000. Fjord Tours var da et lite selskap bestående av to personer. I dag teller bedriften tolv ansatte, og omsetningen har økt hvert eneste år. De siste årene har økningen vært markant, fra 28 millioner i 2012, til 42 millioner i 2014.

I fjor omsatte Fjord Tours for 48 millioner kroner og satt igjen med et overskudd på nærmere 19 millioner.  Bruttoomsetningen, som inkluderer gevinsten fra samarbeidspartnerne, er på over 150 millioner kroner. 

HELÅRSBEDRIFT

– Vi er kanskje den mest samfunnsnyttige bedriften i Fjord-Norge, når du snakker om verdiskapning.

Drøyt halvveis i 2016 tyder alt på at Fjord Tours øker omsetningen igjen. Det som en gang var en forretning fra mai til september, ble etterhvert utviklet til å gjelde april til oktober. Nå er Fjord Tour en helårsbedrift, med bare desember og januar som «rolige» måneder. Gjennom Fjord Tours booker du alt en turist ønsker, transport, overnatting og aktiviteter.

– Vi er kanskje den mest samfunnsnyttige bedriften i Fjord-Norge, når du snakker om verdiskapning, sier Aase, og kaller det for delingsøkonomi.

For Fjord Tours tar seg kun av booking og tilrettelegging enten turistene vil padle i Nærøyfjorden eller vandre på Jostedalsbreen,
– Vi eier hverken busser, båter eller tog, understreker Aase.

– Vi sørger for å transportere dem dit de vil i ulike pakker eller brands som det heter innenfor merkevarebygging. Og hva skjer da? Jo, da trenger de kanskje overnatting, mat og drikke. Kanskje vil de ha en ny aktivitet der de kommer, sier Aase, som tilbyr ferdige pakker nesten i hele Norge, men kjerneområder er i Fjord Norge-regionen.

Turistene kommer fra hele verden, men Fjord Tours har de siste årene merket ekstra stor interesse fra amerikanerne, med spesielt stor økning på nettsalget. Aase håper det fortsetter og peker på at selskaper som booking.com, hotells.com og Xpedia.com egentlig ikke gjør noe nytte for Norge.

NYTTEVERDI

– Dette er store amerikanske bookingselskaper som bruker alt vi og ulike overnattingssteder og destinasjoner har bygget opp, plasserer dem på nettsidene deres og bruker for eksempel Bergen for det byen er verd som reisedestinasjon for å få kundene inn på hotellene, men hotellene må jo betale høy provisjon for dette. Og hvor skatter disse selskapene? Jo, i Statene, svarer han.

– Vårt overskudd blir pløyd tilbake i produktutvikling og teknologi for å gjøre det enda enklere for kundene å komme til Norge. Det må jo ha nytteverdi for samfunnet at vi bruker egne, norske selskaper, påpeker Aase.

På veggen på kontoret til Steinar Aase i Møllendalsveien henger det noen grunnpilarer for hvordan selskapet skal driftes. Blant annet skal det være enkelt å både oppsøke og forstå nettsiden.

– Vi har sagt at Fjord Tours skal være enkelt å finne på nettet. Det handler om å være sterke når det gjelder å komme opp på søkemotoren. I 2004 hadde vi vårt første møte om epost-booking, og har vært i forkant av den teknologiske utviklingen hele tiden, sier den daglige lederen.

Videre vektlegger Aase betydningen av å være god på tilrettelegging, og sette sammen turer som gjør det mulig for folk å komme seg til fyrtårnene som for eksempel Flåm, Geiranger, og Prekestolen.

GLIMT I ØYET

– Vi har også sagt at vi skal være til å stole på. Det er kanskje ikke så enkelt, ettersom vi ikke eier noe, det er Tide/Skyss som eier buss, Norled og Fjord1 båt. Men vi har en god kommunikasjon med de ulike organisasjonene som gjør en jobb for oss.

– Går det det et ras i Gudvangen og bussen blir stående fast, kommuniserer vi godt med både Statens vegvesen, kunde og bussoperatør. Nå kan ikke vi noe for at det går et ras, men så sant kunden har krav på å få refundert, så gjør vi det gjerne uten at kunden skal vente for lenge.

«Er det nå slik at dette er min siste tur, ville det ikke være flott å avslutte i et slikt landskap?»

Lederen tror også det er viktig å ha glimt i øyet, og dessuten fortelle sannheten om Vestlandet – ikke tegne et glansbilde.
– Når vi publiserer bilder fra turene, er det gjerne bilder som kundene har tatt selv. Da blir det ikke alltid solskinnsbilder, men det blir et bilde av hvordan kunden har opplevd turen, gjerne med regn, men selvsagt også noen ganger fra en solskinnsdag i Sognefjorden.

Han forteller en historie om en mor og datter fra Australia som tok fergen mellom Flom og Gudvangen. Datteren var 65 år. Aase husker ikke morens alder, men hun var naturligvis gammel, og det blåste voldsomt; dette var i februar.

Kapteinen var usikker, og spurte den eldre damen om hun virkelig turte dette. Hun svarte: «Er det nå slik at dette er min siste tur, ville det ikke være flott å avslutte i et slikt landskap?»

Trolltunga i Odda, Hordaland
TROLLTUNGA I TYSSEDAL: Mange turister kommer for å oppleve nettopp dette: Trolltunga 1100 meter over havet, i Skjeggedal ved Tyssedal i Odda kommune. (Foto: Privat)
Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this