Hotspring Høstkupp
TROLLKRABBE PÅ MENYEN: – Vi er opptatt av at vi skal ta fiskebutikkene og spesialbutikkene tilbake, for disse legges ned dersom vi ikke bruker de, sier Ingrid Wembstad og Alexandra Krage Angell i Matarena AS. Nå ser de frem til helgens Matfestival på Koengen.

– Sjømat er mer enn laks

– Vi håper å inspirere folk til å prøve nye smaker, sier Ingrid Wembstad og Alexandra Krage Angell i Matarena AS, som denne helgen arrangerer Bergen Matfestival på Koengen.

– Vi skal skape Vestlandets beste matopplevelse.

Bergen Matfestival vokser stadig, og har 40 prosent flere utstillere enn i fjor. Nå håper arrangøren å øke publikumstallet, som i fjor som var på 30.000 besøkende.

– Vi skal skape Vestlandets beste matopplevelse. Til å begynne med var dette en ren handelsplass; vi har forsøkt å utvikle det til å bli en opplevelsesarena. Og så er det viktig med koblingen mellom produsenter og kokker, slik at det også blir et bransjetreff, sier kommunikasjonssjef, Ingerid Wembstad, og daglig leder, Alexandra Krage Angell.

Begge er prosjektledere i Matarena AS, som arrangerer festivalen på Koengen denne helgen. Matarena ble etablert i 2015, og jobber for å koble sjømat- og landbruksnæringen. Samtidig jobber organisasjonen for å få matnæringene til å jobbe sammen.

MATBYEN BERGEN

Mer informasjon: matfest.no

– Det vi driver med er først og fremst kompetanseutvikling for lokale matprodusenter og restauranter, og for å koble disse sammen i et nettverk. Vi ønsker å utvikle matbyen Bergen, og da handler det mye om samarbeid på tvers. Bergen Matfestival er en ypperlig arena å synliggjøre dette på, sier Angell.

Matfesten på Koengen er lokalmatprodusentenes festival, og prosjektlederne er opptatt av være tro mot konseptet og løfte frem lokale produsenter, restauranter og kokker. Dessuten har festivalen invitert alle ciderprodusentene fra Hardanger, som skal stå i et eget cidertelt og presentere sine varer.

– Interessen for cider fra Hardanger har eksplodert det siste året; nå har folk virkelig fått øynene opp for dette produktet, sier Wembstad, som håper enda flere blir nysgjerrige og forstår hva cider er. Det er ikke bare det du kan kjøpe på boks i butikken, påpeker hun.

– Det er en tørr cider fra Hardanger, som passer til ulike retter, og det er stilig når restaurantene nå ikke bare har egne vinpakker, men ciderpakker, som passer til seks retter, legger Angell til.

EGEN FESTIVAL FOR BARNA

Prosjektlederne oppfordrer bergenserne til å komme søndagen.

– Festivalen går jo over tre dager, og åpner i morgen. Kommer du på lørdagen, er det tettpakket med mennesker. Du får en enda bedre opplevelse om du kommer på søndagen, sier Wembstad og Angell, og minner om at de har en egen festival for barna inne på Koengen alle de tre dagene.

– Vi legger opp til at søndagen skal bli den store familiedagen, og kommer til å ha ekstra mange barneaktiviteter. Da skal vi dekke langbord på barneområdet, og vi skal ta søndagsmiddagen tilbake. Kjøkkensjefen på Akvariet, Thomas Madsen, skal lage deilig mat, så kom og ta søndagsmiddagen hos oss, oppfordrer Wembstad.

EGET PROGRAM FOR DE MINSTE: Det legges opp til at søndagen skal bli den store familiedagen, med ekstra mange barneaktiviteter. (Pressefoto: Janneche Strønen)

Samtidig samarbeider alle byens fiskehandlere om et felles område, hvor de har fiskeauksjon, selger forskjellig håndmat, og viser frem bredden av alt de kan tilby.

– Mange av oss kjøper brettpakket fisk på butikken. Vi er opptatt av at vi skal ta fiskebutikkene og spesialbutikkene tilbake. For disse legges ned dersom vi ikke bruker de. Derfor er også alle byens fiskebutikker representert på festivalen; Fjellskål og Fish Me, men også fiskebutikkene på Natland, Laksevåg og i Åsane. Vi er faktisk den regionen i landet som har flest fiskebutikker. Likevel går konsumet av sjømat ned år for år. Det ønsker vi å gjøre noe med, sier de to.

BLI INSPIRERT 

– Vi jobber tett med fiskehandlerne og er opptatt av å fortelle folk om fisk som sesongmat. De forskjellige fisketypene smaker best på ulike tider av året. Folk må gjerne spise laks, ørret og torsk, men det finnes så mye mer i fiskebutikkene. Dette vil vi gjøre folk observante på, og de må få smake det, bli inspirert og lære mer om hvor enkelt det er å tilberede.

– For noen år siden ble det sagt at 78 prosent reiste til Frankrike på grunn av maten, og at det samme tallet var to prosent for Norge.

– Vi håper også å bidra til å skape en stolthet hos produsentene; vi er best på sjømat, vi har verdens beste ost, villsauen er jo fra Vestlandet, det er her den stammer fra, og det er en delikatesse som kokkene trykker til sitt bryst; vi har verdens beste forutsetninger for å produsere cider ­­­– alt dette er unikt for regionen vår.

– Men barnefamiliene har jo ikke tid til å lage middag fra bunnen av i en hektisk hverdag?

–  Vi håper jo at vi klarer å inspirere folk til å se at det er ganske enkelt å lage god og sunn mat fra bunnen. Det må ikke ta så lang tid. Vi skal blant annet ha minikokkekurs i barnas mattelt, og der kan man lære om raske hverdagsretter, sier Wembstad.

– Hva er det beste dere kan få å spise?

– Etter at jeg begynte i Matarena har jeg begynt å spise mer sjømat. Jeg er blitt inspirert til å lage mye mer deilig fisk, og ta i bruk mer av de fisketypene som er i sesong, sier Wembstad.

– Jeg er veldig svak for skalldyr i alle mulige fasonger, sier Angell.

– Jeg ser også hvor enkelt det kan være å koke kraft selv, og det har jeg ikke gjort før. Jeg tror det handler om å bli flinkere til å tørre, og sette sammen ting som du har i kjøleskapet. Ikke kaste så mye, men lage retter av det du har.

PASTA MED GAMALOST

– Er spagetti lov?

– Klart det. Vi skal ha minikokkekurs for barna, og da skal vi ha pasta med ost. I fjor serverte Colonialen pasta med gamalost. Den gikk unna.

De er opptatt av at det skjer en god utvikling blant restaurantene i Bergen.

– Gjennom det medlemskapet som Bergen har i UNESCOs kreative nettverk innen gastronomi, så skjer det ganske mye. Det beveger byen i en retning slik at man samarbeider mer, man er mer opptatt av å lære av hverandre, miljøet blir tettere og det blir flere med på laget.

– Er vi blitt litt flinkere til å smake og prøve mer lokalt?

– Ja, både når det gjelder mat og drikke. Vi er mye ute og reiser og ser hva som rører seg i andre land. For noen år siden ble det sagt at 78 prosent reiste til Frankrike på grunn av maten, og at det samme tallet var to prosent for Norge. Dette handler mye om stolthet; skal turistene reise til Norge og Bergen på grunn av maten må kokkene tørre å bruke norsk mat. Og det gjør de nå til gangs.

– Matfestivalen er det mest synlige arrangementet som gjennomføres for å sette matbyen Bergen på kartet, hvor vi har kontakt med de andre byene som er medlem i nettverket. Det drar også kokker fra Bergen ut til andre byer for å lære og for bygge nettverk, sier Alexandra.

– Det handler om å utveksle erfaringer på tvers av disse matbyene, og det som er felles for dem er at alle har en matfestival, noe som knytter byene sammen.

Og engasjementet i Bergen er stort.

– Nå løfter vi festivalen sammen, og det er fint å se. Vi samarbeider godt med hele regionen, og gleder oss til å komme i gang.

Ordfører Marte Mjøs Persen åpner Bergen Matfestival som arrangeres på Koengen 31. august til 2. september.

MATFEST PÅ KOENGEN: Bergen Matfestival holdes også i år på Koengen/Bergenhus Festning. (Pressefoto)
Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this