EN TØFFERE MARION: Lady Marion (spilt av Hanne Mellingen) har skaffet informasjon som de lovløse er avhengige av for å gjøre opprør mot makten. Til høyre: Andreas Roksvåg i rollen som Robin Hood.

Robin Hood på liv og død

Når Fyllingsdalen teater setter opp Robin Hood, blir det med halsbrekkende stunts og en enda tøffere Marion enn vi er vant til.

Historien er kjent for de fleste. Robin Hood er den fredløse som tok fra de rike og ga til de fattige. Når Fyllingsdalen teater setter opp Robin Hood for aller første gang, er det med sin egen vri på historien og originalmusikk fra komponistduoen Jørn Lavoll og Linn Kathrin Taklo.

– Skuespillerne har delt ut noen solide blåmerker på hverandre, og vi har køller og metall som flyr rundt.

Teatersjef Jørn Kvist og regissør Sturle Igland Bjordal kjenner på premierenervene når Bergensmagasinet stikker innom få dager før sceneteppet går opp.

– Dette er den seneste vårpremieren vi noen gang har hatt. Det å lage en helt ny historie og helt ny musikk – å bygge en forestilling fra bunnen – det tar tid. Vi har hatt lange og fine forberedelser, og nå gleder vi oss til å sette i gang for fullt, sier Kvist.

Akrobatisk Robin

Forestillingen lover både humor og halsbrekkende stunts, og den utgaven av Robin Hood vi møter i Fyllingsdalen er hakket mer akrobatisk enn slik vi vanligvis kjenner ham. Hovedrollen spilles nemlig av Andreas Roksvåg fra dansegruppen Absence.

– Det å finne den perfekte Robin Hood var lenge en hard nøtt. Vi visste at vi ville ha en som kunne være fysisk. Jørn foreslo gutta i Absence, etter å ha sett dem briljere i Askepott. Da vi så bilde av Andreas, visste vi at det var ham vi ville ha. Han så ut som en Robin Hood, forteller Bjordal.

Roksvåg har ifølge regissøren tatt utfordringen på strak arm.

– Vi har en del slåsskamper der Andreas får brukt styrken sin. Vi kler inn slåsskampene med dans, og det blir noen riktig tøffe scener av det. Skuespillerne har delt ut noen solide blåmerker på hverandre, og vi har køller og metall som flyr rundt, ler regissøren.

Selvstendig kriger

Absence startet som en ren dansegruppe, men har i løpet av det siste tiåret beveget seg inn i teaterverdenen. På Den Nationale Scene har de blant annet medvirket i Jungelboken og «Norr – da gudene breaket». Det har gitt mersmak for hovedrolleinnehaver Andreas Roksvåg.

– Det å lage fysisk teater har blitt vår greie. Vi elsker å være med på publikumsvennlige show hvor det er mye interaksjon med publikum. Jeg har lenge hatt lyst til å ha replikker, men å kombinere dans og snakking er ofte slitsomt på grunn av pusten. Da Sturle og Jørn spurte meg om å bli med i Robin Hood, trengte jeg ikke lang tid til å takke ja. Det er en utrolig kjekk utfordring.

GODE MINNER: – Det var jo her vi gikk da vi var små. Hakkebakkeskogen på Fyllingsdalen teater var det første stykket vi så, begge to, sier Andreas Roksvåg og Hanne Mellingen.

Hanne Mellingen har rollen som Lady Marion. Et av grepene Sturle Igland Bjordal har gjort, er å gjøre henne tøffere enn hun vanligvis fremstilles.

– I vår historie er ikke Marion en del av de kongelige. Hun er en selvstendig kriger, som har klart å skaffe seg informasjon som de lovløse er avhengige av for å velte regimet til prinsen og gjøre opprør mot makten. Hun er knalltøff, og det er en veldig gøy rolle å spille, sier Mellingen.

Tett på scenen

Ettersom forestillingen tar form som musikkteater, blir det en del synging på de to hovedkarakterene. Mellingen har lang erfaring med musikaler og musikkteater, men Roksvåg måtte gi klar beskjed om at han ikke er en sanger.

– Like før jul, da den første plakaten kom ut, så jeg at det sto «Årets musikal». Da kjente jeg svetten komme, og ringte Sturle med det samme. Jeg skal heldigvis ikke synge så veldig mye. Det går for det meste i drikkeviser, ler Roksvåg.

Begge hovedrolleinnehaverne har stått på scener over hele landet, og er enige om at det er noe spesielt ved Fyllingsdalen teater.

– Det var jo her vi gikk da vi var små. Hakkebakkeskogen på Fyllingsdalen teater var det første stykket vi så, begge to. Her kommer man så tett på, og for publikum føles det som om man er en del av forestillingen. Vi benytter alle deler av rommet, og det er veldig gøy å stå på en scene man besøkte så ofte som liten.

Alltid aktuell

Sturle Igland Bjordal er ikke bare regissør; han har også skrevet manus (sammen med Ane Berentsen), og har i tillegg rollen som sheriffen av Nottingham. Ifølge ham vil historien om Robin Hood alltid være aktuell.

– Sturle og jeg snakker samme språk når det gjelder komedie. Vi har det vanvittig gøy på prøve, og vi har alltid en genuin angst for at vi kommer til å le oss fillete på hver forestilling.

– Det handler om et regime som utøver makten sin på en måte som ikke er bra for folket. Det er en folkebevegelse med en motstandshelt i spissen som ikke finner seg i urettferdighet og undertrykkelse. Vi har valgt å fortelle litt av forhistorien til Robin Hood, og vender fokuset mot hans egen frustrasjon og kamp.

Komponistene Jørn Lavoll og Linn Kathrin Taklo blir lovprist av regissøren og teatersjefen.

– Bear and Cat, som de kaller seg, er to geniale unge komponister, som vi har jobbet med ved mange anledninger. De er vanvittig dyktige. Best i byen, og kanskje også best i Norge. Med dem i ryggen får vi stor selvtillit. Vi frykter at de snart skal få sitt store gjennombrudd, slik at de ikke kan være med oss lenger, ler Kvist.

Altoppslukende livsstil

Forestillingen er beregnet på hele familien. I utgangspunktet er ikke historien om den berømte fredløse en familiehistorie; den er nokså brutal. Men med mye humor, tull og tøys passer den for både store og små. Teatersjefen selv spiller rollen som prins Johan, og sannsynligvis er han blant dem som kommer til å høste mest latter.

– Sturle og jeg snakker samme språk når det gjelder komedie. Vi har det vanvittig gøy på prøve, og vi har alltid en genuin angst for at vi kommer til å le oss fillete på hver forestilling.

I tillegg til teatersjefen, er det én annen som jobber fulltid i Fyllingsdalen teater. Når Kvist selv er med i forestillingene, blir det derfor lange dager.

– Det er jo en livsstil. Teateret er altoppslukende. Det er ikke tid til andre hobbyer, og ikke tid til å pleie venner utenom teater. Jeg pleier å si at de vennene som liker meg, får bare begynne å spille teater.

Robin Hood settes opp med en rekke forestillinger på Fyllingsdalen teater frem til utgangen av april måned. Mer informasjon: fyllingsdalenteater.no

ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this