Horisontlekene / Skolestart
FØRSTEPOSISJON: – Jeg kan aldri bli en ny Petter Solberg, men jobber hver dag for å bygge mitt navn og min posisjon, og så får vi se hvor langt jeg kommer, sier Andreas Bakkerud. (Pressefoto)

RÅKJØR MOT TOPPEN

Andreas Bakkerud (25) gir alt for å nå rallycross-toppen. Men selv om han drømmer om VM-gull, hevder han at Petter Solberg alltid vil være kongen.

Han har vært gjennom en lang vinter med forberedelser til årets sesong, og presset under åpningshelgen i Barcelona ble ekstra stort etter at han feilet den første dagen. Legger du til alt arbeidet med den nye Youtube-satsingen Bakkerud Life, er det ikke rart at Morvik-gutten er sliten når vi møter ham noen dager før påske. Under den andre VM-runden i Portugal krasjet han, og kom aldri til finalen.

– Det gir en god følelse å vite at jeg kan levere under press.

Men han klager ikke; Bakkerud har endelig fått det som han ville, og lever drømmen som toppidrettsutøver blant verdens beste rallycross-sjåfører. Og han har ingen planer om å slippe gassen verken på eller utenfor banen. For nå bygger han merkevaren sin på Youtube med hyppige innslag.

BAKKERUD LIFE

– Mange unge ser ikke på tv, og vi vet at Youtube står stadig sterkere internasjonalt. Derfor er det viktig å bygge opp navnet og sporten der. Samtidig vil vi vise Bergen på en annen måte enn man har gjort før, enten det gjelder restauranter, aktiviteter, Ulriken og Vidden eller innslag fra min treningshverdag.

– Jeg vil vise hva som gjør Bergen til en spesiell by, sier Bakkerud, og legger til at han når ut til 165.000 følgere via Facebook, Instagram, Twitter og Youtube. Bakkerud Life alene har 3000 faste følgere, og han tar sikte på å 100.000 innen få år.

Bakkerud har holdt på med Bakkerud Life en drøy måned, og de korte innslagene dreier seg om 25-åringens hverdag; vi kommer tettere på.
– Det handler om veien til VM-gull. Oppturer og nedturer, privat og i racing. I Barcelona tok jeg med meg kamera på startstreken og etter målgang, og sa det jeg hadde på hjertet. Slik vil jeg at seerne kommer på innsiden.

– Du ble nummer tre i VM i fjor, foran Petter Solberg. Og så tok du tredjeplassen i første runde i Barcelona før påske, foran Solberg Johan Kristoffersen og Petter Solberg. Nå omtales du som «han som skal ta over etter Petter Solberg»?

– Slik jeg ser det, kommer det aldri til å bli noen som er større enn Thor Hushovd i sykkelsporten, og selv om andre gikk fortere på ski i 2016/2017-sesongen, var det Petter Northug som fikk mest presse og oppmerksomhet. Martin Ødegaards signering for Real Madrid skal godt gjøres å overgå for nye, unge spillere.

– Herfra kan du trekke parallellen til Petter Solberg, som har en unik posisjon i motorsportmiljøet. Han har tre VM-titler, og jeg skjønner hvor vanskelig det er å prestere så godt over tid som det Petter har gjort. Ikke minst den jobben han legger ned hver vinter med sponsorer for å få inn penger til driften av apparatet, sier han.
– Jeg kan aldri bli en ny Petter Solberg, men jobber hver dag for å bygge mitt navn og min posisjon, og så får vi se hvor langt jeg kommer.

MOTORLIVET: Youtube-kanalen Bakkerud Life ble lansert i vinter. – Det handler om veien til VM-gull. Oppturer og nedturer, privat og i racing, sier Morvik-gutten.

IKKE «BUDDIES» 

– Men du tok han i fjor, du har hatt en positiv stigning, og så starter du sesongen med å kapre tredjeplassen, og dytter han ned på femte?

– Jeg skjønner at pressen liker å lage en slags rivalisering mellom oss to, men Petter er Petter, han bor i Sverige, og har svensk kone, svensk sønn og skatter til Sverige. Jeg er nordmann og bergenser, og Petter og jeg møtes ikke utenom løpene. Vi snakker sammen, men vi er ikke «buddies». Vi sender tekstmeldinger til hverandre når det har gått bra, og vi har veldig respekt for hverandre. Vi hater å tape begge to, og blir sure når det ikke går veien.

– Og han er kongen?

– Ja, Petter er fremdeles kongen i motorsportmiljøet. Som sagt: Han har tre VM-titler, og han har prestert godt over tid. Foruten Martin Ødegaard er Petter i tillegg Norges største idrettsutøver på sosiale medier.

Bakkerud peker dessuten på Solbergs erfaring.
– Husk at han var på min alder da han ble verdensmester for første gang. I motorsport ser vi ofte at det er de som er litt eldre som er raskest; de kjører mye på erfaring. Reaksjonsevnen går nok ned, men så lenge erfaringen er der og Petter er trygg på seg selv, teamet og bilen så tror jeg ikke han er hemmet av at han har bikket førti.

DRØMMEN

– Hva er målet ditt?

– Målet er å bli topp tre i år også, og drømmen er å bli verdensmester. I rallycross er det veldig jevnt, og da er vi også inne på erfaring igjen.

Regjerende verdensmester, Mattias Ekström har kjørt profesjonelt i tyve år. Det samme har Timo Scheider og Petter Solberg.
– Midt innimellom her ligger mitt navn. Det kan godt være at folk her hjemme ikke helt skjønner hvor store de er..

Bakkerud ser for seg mange år i sporten.
– Jeg spesialiserte meg ganske tidlig på rallycross. Men jeg har testet rally, og jeg kjører fremdeles litt gokart. I mitt hode er det likevel ingenting som er i nærheten av rallycross. Det er fortsatt det aller kuleste, og jeg ser for meg at jeg er i rallycross-sporten i mange år og vil bidra til å utvikle mesterskapet. Etter at IMG overtok mesterskapet i 2013, har rallycross vært den mestvoksende motorsporten i verden.

Samtidig får førerne oppleve mye. I fjor kjørte Bakkerud og konkurrentene Argentina, i år skal de kjøre i Sør-Afrika. Andreas kjører sammen med Ken Block, og han legger opp til veldig mange aktiviteter som skal gjøres i løpet av året. Morvik-gutten legger ikke skjul på at trøkket er stort. Da gjelder det å ta noen dager helt fri og koble av.

– Det er så mye adrenalin, spenning og følelser. Du har jobbet deg gjennom vinteren og lurer på hvordan du ligger an i forhold til de andre utøverne. Det er ikke før i det første løpet du får svar på hvordan utstyr og fører fungerer. Det blir jo ekstra intenst når jeg krasjer i første løpet på lørdag, og må levere på søndagen. Men så gjør jeg det, og det var viktig, sier Bakkerud.

– I Argentina i fjor måtte jeg vinne siste runde for å bli nummer tre, og det klarte jeg. Det gir en god følelse å vite at jeg kan levere under press.

KJØRER FORD

Bakkerud kjører for Hoonigan Racing Division, og dette teamet kjører Ford.
– Det passer meg veldig bra. Jeg har alltid hatt stor «passion» for Ford. Da min far og onkel kjørte rallycross, så kjørte de Ford. Selv har jeg en gammel Ford Escort, så jeg er en Ford-mann. Derfor var det bare en bonus for meg at det ble Ford.

– Jeg har alltid hatt stor «passion» for Ford. Da min far og onkel kjørte rallycross, så kjørte de Ford. Selv har jeg en gammel Ford Escort, så jeg er en Ford-mann.

Petter Solberg og Johan Kristoffersen kjører Volkswagen, Mattias Ekström har Audi og Timo Scheider har Ford Fiesta.
– Når vi ser bilder fra VM-rundene ser du nærmest ut som en superstjerne?
– Når jeg er på løp, så er jeg stor stjerne, det er helt vilt. Men når jeg er hjemme, så er jeg alminnelig. Det er alltid noen som vil ha «selfie» hvis jeg går inne i byen eller er på Åsane storsenter.

– Og så er du blitt voksen?

– Jeg har endelig kommet meg hjemmefra og fått meg leilighet i Løvstakklien, med utsikt over Brann Stadion. Mamma sier at det var på tide.

Andreas Bakkerud kjørte i Portugal fredag 21. april, samtidig som denne artikkelen ble skrevet. Neste VM-runde kjøres i tyske Hockenheim 5. mai, og allerede 12. mai drar Bakkerud videre til Belgia, før Lydden Hill venter i Storbritannia 26. mai.

PÅ PALLEN: Bakkerud tok du tredjeplassen i første runde i Barcelona før påske, foran Johan Kristoffersen og Petter Solberg. (Pressefoto)

FAKTA

Andreas Bakkerud

  • Født: 10.10.1991
  • Bor: Løvstakklien, er fra Morvik.
  • Team: Hoonigan Racing Division // Ford Performance
  • Bil: Ford Focus RSRX (firehjulstrekk, 600 hk og 0-100 km/t på 2.2 sekunder).

Meritter:

  • 3. plass i FIA World Rallycross Championship 2016.
  • Verdensmester med teamet Ford Olsbergs MSE 2014.
  • Europamester Super1600 2011 og 2012.
  • plass i Europamesterskapet Div1a 2010.
  • 2. plass i NM klasse 1 2009.
  • Årets bilsporttalent i Norge 2010.
  • Årets bilsportutøver i Norge 2011.
Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this