MANGE JERN I ILDEN: Robin Mortensen er labelsjef for Karisma Records, daglig leder for Apollon Records, medeier av Playcom Åsane, og festivalsjef for Close to the Rain. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

Platedirektør, butikkeier og festivalsjef

Mange husker fortsatt Bob Marleys legendariske konsert i Drammenshallen året før han døde. Færre vet at han to år tidligere spilte på Hortenfestivalen. Robin Mortensen var der, fire år gammel, og har fortsatt gode minner fra konserten med reggaekongen.

– Jeg var der sammen med mine foreldre. Min søster på fire måneder var også med. Det var masse folk og kokende kul musikk, husker han.

Dette er nok likevel bare delvis forklaringen på hvorfor han senere satset på en karriere som for det meste har handlet om musikk:

I tillegg til å være labelsjef for Karisma Records og daglig leder for Apollon Records, er han medeier av platebutikken Playcom i Åsane – og sjef for progfestivalen Close to the Rain, som begynner i morgen, og avsluttes på lørdag (se egen faktaboks nederst i saken).

– Jeg har forsaket både familieliv og privatøkonomi for å få dette til.

– Mine foreldre har nok den største æren for musikkinteressen min. Jeg kommer fra et hjem der det ble spilt mye bra musikk, forteller Mortensen, som er oppvokst i Arna som den eldste i en søskenflokk på tre.

MEKKA FOR VINYLINTERESSERTE

At han gikk 12 år på Steinerskolen kan også være en del av forklaringen. 23 år gammel fikk han sin første jobb i platebutikk. Tre år senere, i år 2000, avanserte han til butikksjef ved den daværende Platon (senere Playcom) på Bergen Storsenter.

– Dette var i platebransjens «glory days», sier han.
– Under julesalget stod det kø fra kassen og langt ut i gangen utenfor butikken, og når det kom nytt Springsteen-album, stod folk utenfor gitteret og ventet til butikken åpnet. Slik er det ikke lenger; i dag må det jobbes for hvert eneste platesalg.

Robin vet godt hva han snakker om, etter å ha jobbet i Playcom i alle år siden. Da butikken ble lagt ned i 2006, startet han Apollon i Neumannsgaten (denne ble lagt ned i 2010), samtidig som han begynte som butikksjef i Playcom-kjedens butikk på Åsane Storsenter. Våren 2014 kjøpte han så Åsane-butikken sammen med kollega Ole Christensen.

De to har siden klart å bygge opp et lite Mekka for vinylinteresserte i den nordlige bydelen. Ingen av dem er blitt rike på dette; den lille butikken er, som alt annet Robin Mortensen har befatning med, drevet på ren og uforfalsket lidenskap.

ELDORADO FOR VINYLFREAKS: Våren 2014 kjøpte Robin Mortensen Playcom Åsane sammen med kollega Ole Christensen. Siden har de bygget butikken opp til å bli et rent eldorado for vinylfrelste. (Arkivfoto: Magne Fonn Hafskor)

I 2003 startet Robin plateselskapet Karisma Records (oppkalt etter den legendariske progetiketten Charisma, som ble kjøpt opp av Virgin i 1983), som har utgitt rundt 150 album fra artister han selv liker (blant andre Tusmørke, Major Parkinson og Seven Impale).

Sammen med Tor Tessem har han i tillegg restartet han den gamle bergensetiketten Apollon Records (Elektrisk Regn, Alle Tiders Duster, Stilleben og andre), som i dag er blitt hjem for blant andre Evig Din For Alltid, William Hut, Poor Rich Ones, Savoy, Pogo Pops, House By the Lake, Ungdomskulen og Josefin Winther.

– I dag må det jobbes for hvert eneste platesalg.

Selskapet kan så langt notere seg for nærmere 60 album-utgivelser på tre år; et imponerende høyt tall, sviktende platesalg tatt i betraktning.

– Jeg har forsaket både familieliv og privatøkonomi for å få dette til å gå rundt. Det er selvsagt litt galimatias å holde på med, men det går bedre og bedre. Apollon Records omsatte for 1,1 millioner i fjor, mens Karisma endte på nesten fem millioner. Vi har samme mål for begge selskapene, som er å skape lokale arbeidsplasser.

– Det hjelper vel også at du får drive med det du gløder for?

– Ja, det er hovedpoenget. Det er veldig gøy å holde på med dette; det er dette jeg har lyst til å gjøre, det er dette jeg vil.

– Hvilken plate har dere solgt mest av?

– Arabs in Aspic. De gjorde sin beste plate noensinne med Syndenes Magi, og til høsten kommer de med en dobbel live-plate. Vi har også solgt mye av debutplaten til Ring Van Möbius, som kom nå i mai.

TRE DAGER MED PROG

Robins fem prog-favoritter

– Og nå har du enda et jern i ilden, med progfestivalen Close to the Rain, der begge de overnevnte spiller?

– Ja, det er andre året nå. I fjor kolliderte vi litt med Nattjazz, så i år har vi lagt festivalen inn mellom Nattjazz og Bergenfest.

Hele festivalen foregår på Garage, i tillegg til en gratis barnekonsert med Tusmørke i bakgården på Apollon.

Close to the Rain er en festival med utelukkende norske band, bortsett fra det svenske progbandet Anekdoten.

– Er det mest Apollon- og Karisma-artister?

– Ja, det er bare Saluki og Anekdoten som foreløpig ikke har signert med oss. Vi har prøvd å få Anekdoten i alle år, men de foretrekker å gi ut platene selv.

– Jeg har hørt at du også har prøvd å få med Peter Hammill, som tidligere spilte i Van der Graaf Generator?

– Det stemmer. Han sa først ja, men så måtte han kansellere.

– Målet vårt for fremtiden er å få med noen slike trekkplastre i tillegg til de norske bandene, men foreløpig har vi ikke hatt økonomi til det.

– Driver dere uten støtte?

– Nesten. Vi fikk nettopp 20.000 kroner fra Bergen kommune. Det var en veldig god hjelp, så det er vi svært takknemlig for. Vi har også søkt Kulturrådet om støtte, men har så langt fått nei.

PROG MAGAZINE KOMMER

Mortensen regner uansett med stort innrykk av utenlandske festivalgjengere, slik de opplevde i fjor, med gjester både fra Italia, Tyskland og England. Til årets festival gleder han seg også over at Prog Magazine sender en egen journalist.

– De er progverdenens svar på Classic Rock, så det er stort at de kommer.

– Hvorfor tror du prog er kommet tilbake?

– Det er et godt spørsmål. Progmusikken har nok levd i undergrunnen hele veien, og det er en sjanger som treffer veldig bra på vinylformatet, som også er kommet sterkt tilbake. Prog har ikke så høye streamingtall, men selger bra på vinyl.

– Hva hører du på selv?

– Jeg er veldig glad i italiensk, svensk og norsk prog. Tysk 70-tallsmusikk er også veldig stas.

– Plateselskap da? Har du en favoritt der?

– Det må være 4 A.D., spesielt den perioden med Cocteau Twins, Dead Can Dance, This Mortal Coil, Pixes og The Birthday Party (Nick Cave).

– Spiller du noe instrument selv?

– Hehe. Nei, det får du nok aldri oppleve. Det nærmeste jeg har kommet, er at jeg har sunget inn en demo en gang på et gutterom. Da jeg var yngre, prøvde jeg å lære meg å spille gitar, men skjønte fort at det var for langt opp til heltene.

Fakta

Close to the Rain: Bergen Prog Festival

  • Close to the Rain er en årlig musikkfestival som ble arrangert første gang i fjor.
  • Årets festival finner sted, som i fjor, på Garage, og varer fra torsdag 7. til lørdag 9. juni.
  • Program torsdag 7. juni: Bergensbandene Det Skandaløse Orkester, Kabaret Makaber og Major Parkinson.
  • Program fredag 8. juni: Oslobandene Alwanzatar, Jordsjø, Saluki og Tusmørke.
  • Program lørdag 9. juni: Anekdoten (fra Borlänge i Sverige), Arabs In Aspic (fra Trondheim), Ring Van Möbius (fra Kopervik) og Pixie Ninja (fra Rognan i Nordland).
  • Lørdag formiddag blir det i tillegg en egen gratis barnekonsert med Tusmørke. Denne holdes i bakgården på Apollon Platebar.
  • Mer informasjon: facebook.com/closetotherain.no
HÅRETE PROGTRIO: Ring Van Möbius spiller progrock inspirert av klassiske band som Van Der Graaf Generator, King Crimson og ELP. Debutalbumet deres, med tittelen Past The Evening Sun, er utgitt på Apollon Records. (Pressefoto)

 

 

MANGE JERN I ILDEN: Robin Mortensen er labelsjef for Karisma Records, daglig leder for Apollon Records, medeier av platebutikken Playcom Åsane, og festivalsjef for Close to the Rain. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this