Hotspring Høstkupp
«FEEL LIKE A MILLION KRONER»: Samtlige av Kaibosh-brillene designes lokalt. Michelle Rowley (til venstre) er daglig leder, mens Helge Flo (til høyre) er ansvarlig for designet.

Par i briller

Kaibosh ønsker å tilføre brillebransjen mer lekenhet. Og få bergenserne til å «feel like a million kroner».

Det bergensetablerte brillemerket Kaibosh har eksistert i fire år, gründet av duoen Helge Flo og Michelle Rowley. I løpet av de siste årene har de ekspandert virksomheten med filialer i Oslo, København og Århus, og via nettbutikken sender de egendesignede briller og solbriller over hele verden.

– Jeg håper at brilleshopping en dag kan bli like vanlig som å handle sko eller klær.

– Det skal være gøy å kjøpe nye briller. Målet vårt er å få folk til å se så fete ut som overhodet mulig. Vi har et motto som sier «feel like a million kroner». Ansiktet er jo tross alt det første man ser, og brillene er derfor det viktigste tilbehøret man har.

Briller som tilbehør

Å se bra, og ikke minst å se bra ut, er ikke alltid en rimelig affære. Høye priser fører ofte til at folk blir trofaste til ett fast brillepar. Det ønsker Kaibosh å endre.

– Ettersom briller ofte kan være en dyr investering, ser vi at enkelte går med de samme brillene hver eneste dag flere år på rad. Det er noe vi ønsker å endre på, og derfor har overkommelige priser vært viktig for oss. Siden vi kontrollerer alt selv har vi muligheten til å tilby brillemote i en lavere prisklasse. Folk skal ha råd til å kunne mikse og matche.

Flo håper flere begynner å anse brillene sine som et viktig accessoir, som man skifter ut i likhet med annet tilbehør.

– Man endrer jo antrekk ut i fra ulike anledninger, om det er for et jobbintervju eller om man bare skal henge i parken med venner, men ofte er brillene og solbrillene de samme. Jeg håper at brilleshopping en dag kan bli like vanlig som å handle sko eller klær.

Deilige komplimenter

Samtlige av Kaibosh-brillene designes lokalt. Rowley er daglig leder, mens Flo er ansvarlig for designet.

– Jeg har alltid som mål å ha en maskulin og feminin dynamikk i designteamet. Jeg har designet så mange kolleksjoner etter hvert at det er viktig å bli utfordret av yngre designere, derfor har vi alltid et team som designer kolleksjonene våre. Kaibosh skal utfordre, tenke kreativt og nytt, men samtidig evne å være klassisk slik at du kan finne solbriller som fungerer uansett hvilket humør du er i.

Å starte egen forretning er krevende, kostbart og altoppslukende. Energien henter de fra fornøyde kunder.

– Når vi hører kunder fortelle om komplimenter de har fått av venner og kolleger på grunn av sine nye briller, smitter deres glede over på oss. Så enkle er jo vi mennesker; vi liker å høre at vi ser bra ut. Komplimenter er deilig. Og når kundene er glade, er vi enda gladere.

Tilbud for alle

Flo er født inn i bransjen. Han begynte derimot ikke å tegne selv, før han traff Michelle i Paris i 2001. Hun inspirerte ham til å prøve. I flere år designet Flo briller for andre kjente merker, som blant andre Cheap Monday og Bruuns Bazaar, før lysten til å starte eget merke kom snikende. Nå er hodet hans fullt av de kommende trendene.

– Denne sesongen ser man mye av de ovale, mindre brillene. Innfatninger i stål er populært. I 2019 gleder vi oss til å kunne leke enda mer med selve glassene, både når det gjelder farger og gradering.

Kundemassen er preget av unge, hippe folk, men Kaibosh skal være for alle.

– Vi må ha ulike produkter for ulike kundegrupper, og det er viktig å ha et tilbud til de som ønsker en mer tradisjonell brille også. Men det er klart; det er mange grupper som hadde hatt godt av å bli «kaiboshed», flirer han.

Blir heiet frem

Rowley, som er fra England, opplever at bergenserne heier på dem.

– De er giret på våre vegne, og ønsker at vi skal ha internasjonal suksess. Det synes vi er fantastisk gøy, og vi er takknemlige for støtten.

– Man skal selvfølgelig være så kul man bare kan, for da skaper man etterspørsel og engasjement, men samtidig er det viktig å være helt nedpå jorden. Jeg tror det er den kombinasjonen som gjør at vi opplever å bli heiet på. Vi er usnobbete og nysgjerrige, og ikke minst giret på å fortelle hvordan man kan leke med brillene, stemmer Flo i.

Og 2018 er foreløpig et godt år. Etter en rekke investeringer i fjoråret, med påfølgende underskudd, så peker alt oppover nå.

BLI «KAIBOSHED»: Å se bra, og ikke minst å se bra ut, er ikke alltid en rimelig affære. Høye priser fører ofte til at folk blir trofaste til ett fast brillepar. Det ønsker Kaibosh å endre.
ANNONSE:

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this