20.06.17 | Felleskjøpet banner
MAGISK KOMBINASJON: Musikk satt sammen av lydsamplinger, tabla og overtonesang høres på papiret ganske merkelig ut. – Men kombinasjonen blir helt magisk når du legger fiolin på toppen, sier Roger Huckle (til venstre). Til høyre: Marcus Davidson. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

Noter på tvers

Britiske komponister skal alltid ha så pretensiøse titler på verkene sine. Men bak de utilgjengelige ordspillene skjuler det seg ofte både vakker og spennende musikk.

«Standing Waves» er tittelen på et nytt stykke fra Marcus Davidson og Roger Huckle, to britiske komponister som begge har gjort bergensere av seg etter å ha funnet kjærligheten her i regnbyen.

– Handler stykket om surfing i Fanafjorden? spør jeg.
– Hehe. Det kunne det gjort, men tittelen er hentet fra fysikken. Musikknoter er stående bølger, det samme er nordlyset. Alt som finnes er egentlig stående bølger; et bord, eller stoffer i fast tilstand.

Britisk logikk

– Da vi begynte, hadde vi ingen idé om hvor dette skulle ende. Denne musikken har bare vokst frem av seg selv.

Marcus Davidson er opprinnelig fra Edvard Elgars fødeby Worcester (uttales «wuster», med sedvanlig britisk logikk), mens Roger Huckle kommer fra Bristol, der han fortsatt delvis bor. De to komponistene traff hverandre tilfeldig etter en konsert på Litteraturhuset, der et utdrag fra Marcus Davidsons komposisjon The Conscious Sky (det var det med titler, ja) ble fremført. Siden har de jobbet sammen.

– Kjente du til utgivelsene hans på Touch?
– Nei. Jeg visste ingenting om hvem han var; men husker at jeg likte teksturen i det korte musikkstykket hans.
Selv har han bakgrunn som klassisk fiolinist, og spilte i Bergen filharmoniske orkester i perioden 1985-1990. Han startet sitt eget orkester, Bristol Ensemble, i 1994, og har også vært involvert i britisk popmusikk.

Spilte i Dexys

– Jeg var en av tre fiolinister i Dexys Midnight Runners, forteller han, og en kjent melodi begynner straks å surre i hodet mitt.
– Ja, det var i Come on Eileen-tiden, bekrefter han.
– My pop star time. Jeg ble med da de gjorde en svært interessant overgang fra blåseinstrumenter til strykere. Det var bare det, at ingen hadde fortalt blåserne at de var overflødige, så de bare satt der mens vi spilte.

Han ble ikke værende lenge, men rakk å spille på suksess-albumet Too Rye Aye (1982). Siden har han konsentrert seg mest om å spille klassisk musikk, med et repertoar som spenner fra Mozart og Beethoven til moderne komponister som Arvo Pärt og Philip Glass.

Vivaldi – De fire årstider (utdrag) – spilt av Bristol Ensemble. Solofiolin: Roger Huckle

Musikkterapi for skoleelever

Gjennom sitt eget Bristol Ensemble driver han også utstrakt musikkundervisning av skolebarn. Nå havner jeg litt utpå her, men dette er svært interessant, ikke minst sett i lys av tidligere artikler i Bergensmagasinet om musikkterapi.

– Vi når 700 barn i alderen 4-11 år, sier han.
– Det interessante med å starte så tidlig, er at de lærer å forstå musikk som et eget språk.

Mye av denne undervisningen foregår i fattige områder med mange sosiale utfordringer.
– Lærerne har sett store forandringer med elevene etter at vi begynte med dette prosjektet. Miljøet og samarbeidet er bedre, og de klarer lettere å konsentrere seg om skolearbeidet.

– Har du studert musikkterapi?
– Nei, men jeg kjenner Leslie Bunt, som har samarbeidet med det norske musikkterapi-miljøet.

En fest for ørene

– Det føles som om jeg spiller på universet.

Nå har vi pratet oss helt bort fra den kommende konserten med de stående bølgene, men vi henter oss fort inn igjen.

– Vi har utviklet stykket som en slags lydtapet, forklarer Marcus Davidson, som ikke har kommet til orde på en stund.
– Jeg har skapt en slags virtuell sampler, med en lyd for hver tangent. Noen av lydene har jeg laget selv, andre er samplet fra naturen. Det føles som om jeg spiller på universet.

For å fremføre stykket, har de to invitert med seg den indiske tabla-spilleren Sanju Sahai og den britiske overtone-sangeren Jayson Stillwell. Ifølge pressemeldingen for fremførelsen av Standing Waves førstkommende lørdag, så blir dette en konsert der de fire herremennene, ved hjelp av fiolin, tabla, overtonevokal, piano, elektronikk, samplinger og film vil la deg få se og høre selve jordens pulsårer, intet mindre.

– Det vil bli en fest for ørene, lover Davidson.

– Er det vanskelig tilgjengelig musikk?
– Den åpner svært melodiøst, og trekker deg bare inn, sier Huckle.
– For oss har det vært en reise. Da vi begynte, hadde vi ingen idé om hvor dette skulle ende, sier Davidson.
– Denne musikken har bare vokst frem av seg selv.

Standing Waves har premiere på Østre (Skostredet 3), lørdag 5. november kl. 19.30

Marcus Davidson – The Conscious Sky (utdrag) (fra konsert på Østre i Bergen, 24. september 2014.  Solister: Ingvill Holter (sopran), Hilde Anine Hasselberg (sopran), Åsne Kvamme (alt), Tore Kloster (tenor), Kevin Gagnon (bariton), David Hebert (bass), Manuel Hofstätter (perkusjon), Gard Garshol (perkusjon) og Jayson Stilwell (overtonesang). Filmet av Peter Northall.

 

Fakta

marcusdavidsonrogerhuckle
Marcus Davidson (øverst) og Roger Huckle (foto: Magne Fonn Hafskor)

Marcus Davidson

  • Den britiske komponisten Marcus Davidson har bodd i Fana siden 2010.
  • Han er opptatt av å lage musikk som reflekterer naturens lyder, og bruker gjerne lydopptak som del av komposisjonene.
  • I verket Biesymfonien (2009) har han satt kormusikk til opptak av summende bier. Han samarbeidet her med Chris Watson (Cabaret Voltaire, Hafler Trio), og musikken er utgitt av selskapet Touch på albumet Cross Pollination (2011).
  • På denne duoens andre samarbeid, Sea Polyphonies (2012), blandet de korsang med havets lyder – blant annet med opptak fra Bryggen i Bergen.
  • Marcus er medlem av Spire, et orgelprosjekt startet av plateselskapet Touch. De har spilt på flere festivaler rundt i Europa, blant annet Bergen kirkeautunnale (2013).
  • På bestilling skrev han hardingfelestykket Huldrasang for Osterøy Spel- og Dansarlag. Dette er med på deres album Fela Liv (2013).
  • Mer informasjon: marcusdavidson.net

Roger Huckle

  • Britisk fiolinist og komponist.
  • Siden 2013 har han bodd delvis i Bergen og delvis i hjembyen Bristol.
  • Startet det profesjonelle kammerorkesteret Bristol Ensemble i 1994.
  • Spilte med Bergen filharmoniske orkester i perioden 1985-1990.
  • Var en kort periode en av tre fiolinister i popgruppen Dexys Midnight Runners, og spiller på bandets største hit, Come on Eileen (1982).
  • Mer informasjon: bristolensemble.com
Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this