Horisontlekene / Skolestart
GÅRDSBUTIKK: En entusiastisk Ove-Henning Bjørsvik lover en gårdsbutikk hvor man får kjøpt dagligvarer med lokale råvarer og et bakeriutsalg med nybakte boller. Grunderen åpner døren lørdag 3. desember.

BJØRSVIK TAR «NAFFEN» OG KVAMSKOGEN UT AV DEPRESJONEN

– Det første vi gjorde var å kaste ut pommes frites’en, sier Ove-Henning Bjørsvik. Grunderen har kjøpt «Naffen» på Kvamskogen og gitt den nytt navn.

NAF Kro & Camping, bedre kjent som «Naffen» på Kvamskogen, ble lagt ut for salg til 6.5 millioner kroner tidligere i år. I sommer slo Ove-Henning Bjørsvik og Svein Jakobsen til og kjøpte, gjennom sitt felles eiendomsselskap, den 7.5 mål store eiendommen som innbefatter selve kroen, campingplassen med 200 parkeringsplasser, ti hytter og to leiligheter.

EVANGER-EVENTYRET

– Vi skal bidra med vårt til å ta Kvamskogen ut av depresjonen og skape en ny handleopplevelse her oppe.

Historien om overtagelsen av Naffen starter egentlig i Voss kommune. I oktober i 2014 åpnet Bjørsvik nemlig Evanger Landhandleri. Han hadde kjøpt en gård på Brekkhus to år tidligere, og startet arbeidet med å restaurere gårdsbruket som hadde stått urørt siden 1985. Midt i arbeidet så bergenseren at nærbutikken i Evanger ble lagt ned, og han tok kontakt med eieren av butikkbygget, Heine Mestad.

– Vi tok en øl sammen og i løpet av kvelden og natten ble vi enige om overtagelse av butikken på Evanger.

­– Hva ville du?

– Jeg var og er opptatt av å gjøre ting annerledes og smartere. Skal man starte noe nytt kan man ikke bare gjøre mer av det samme som alle andre gjør. Dette er nærmest blitt et slags motto for meg: Vi må tenke smartere, sier Bjørsvik.

Planen var å skape en gårdsbutikk med dagligvare-sortiment, interiør og bakeri.
– Og det har vi gjennomført. Det går selvsagt ikke alltid slik du har tenkt, men når vi i dag, etter to år, ser tilbake på planene våre, ble det omtrent som vi bestemte oss for.

– Hva er nøkkelen for å lykkes?

– Å tenke merkevarebygging og å være annerledes. Gjør du noe annerledes har du større mulighet for å lykkes. Man trenger ikke alltid å løpe fortest, sier Bjørsvik.
– Du kan ikke konkurrere med Rema på pris. Du må finne din nisje og så må du bli best i verden på akkurat det. Da har du et fortrinn. Gjør du ting annerledes har du større muligheter for å lykkes.

naffen-2
UT MED DET GAMLE: Bjørsvik kaster i disse dager ut inventaret i hytten som mange kjenner som NAF Kro & Camping. Mye arbeid gjenstår før kroen blir Kvamskogen Landhandleri.

EN BAKER BANKER PÅ

– Vi er også heldige som traff på to gutter fra Kristiansand, Per Eivind og Geir Inge Vik, som har etablert Snarkjøp-kjeden, den eneste frie kjøpmannskjeden i Norge.
Snarkjøp-kjeden er uavhengig av store handelshus som for eksempel Norgesgruppen. I dag er det 31 kjøpmenn i Norge som handler på siden av systemet, og kan kjøpe varer der de mener det er riktig for dem å gjøre det. Det er fire-fem butikker på Vestlandet som handler sammen i Snarkjøp-kjeden.

– Jeg vil vise at det går an. Så kommer pengene etterhvert.

Dette er et frivillig innkjøpssamarbeid slik kjedene var før, da kjøpmannen avgjorde hva man ville ha. Ikke motsatt, slik som nå, der kjedene kommer med føringer på hva kjøpmannen skal ta inn av varer.
– Mangfoldet for forbrukeren er borte; kjøpmannen i dag bestemmer bortimot ingenting. På Evanger Landhandleri kan vi ta inn de varene vi vil, blant annet gjennom Snarkjøp-kjeden men også fra andre lokale leverandører.

Bjørsvik ønsker flest mulig varer fra lokale produsenter. Fenalåret er produsert i Evanger, smøret er fra Tyssen gård og butikken selger blant annet øl fra Voss Bryggeri.

– Interessen var stor fra første dag?

– Det eksploderte. Egentlig skulle datteren vår og hennes kusine drive butikken, men det ble for mye for dem. Det er mine kone, Monika, som driver butikken nå. Hun tok permisjon fra jobben i Aker Solutions, men i 2015 sa hun opp der for å jobbe videre med å utvikle butikken på Evanger.

– Kan du fortelle om bakeren og bakeriet?

– Jeg kom over et bakeri som var til salgs i Sund senter. Jeg kjøpte det og flyttet det opp til Evanger. Hvem skal bake da? spurte Monika. Hun hadde jo mer enn nok å gjøre fra før. Plutselig sto det en kar som heter Jon Langvandbråten i butikken. Han er baker, og hadde hørt at vi hadde kjøpt et bakeri. Han jobber på Evanger pølsefabrikk, men etter at han er ferdig på jobb, kommer han til oss og lager håndlaget brød på gamlemåten. Han lager de de utroligste bakervarer. Dette er lidenskapen hans. Han kommer fredag og lørdag og sørger for at det er ferske varer i butikken. Jon lager verdens beste kanelsnurrer.

Det virker ikke typisk for Bjørsvik å skryte; han har bare denne ene gjennomgående, og kanskje bevisste, overdrivelsen om at noe er verdens beste.

– Tjener dere penger?

– Det er små marginer. Da vi overtok butikken fra forrige eier omsatte han for 3.2 millioner. I vårt første hele år i 2015 omsatte vi for 7.4 millioner og så langt i år har vi økt omsetningen med 19 prosent. Men overskuddet var på 42.000, så dette er ingen gullgruve, dette er ikke Rema, det er ikke her man tar ut store lønninger, men så er det heller ikke pengene som driver oss. Jeg vil vise at det går an. Så kommer pengene etterhvert. Når noe går bra over tid, og dersom du bruker pengene fornuftig, investerer lokalt og holder på lenge nok, så vil fortjenesten komme, sier Bjørsvik.

bjoersvik-3
SOM BSTILT: Plutselig en dag stod det en baker på trapen utenfor Levanger Landhandleri. Han heter Jon Lanvandsbråten. (Foto: Privat)

LIV PÅ KVAMSKOGEN

Nå skal altså Ove-Henning Bjørsvik videreføre suksessen fra Evanger, og i vinter åpner han Kvamskogen Landhandleri. Mange har prøvd før ham, uten å lykkes. Det er Bjørsvik naturligvis klar over; det trigger ham bare enda mer.

– Hele Kvamskogen har i mange år lidd under en depresjon. Se bare på hva som har skjedd både på «Naffen» og Ungdomsheimen. Dette må man komme ut av. Vi skal bidra med vårt til å ta Kvamskogen ut av denne depresjonen og skape en ny handleopplevelse her oppe. Det handler om å ta det første initiativet og gjøre en endring. Vi må skape liv på Kvamskogen igjen, sier Bjørsvik.

– Hvordan skal dere gjøre det?

– Vi skal lage en gårdsbutikk hvor vi har dagligvarer med lokale råvarer og bakeriutsalg med verdens beste boller. Vi skal ha ølsalg på samme måten som i Evanger med lokale ølprodusenter.

­Bjørsvik ønsker også å lage ferdige matretter som man kan ta med seg.
– Vi legger ned restauranten, men vil tilby matretter som kundene kan ta med seg. Vi vil ha en varmdisk med hjemmelagede kjøttkaker, raspeballer og pannekaker. Videre skal vi tilby verdens beste softis og gi folk den samme opplevelsen som de fikk da de reiste til NAF-hytten og kjøpte is og kaffi og tok en pause. Her skal du få softis med rørte jordbær fra Bergsdalen på Dale.

– Igjen: Vi må gjøre noe annerledes, vi må skille oss ut. Det første vi gjorde da vi kom opp her var å kaste ut pommes fritesen, sier Bjørsvik. 

SAMNANGER OG NORHEIMSUND

– Hvor mye betyr pris?

– Du kan ikke konkurrere med Rema på pris. Du må finne din nisje og så må du bli best i verden på akkurat det.

– Folk er selvsagt prisbevisste. Men vi er ikke dyre. Rema er billigere enn oss på noen produkter. Men vi er for eksempel billigere på både tannkrem og løk, men hos oss kan du kjøpe én løk dersom du vil det. Du trenger ikke kjøpe store kvanta, som selvsagt er billigere hos Rema. Da kjøper du mindre, og kaster også mindre. Det er også et poeng for oss. Prisene hos oss er helt greie, og når folk oppdager det så kommer de og handler, men billigst blir vi aldri.

– Hva tenker du om konkurransen fra Kiwi og Bjørkheim i Samnanger?

– Nå kommer det også en Spar i tillegg, som også tilhører Norgesgruppen, som da vil ha monopol på dagligvarer i Samnanger. Konkurranse vil det alltid være, og folk kan jo reise til Norheimsund også. Nettopp derfor må vi tilby noe som er annerledes.

– I stedet for å dra til Norheimsund må folk komme bort til oss og få en opplevelse. De skal få håndtappet øl fra Voss Bryggeri, de skal få smake Traa øl, utviklet av Kari Traa og Voss Fellesbryggeri. Dette er ting som mange ikke har hørt om, men jeg tror det er marked for det. Folk skal få smake vårt spesielle bacon, vår egen lefse, nybakt brød.

– Når du kommer til oss skal du få den gode helgefølelsen samtidig som du skal kunne handle det du trenger, sier Bjørsvik.

bjoersvik-foto-3
LOKALE VARER: Bjørsvik-familien satser på kortreist mat og drikke, både på Evanger og Kvamskogen.

FAKTA

Ove-Henning Bjørsvik

  • Utdannet tømrer, og tok master på handelshøyskolen som etterutdanning.
  • Jobbet som daglig leder i Bir Privat i åtte år, og har også jobbet for engrosselskapet Nelson Garden.
  • Bjørsvik har tidligere bygget opp et firma som solgte småposene som følger med snittblomster for å sikre god holdbarhet.
  • De siste årene har bergenseren jobbet med gründerutvikling i Business Region Bergen, med særlig ansvar for å dele ut midler fra det regionale næringsfondet til gründere. Hele 70 bedrifter har fått støtte bare i år.
  • 10. oktober 2014 åpnet han Evanger Landhandleri sammen med sin kone, Monika, som er daglig leder.
  • Bjørsvik har kjøpt NAF Kro & Camping AS, som på folkemunne blir kalt «Naffen». Bjørsviks forretning vil få navnet Kvamskogen Landhandleri.

 

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this