Hotspring Høstkupp
GOD BUTIKK: Tore Stokke hjalp medelevene på videregående med å fikse knuste mobiltelefoner. Nå driver han sitt eget selskap, og styrer mot millionomsetning i 2018.

Mobilfikseren nærmer seg millionomsetning

Tore Stokke (22) kommer hjem til deg for å fikse mobiltelefonen. Nå sikter Pineapples mot millionomsetning i sitt fjerde driftsår.

Tore Stokke fikser Apple-produkter. Iphone, Ipad og MacBook. Han reparerer knuste skjermer, bakdeksel og han skifter batterier. 22-åringen drar hjem til kunden og fikser telefonen mens han sitter i bilen. Jobben er som regel gjort på ti minutter.

– Å drive med service er det beste du kan gjøre for kunden, sier han.

– Hvordan fikk du ideen?

– Når du som tenåring får brev fra advokaten til Apple så begynner du å tenke.

– Jeg har alltid likt å tjene penger, og jeg har lenge kjøpt og solgt ting for å få en liten profitt. Da jeg gikk på videregående så jeg at det var mange som hadde knuste telefoner.

– Det var en i klassen som hadde knust skjermen på mobilen sin, og jeg fant en på Finn som befant seg i sentrum og som fikset knuste skjermer. Da sa jeg til han i klassen at jeg kunne få mobilen fikset i by’n, og at jeg skulle ordne det for ham for en hundrelapp. Etterhvert var det flere og flere som fikk med seg dette, forteller Stokke.

STARTET EGET SELSKAP

Da han begynte i militæret var det en som spurte ham hvorfor han ikke bare prøvde å fikse telefonene selv.

– Jeg gjorde et forsøk og fikk det til første gangen. Så kom det stadig flere vernepliktige til meg med knuste mobiler, og jeg begynte å kjøpe deler av han fyren som jeg kjente i Bergen.  Etterhvert bestilte jeg inn deler fra en leverandør i Kina og la ut annonse på Finn. Det strømmet på med henvendelser. Dette var på den tiden da Iphone 5 og Iphone 5s var kommet på markedet. Soldatene begynte å levere telefonene sine inn i vakten på Sjøkrigsskolen hvor jeg jobbet, og så fikset jeg de etter jobb og leverte de tilbake i vakten.

Da militærtjenesten nærmet seg slutten måtte han finne ut hva han ville gjøre. Han vurderte skole, men valgte i stedet å starte eget selskap og satse for fullt. Etter et avisoppslag i lokalavisen Nordhordland tok det helt av. Han var ennå ikke tyve.

– Selv om økonomien er viktig, og bedriften skal gå med fortjeneste, så kommer det mange andre ting på toppen av arbeidet. Du møter masse folk, og kommer også i kontakt med mange bedrifter. Jeg blir kanskje ikke millioner av å fikse telefoner, men jeg får mange gode relasjoner som jeg vil få igjen for senere. Det er jeg overbevist om, sier gründeren, som har hatt opplæring hos HurryPhone som tilbyr lignende tjenester i Oslo.

– Hvordan markedsfører du tjenestene dine?

– Avisartikkelen var viktig. Jeg var på topp 5 av mest leste artikler i Nordhordland hele det året. Det var artig. Samtidig har jeg en facebook-side.

SAKSØKT AV APPLE

– Er det kun Iphone-telefoner du fikser?

– Jeg hjelper de som har andre telefoner også, men de er mye dyrere å fikse. Det samme gjelder nå for Iphone X, som har Samsung sin skjerm. Men det er primært Apple-produkter jeg har spesialisert meg på. MacBook, Iphone- og Ipad-skjermer, det er det folk flest har.

– Hvor mange henvendelser får du på en dag?

– I går hadde jeg syv kunder. De siste dagene har jeg hatt fem per dag. Jeg kjører rundt til kunden, og setter opp avtaler etter hvor de bor. I går var jeg i Knarvik-området. Dagen før var jeg i Åsane. Noen dager kjører jeg ut til Arna. Det blir en del kjøring.

Stokke kjøper deler av underleverandøren til Apple, og har besøkt leverandøren sin i Kina. Apple vet godt hvem han er, og har saksøkt ham to ganger.

– Ble du engstelig?

– Ja, når du som tenåring får brev fra advokaten til Apple så begynner du å tenke. I den ene saken måtte jeg betale en bot på 25.000. Og de destruerte skjermene mine til en verdi av rundt 40.000. Men det jeg gjør er lovlig, understreker han.

– Hvem er konkurrenter i Bergen?

– Det er mange. Men de har ikke nødvendigvis originale deler, og yter ikke like god service som meg.

– Hva har Swap gjort med etterspørselen etter dine tjenester?

– Swap tok nok en del av mine kunder. Men mange synes det er stress også. De må levere fra seg telefonen, og tilbudet gjelder kun skjermreparasjon. Jeg fikser både skjermen og baksiden. Du må også betale ekstra for Swap. Det er også egenandel når du har knust skjermen.

FIKSER I LUNSJPAUSEN

– Jeg vinner nok mange kunder på at jeg kommer hjem til kunden, sier Stokke, som også har mange kunder i lunsjpausene rundt omkring i Bergen. Dessuten drar han rundt på skoler og møter mange i storefri. Han parkerer utenfor BI på Marineholmen, studentene kommer ut, og ti minutter senere er mobilen fikset.

I tillegg til studentene på BI har jeg mange kunder på NHH og Høyskolen i Bergen. De som knuser mobilen hyppigst er fra 13 til 25 år, forteller han.

Han har også bedriftsavtaler, og har både Frydenbø og DNB på kundelisten. Også IKT Nordhordland har gjort en avtale med den unge gründeren.

– Hva tenker du om fremtiden?

– Jeg begynner på HR og ledelse ved Høyskolen Kristiania i Bergen nå i høst for å få litt mer på papiret og flere kontakter. Det er gjerne et par undervisninger der i uken, og da kan jeg fortsette som før med forretningen.

– Hva tenker du om 2018?

– Det ser bra ut. Jeg har fått bedre innkjøpspris, og jeg har flere reparasjoner. I beste fall når jeg en million i omsetning, det hadde vært veldig gøy. Juni, juli, august, september er de beste månedene. Studentene har fått penger fra lånekassen samtidig som folk er kommet hjem fra ferie med knuste telefoner.

– Tenker du på å utvide?

– Kanskje jeg ansetter en på full tid i fremtiden. Jeg får se. Apple sier hvert år at de lager telefonene slik at man ikke kan skifte skjerm på dem. Men det er bare tull. Apple tjener mange millioner på at folk knuser telefonene sine og kjøper nye, og det ville dessuten være rart om jeg med min lille bedrift skulle utgjøre noen trussel for et så svært selskap, mener Stokke.

– Hva har du selv?

– Iphone X. Den koster 10-12.000 ny. Det er mye penger. Men samtidig lever vi jo livene våre gjennom telefonen.

– Er Iphone den beste moiblen?

– På papiret er den ikke den beste. Men på brukervennligheten knuser den de andre. Den er så lett å bruke. Til eldre selger jeg bare Iphone. De vil ikke ha Samsung. Den er for vanskelig å bruke. Iphone er på en måte «idiot-telefonen».

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this