Horisontlekene / Skolestart
ØKER: – 2016 var et bra år for alle tre butikkene våre, sier Anette Bakketeig.

Med øye for detaljer

I 1936 åpnet Optiker Bakketeig dørene for første gang. I dag drives de tre optikerbutikkene av tredjegenerasjonsekteparet Anette og Andreas Bakketeig.

Mannen som startet det hele, Hans Bakketeig, var odelsgutt på gården Bakketeig, på Kaupanger i Sogn. Da faren mente han burde få seg en utdannelse, reiste han til Bergen som sekstenåring og begynte i lære hos Urmaker Haukås Eide, i Ytre Arna.

Synlighet er viktig i en bransje med mange aktører.

Etter endt læretid traff han ordføreren i Os ved en tilfeldighet. Da det kom frem av samtalen at Bakketeig var urmaker, var ordføreren rask med å si at det trengtes en urmaker på Os. Ordføreren hjalp til med å skaffe lokale, og slik startet historien. 21 år gammel bosatte Bakketeig seg på Os, og i september 1936 etablerte han firmaet H. Bakketeig.

Tilbud til nye og gamle kunder

I dag består H. Bakketeig av tre butikker – Vaskerelven, Øyrane Torg og Os – som alle er en del av den landsdekkende kjeden Interoptik. Anette Bakketeig er gift med tredjegenerasjons Bakketeig, og er daglig leder for butikken i Vaskerelven. Da familiebedriften i år kunne feire 80-årsjubileum, var det en selvfølge at kundene måtte få ta del av feiringen.

– Vi tilbød gamle og nye kunder 80 prosent avslag på enten glass eller innfatning i en uke. Og det var virkelig en suksess. Folk var på telefonen kun minutter etter at tilbudsmeldingen ble sendt ut. Vi er helt fullbooket i flere uker fremover på alle butikkene.

80 år i optikerbransjen er ingen selvfølge.

– I løpet av de 12 årene jeg har vært en del av bransjen, kan jeg huske én butikk som har hatt 100-årsjubileum. Så 80 år er absolutt lenge.

Holdt samme profil i alle år

I mai 1937 giftet Hans Bakketeig seg med kjæresten Berly. Hun var tidlig med i driften av butikken; det var hun som var forretningsdamen. Til å begynne med lå butikken ved Nicolaisen, vis-à-vis banken. Deretter flyttet de opp til Postkontoret, og senere bygget Bakketeig nytt forretningslokale på telthusplassen. Der drev han ur og optikk i første etasje. Da sønnen Per Tore og konen Linda kom inn i bildet, bygget de også ut 2. etasje. Der var det verksted, synsprøverom og musikkbutikk.

– På den tiden gikk optiker og ur hånd i hanske, forteller Bakketeig.

– Hva har vært den viktigste suksessfaktoren?

– Det å hele tiden ha fokus på kundeservice og kvalitet preger alt vi gjør. Vi står støtt, uansett konkurranse. Vi har holdt samme profil i alle år, og vi skal være kjente for å levere kvalitet i alle ledd. Kundene våre kommer hit fordi de vet at de får gode produkter og god service. Vi setter alltid av en hel time til hver pasient, slik at ingen skal føle at de er del av en samlebåndtjeneste. Ifølge tilbakemeldingene fra kundene setter de pris på at vi tar oss tid til dem.

GRUNDEREN: Hans Bakketeig i aksjon med en kunde en gang på 40-tallet. Bakketeig var odelsgutt fra Sogn. Som 16-åring reiste han til Bergen og begynte i lære hos Urmaker Haukås Eide i Ytre Arna. Det var ordføreren i Os som ga ham jobb som urmaker. Bakketeig-bedriften skulle senere etablere seg som optiker, har avdeling i Bergen sentrum og fyller 80 år. (Foto: Privat)

Seks optikere

Hans Bakketeig tok svenneprøven for optikere i 1978. Senere ble også sønnen Per Tore Bakketeig en del av familiebedriften. Da Hans var rundt 60 år, ønsket han å selge butikken, og Per Tore og konen Linda overtok. Hans fortsatte å jobbe til han var nærmere 80 år.

Andregenerasjons Bakketeig solgte både ur og briller, og brillene ble med tiden en større del av forretningen. Det var da naturlig at begge to tok optikerutdannelsen. På begynnelsen av 80-tallet åpnet Per Tore og Linda Ur og optikk på Sartor Senter.

Da Andreas og Anette var ferdig utdannet i 2004, startet familien opp på Øyrane Torg, og i Vaskerelven året etter. Anette og ektemannen kjøpte ut svigerforeldrene i 2012, og eier i dag de tre butikkene. Bakketeigs svigermor, Linda Bakketeig, driver butikken på Os. Andreas Bakketeig har ansvaret for den administrative delen av bedriften i alle tre butikkene. Sammen tok de tre masterutdanning i USA. Bakketeigfamilien har nå totalt seks optikere.

– Vi har mange bein å stå på, med så mange optikere. Alle i familien har veldig fokus på fag og kundeservice. Vi har fellesmøter på tvers av de tre butikkene, i tillegg til felles kursing og selvfølgelig felles julebord. Men vi jobber ikke oppi hverandre, og det er nok bare positivt, smiler Bakketeig.

Synlighet er viktig

Optikerbransjen er i stadig utvikling, og for Bakketeig-bedriften er det viktig å holde seg faglig oppdatert, gjennom stadige kurs og fagdager. De prioriterer også investeringer i nye instrumenter. De var de første i Bergen som kunne tilby netthinnescanning gjennom instrumentet Optomap. Neste på listen blir nytt utstyr til synsfeltmålinger i alle butikkene.

Det er mange optikerkjeder i Bergen, og konkurransen vil alltid være der. Særlig når mange kjeder har fokus på kampanjetilbud og lave priser.

– Interoptik er en kvalitetskjede, og vi fokuserer på å levere en bra opplevelse og et bra produkt. Vi setter pris på tilbakemelding fra kundene, og tar det med oss videre. Det er mange forskjellige optikere, og det virker som det er plass til alle.

Synlighet er viktig i en bransje med mange aktører.

– Beliggenhet er viktig, spesielt i Bergen hvor selve bykjernen er så liten. For oss er det veldig fint å ligge så nært Torgalmenningen, og vi har veldig mange studenter som kunder. Det blir ikke aktuelt å flytte herfra. Folk kjenner oss fra Vaskerelven.

– Hvordan har 2016 vært så langt?

– Siden vi overtok driften i 2005, har vi hatt en god økning på alle tre butikkene hele veien. I Vaskerelven har vi gått fra å være én optiker til tre på fulltid. Til sammen er vi 22 ansatte i Optiker Bakketeig. 2016 har også vært et bra år.

Interesse for øyehelse

At familiebedriften er opptatt av øyehelse, er ingen hemmelighet. Engasjementet strekker seg til og med utover landegrensene. I 2015 mottok Hans Bjørn Bakketeig, sønn av Hans Bakketeig, prisen for livslang innsats i TV Norge-programmet «Norske helter», for sitt engasjement for synshemmede i Moldova. På 15 år har over 10 000 svaksynte fått hjelp av Bakketeig og hans medarbeidere. Bakketeig er leder for den norske hjelpeorganisasjonen Hjelp Moldova.

– Hvordan er interessen for øyehelse her i byen?

– Det er helt klart en økende trend at folk er opptatt av å ta vare på øynene sine, og flere ønsker en full øyehelseundersøkelse jevnlig. Vi merker også at kundene våre er mer opptatt av det de har i ansiktet sitt. De fleste har i dag flere enn ett par briller.

Brillemoten er i kontinuerlig endring, og det er stadig endringer i detaljene.

– Vi gir beskjed – på en fin måte – om brillene ikke passer.

– I det siste har det vært mye retro, og vi har sett mange klassikere gå igjen. Det har særlig vært populært med store, synlige innfatninger, men nå ser vi at også de litt mindre brillene kommer tilbake. Det er mye blanding av plast og metall, og særlig metall er i vinden. Gull- og bronsedetaljer vil prege motebildet nå. Vi merker at folk tør mer, og det er kjekt å se.

Ærlige tilbakemeldinger

Er du usikker på om du skal gå for den klassiske modellen eller tørre å kjøre løpet helt ut med siste mote, skal du være sikker på å få ærlig tilbakemelding hos de ansatte.

– Vi gir beskjed – på en fin måte – om brillene ikke passer. Vi ser på alle våre kunder som representanter for butikken, og vi er opptatt av at kundene får briller som passer dem. Vi kurser våre ansatte til å bli brillestylister, og vi forklarer alltid kundene hvorfor de kler enkelte typer innfatninger bedre enn andre. Det tror jeg gir kundene en veldig trygghet.

ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this