Kelela 160618 01
STOR STEMME: På den rolige låten A Message får vi virkelig følelsen av hvilken stor stemme som bor i Kelelas vevre kropp.

Maskinmusikk med sjel

Del artikkelen i Sosial medier

Den største overraskelsen på Bergenfests siste dag var amerikansk-etiopiske Kelela Mizanekristos. Sigrid imponerte også, selv om stemmen hennes ble overdøvet både av et enormt lydtrykk og et publikum der store deler var mer på vennefest enn på konsert.

Bergenfest 2018, dag 5: Sigrid (Plenen) / Kelela (Magic Mirrors)

Har du sett filmen Only Lovers Left Alive (Jim Jarmusch, 2013), med Tilda Swinton og Tom Hiddleston i rollene som to livstrette vampyrer som – etter en noe «uheldig» hendelse – flykter til Tangier?

Jeg tenker på scenen like før slutten, der de to får med seg en fullstendig gripende musikkopplevelse i en klubb som de tilfeldigvis stikker innom.

Publikum sitter fullstendig som hypnotisert, som om de har kommet over noe de ikke visste om, og som når de først er der ikke vil gå glipp av for noe i hele verden.

Libanesiske Yasmine Hamdan fremfører her en svært lidenskapelig og lengselsfull sang tilegnet en som for alltid har tatt bolig i hjertet hennes, men som hun ikke lenger kan nå. Publikum sitter fullstendig som hypnotisert, som om de har kommet over noe de ikke visste om, og som når de først er der ikke vil gå glipp av for noe i hele verden.

Slike opplevelser er sjeldne (sist jeg opplevde noe sammenlignbart, var i 2002, da noen venner dro meg med på Garage for å se Hawksley Workman), men er det noe sted du kan risikere å komme over artister som, helt uventet, treffer deg et sted langt inne, så er det på musikkfestivaler.

Bergenfest er intet unntak – og jeg tror jeg langt fra var den eneste som følte det slik på lørdag, like fra Kelela inntok den lille scenen innerst i Magic Mirrors-teltet og frem til hun takket for seg tre kvarter senere.

Musikken hennes er svært selvutleverende R&B/soul koblet med britisk grime-influert elektronikk (selv beskriver hun den som «tender bangers»). Slik sett kunne hun knapt opptrådt på en scene med et mer passende navn, i og med at musikken hennes er som et magisk speil der publikum kan se refleksjoner av egne liv.

Sannsynligvis var det også noe av ideen Frank Nes & co hadde da de satte navn på teltet; det passer i hvert fall veldig bra på tidligere store konsertopplevelser her inne, som Joe Henry og John Grant.

[PostBlock id=111]

Jeg var ikke blant dem som oppdaget Kelela allerede da hun kom med mixtapen Cut 4 Me i 2013, ei heller da hun gjorde gjesteopptredener på plater fra (i kronologisk rekkefølge) Kingdom, Future Brown, Danny Brown, Solange Knowles og Gorillaz.

Første gang jeg la merke til henne, var derimot med singelen LMK i fjor høst; en mørk og futuristisk elektronisk R&B/soulballade. Forkortelsen står for «let me know», og er en ganske direkte invitasjon til en tilfeldig partner hun treffer på byen. «It ain’t that deep, either way / No one’s tryna settle down» forsikrer hun den utvalgte. «All you gotta do is let me know».

«It’s all about celebrating women who want to have casual sex with someone they get along with» forklarte Kelela i et intervju med i-D. «Sikkert kontroversielt i USA, men knapt verdt et hevet øyebryn i Europa» tenkte jeg den gangen, men falt likevel pladask både for denne singelen og de etterfølgende Frontline og Blue Light.

Er det noe sted du kan risikere å komme over artister som, helt uventet, treffer deg et sted langt inne, så er det på musikkfestivaler; Bergenfest intet unntak.

Like etter kom debutalbumet Take Me Apart. «Prepare to enter into what is sure to become a life long romance» lokket forhåndsomtalen; et helt motsatt signal i forhold til budskapet på de to singlene. Den fysiske utgaven var en rålekker og påkostet dobbel-LP trykket på gjennomsiktig rød vinyl. Rett og slett uimotståelig for vinylfreaks, spesielt de av oss som aldri får nok av sjelfulle stemmer satt til moderne elektroniske lydbilder.

Billedserie fra Bergenfest – dag 5

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)
Sigrid (Bergenfest 2018, dag 5)

Halie (Bergenfest 2018, dag 5)
Halie (Bergenfest 2018, dag 5)

Halie (Bergenfest 2018, dag 5)
Halie (Bergenfest 2018, dag 5)

Halie (Bergenfest 2018, dag 5)
Halie (Bergenfest 2018, dag 5)

Halie (Bergenfest 2018, dag 5)
Halie (Bergenfest 2018, dag 5)

Halie (Bergenfest 2018, dag 5)
Halie (Bergenfest 2018, dag 5)

Halie (Bergenfest 2018, dag 5)
Halie (Bergenfest 2018, dag 5)

Halie (Bergenfest 2018, dag 5)
Halie (Bergenfest 2018, dag 5)

Halie (Bergenfest 2018, dag 5)
Halie (Bergenfest 2018, dag 5)

Halie (Bergenfest 2018, dag 5)
Halie (Bergenfest 2018, dag 5)

Halie (Bergenfest 2018, dag 5)
Halie (Bergenfest 2018, dag 5)

Halie (Bergenfest 2018, dag 5)
Halie (Bergenfest 2018, dag 5)

Halie (Bergenfest 2018, dag 5)
Halie (Bergenfest 2018, dag 5)

Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)
Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)

Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)
Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)

Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)
Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)

Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)
Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)

Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)
Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)

Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)
Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)

Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)
Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)

Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)
Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)

Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)
Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)

Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)
Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)

Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)
Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)

Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)
Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)

Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)
Kelela (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)
James Bay (Bergenfest 2018, dag 5)

Avslutningsdagen på Bergenfest var heldigvis ikke av de våteste; det var mer en «husk jakke og caps»-dag (noe som er lett å glemme etter den siste tidens tropevarme kvelder), og en konsert innendørs i Magic Mirrors-teltet er nesten litt nedtur på en slik fin sommerkveld.

«You guys can stay the whole time» sier hun, henvendt til fotografene i fotopiten, men det føles som om hun sier det til oss alle.

Klok av skade fra tidligere (køen har til tider vært endeløs foran Magic Mirrors) ankommer jeg tidlig, og sikrer meg en bra ståplass tett fremme ved scenen. Et eldre ektepar har tenkt det samme som meg. «Jeg tror det er soul. Liker vi det ikke, kan vi bare gå videre» sier han verdensvant – en ganske bra observasjon som er verdt å ha i bakhodet for festivalgjengere.

Sammen med DJ/laptop-musiker Loric Sih inntar Kelela scenen. Iført en tettsittende kjole i sølvlamé kan hun minne litt om Diana Ross i glansdagene. Hun åpner med å gi oss de tre overnevnte singlene i rask rekkefølge.

«You guys can stay the whole time» sier hun, henvendt til fotografene i fotopiten, men det føles som om hun sier det til oss alle; det er en slags overstrømmende vennlighet i uttrykket hennes, parret med kjølig eleganse og talende armbevegelser.

På den rolige låten A Message (skrevet sammen med kanadiske Mocky og Björk-makker Arca) får vi virkelig følelsen av hvilken stor stemme som bor i den vevre kroppen hennes.

Akkompagnert av dype elektroniske drønn lever hun seg langt inn i den dramatiske sangen; snur hodet hurtig og rytmisk fra side til side og ser publikum rett i øynene. «When you look at me / You’re somewhere else» synger hun, og vi forstår at det er nok en sang om døende kjærlighet.

På neste sang tar hun dette temaet et skritt videre. Take Me Apart handler om en flyktig og intens gjenforening med en eks, og gir oss et nådeløst ærlig øyeblikksbilde fra en hverdag der hun sliter med å holde seg våken fordi «we’re talking late at night» (hun legger hånden opp til øret, som om hun snakker i mobilen), «started a song then I gave up / so I hope this comes out right / don’t say you’re in love, baby / until you learn to take me apart».

«Jeg skrev denne sangen «to shape me up», i stedet for å ta det ut på ham. Det er helt fantastisk hvor mye bedre du kan føle deg når du skriver en sang om det» sier hun etterpå – og legger til at eksen ba om å få komme tilbake etter at han hørte den.

«Det er helt fantastisk hvor mye bedre du kan føle deg når du skriver en sang om det» sier hun etterpå – og legger til at eksen ba om å få komme tilbake etter at han hørte den.

Bank Head, som opprinnelig ble utgitt som hovedsingel fra New York-produsenten Kingdoms Vertical XL-EP (2013), handler derimot om den andre enden av et kjærlighetsforhold; fra det første møtet («we lock eyes from far away / and then you slowly turn your face» til dager der du ennå ikke helt vet om dette er noe å satse på («could you be my new love / could it be that we need some time»).

Da er vi allerede kommet til siste låten av den korte konserten, og hva passer da bedre enn å avslutte med en sang om den berusende følelsen av å være forelsket. «Every time we lock eyes all the lights fade out» synger hun poetisk, mens publikum altså står som hypnotisert foran henne. «Marry me» roper en av de modigste mennene, og strekker armene mot henne. Hun svarer med et smil, sender tre slengkyss mot publikum og går av scenen.

Settliste: LMK / Frontline / Blue Light / Go All Night (Let Me Roll) / A Message / Take me Apart / Gomenasai / Bank Head / Rewind

Sigrid 160618
SMØRBLIDT NATURTALENT: Sigrid er et naturtalent på scenen, med en helt enorm energi der hun vekselvis spretter, hopper og danser rundt, hele tiden med et bredt og inkluderende smil.

Før konserten med Kelela rakk jeg også å få med meg hele Sigrids gledesstrålende debut på Plenen og de første fire låtene fra Halies publikumsfrieri på Bastionen (hun kommer nok på Plenen til neste år).

På plate er dette to svært ulike artister, men uttrykket deres på konsert har likevel mye til felles. For å ta det mest negative først: Hvorfor må de på død og liv pakkes inn i et såpass øredøvende og voldsomt stadion-lydbilde? Begge er artister med gode stemmer, så hvorfor ikke gi dem mulighet til å få frem disse kvalitetene?

Det skåles og skråles rundt meg, og skravlingen og latteren rundt meg fortsetter uanfektet under hele konserten.

Jeg ankommer Plenen et kvarter før Sigrid går på scenen, og blir straks slått av hvor annerledes dette publikummet er enn de som var der på forrige onsdag, da blant andre Nick Cave spilte. Her er mange foreldre med barn, samt en svært høy andel ungdommer i partystemning.

Det skåles og skråles rundt meg, og skravlingen og latteren fortsetter uanfektet under hele konserten. De som står tettest foran scenen er likevel helt med fra første stund; svinger med armene når det påkreves, og synger med på de største hitsene hennes.

Sigrid selv er et naturtalent på scenen, med en helt enorm energi der hun vekselvis spretter, hopper og danser rundt, hele tiden med et bredt og inkluderende smil. På Fake Friends pumper hun armene mot publikum, som svarer med tusener av hender i været.

Men det er altså dette voldsomme lydtrykket, selv på den ferske singelen Raw, som egentlig er en mer nedstrippet affære (men den brennende synthen er heldigvis svært tydelig). Det er som om hun har laget en formel for hvordan låtene skal fremføres live; at de skal ha en rolig intro, og så ta fullstendig av, høyt og hemningsløst.

Det skal sies at det tilsynelatende er en formel som virker bra på publikum, og når Don’t Kill My Vibe smeller i gang, er samtlige hender i været og allsangen overdøver nesten det massive lydtrykket fra scenen.

«Jeg var litt nervøs før jeg gikk på scenen i dag. Ifjor spilte jeg der borte» sier hun når applausen etter denne har lagt seg – og peker mot Bastionen. «Tusen takk for at jeg fikk spille her i dag». Så fortsetter hun med nydelige Dynamite, heldigvis kun akkompagnert av klaver, slik at det såre og litt ru i stemmen endelig kommer frem. «Veldig bra» noterer jeg på journalistblokken.

Det samme gjelder for In Vain, som også ikles et enklere lydbilde, med gitar og piano. Her kommer det rå uttrykket i stemmen hennes virkelig frem. Scenen bades i purpurfarget lys, og trommene får lov å slippe seg løs et øyeblikk, før hun, helt nakent, tar i når hun gir eksen klar beskjed: «Please walk away / and we’ll just leave it / or were you thinking / I would give my heart in vain». Frys på ryggen og stor jubel, selv om store deler av skravlepublikummet fortsatt er mer opptatt av hverandre enn det som skjer på scenen.

En tiåring helt fremme med scenen, heldigvis beskyttet av store øreklokker, hopper opp og ned med armene opp.

Hun avslutter med Strangers, som er en flott singel som nærmest tryglet om å bli remixet da den ble sluppet i fjor – med elektronisk motorbeat og trommer som mer hamres enn spilles. En tiåring helt fremme med scenen, heldigvis beskyttet av store øreklokker, hopper opp og ned i ren glede, med begge armene opp.

Publikum får synge med litt på midtpartiet, før det smeller løs igjen (og ja, her passer det; elektronisk beat kler høyt lydtrykk). «Tusen takk» sier Sigrid til stormende applaus fra et publikum som fyller Plenen til siste kvadratmeter like til hun går av scenen.

Settliste: Haunted / ? /  Plot Twist / Raw / Go to War / Doing You a Favor / Fake Friends / ? / Don’t Kill My Vibe / Dynamite / In Vain / High Five / Strangers

Del artikkelen i Sosial medier

Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this