DET MÅ VÆRE GØY: – Finn et miljø hvor du trives. Trening kan bli kjedelig, og da trenger du noe annet enn selve treningen som motivasjon, sier Roger Gjelsvik. (Foto: Ove Landro)

– VI MÅ TØRRE Å DRØMME STORT

– Hvis drømmen ikke er større enn at du vet at du klarer det, da er det ikke egentlig en drøm, sier Roger Gjelsvik.

Januar betyr ny start for mange. Nå skal det trenes.
– Ja, nå kommer de, bekrefter Gjelsvik.

– Det å finne et sted hvor det er et godt miljø, og hvor du trives, er mye viktigere enn hvilken type aktivitet du velger å drive med.

– Det kommer alltid noen den første uken i januar. Men det største trøkket i Vikinghallen kommer den andre og tredje uken, sier lederen i Turn og idrettsforeningen Viking. Klubben har 125-årsjubileum i år. Gjelsvik har vært leder i 21 år, og han har sett idrettsforeningen utvikle seg fra 400 til 3000 medlemmer. Da har han etterhvert et grunnlag og en kompetanse for å si noe om barn og voksnes fysiske utvikling, og viktigheten av å være i aktivitet.

– Det finnes en statistikk som viser at det er 50 prosent flere overvektige i Norge i dag enn for 15-20 år siden. Og det er et uttrykk for noe, sier Gjelsvik.

Vi står på utsiktspunktet på Fløyen og myser mot solen. Det er andre dagen i januar, og bergenserne der nede i byen har sin første arbeidsdag i det nye året. Men etter jobb skal mange av dem ut i mørket eller inn i treningssenteret og svette.

MÅ YTE FOR Å LYKKES

– I Viking har vi egne partier for de som er overvektig. Ikke for at de skal slanke seg, men for at de skal få oppleve mestring og glede ved fysisk aktivitet. Det tror jeg vi har en tendens til å glemme litt. Det blir gjerne sånn at fysisk aktivitet bare skal være gøy, og så definerer man gøy med at man ikke skal bli sliten. Det er sjelden riktig. Det er alltid litt kjekkere når man må yte litt for å lykkes; det gjelder alle.

I tillegg blir det litt for tidlig fokus på konkurransebiten, mener Gjelsvik, og påpeker at det kan fjerne litt av gleden ved å drive med fysisk aktivitet.

– Den gleden må vi få frem, for det er den som betyr noe. Og dette gjelder både i skolen og i idrettslagene.

– Du er opptatt av både toppen og bredden?

– Ja, helt klart. Vi ser at det ofte ikke er plass til de som kommer sist. Og det er en kjempeutfordring, for hvis vi skal løfte de beste så må vi også løfte de nest beste. Det er de nest beste som definerer nivået til de beste. Hvis det er lett å bli god, så blir du ikke så god. hvis du må slite for å bli god, så tar det litt lenger tid, men du blir mye bedre.

GODE OPPLEVELSER

Viking-lederen er opptatt av at barna må få gode opplevelser i forbindelse med aktivitet.

– Hvis du har dårlige minner fra det å være i aktivitet som barn, hva skjer da som voksen? Det er jo ingen som vil finne på å drive med noe som de husker som kjedelig, eller som de følte de ikke mestret. Derfor handler det om å gi folk en god opplevelse med det de driver med.

– Jeg hører folk si: Min sønn liker ikke å stå på ski. Okei, hvorfor liker han ikke å stå på ski? Har han prøvd? Hva slags forventninger har man? Det er jo ingen som opplever det som gøy å stå på ski første gangen. Ikke andre eller tredje gangen heller.

– Ikke foreldre heller, skyter vi inn.

– Nei, i hvert fall ikke foreldre, det er jo et…, sier Gjelsvik og biter seg i tungen.

– Men når du har holdt på lenge nok, så ser du at mestringen kommer. Og da kommer gleden ved det også. Det er ingen av barna som står på ski i Eikedalen eller i lysløypen på Fløyen, som har foreldre som har vært med dem bare én gang før de syntes det var gøy; alle har slitt seg gjennom de første forferdelige gangene.

– Du må lære, du må øve, og du må føle en viss form for mestring før du kan kjenne at dette er noe jeg virkelig liker.

– Det samme gjelder nesten all aktivitet. Du må lære, du må øve, og du må føle en viss form for mestring før du kan kjenne at dette er noe jeg virkelig liker. Den terskelen må vi over, og vi må være villig til å øve lenge nok til at vi kjenner på den mestringen.

SKIPPERTAK

– Hva med 50-åringen som har fått mage og skal ta et skippertak nå i januar?

– Akkurat nå er det mange som skal gjøre det store når det gjelder å trene. I ukene fremover kommer det store innrykket hos oss og rundt omkring på treningssentrene, konstaterer Gjelsvik.

– Det vi vet er at det er veldig lett å begynne, og mye tyngre å fortsette. Og da må du gjøre noe som gir deg glede i fortsettelsen. Finn et miljø hvor du kan trives. Vær sammen med noen du liker å være sammen med. Finn noe som er motiverende utover det å løfte vekter eller å løpe på møllen. For det blir slitsomt og kjedelig i perioder. Da må du ha noe annet som trekker deg. Det å finne et sted hvor det er et godt miljø, og hvor du trives, er mye viktigere enn hvilken type aktivitet du velger å drive med, mener sandviksgutten.

– Vi må skape gode opplevelser. Og så må folk ta i nok til at de kjenner det etterpå, slik at de husker at de har trent. Det er ikke farlig med litt gangsperre. Det gjør bare at du husker at du trente i går, og det er faktisk ganske tilfredsstillende.

– Men noen blir for ivrig?

– Begynn forsiktig, men ikke så forsiktig at du ikke kjenner det. Finn et miljø. Vær mer opptatt av hva du kan trives med, enn hva du gjør. I Viking, for å fremheve mitt eget idrettslag, kan du gjøre alt fra å jogge, trene crossfit, spinning, styrke, ski, hva det måtte være.

– Bruker du byfjellene?

– Når man nærmer seg 50 blir man mer opptatt av å ha det bekvemt.

– Ja, det gjør jeg. Når man nærmer seg 50 blir man mer opptatt av å ha det bekvemt, og når det pøser så er det kanskje ikke så lett å komme seg ut for en løpetur. Jeg har jo muligheten til å trene inne i Vikinghallen, men jeg velger fjellet. Jeg trives på Fløyen, og jeg trives i Fjellveien; vi har verdens flotteste joggeløype i Fjellveien.

– Går du eller løper du?

– Jeg løper ofte, men det hender jeg går også. Spesielt i motbakke. Det å gå i motbakke er like effektivt som å løpe. Og så er det mye snillere mot kroppen. Og har du dårlig rygg, kne og hofte, så går du opp til Fløyen og tar banen ned. Da slipper du belastningen ved å gå i nedoverbakke.

Utholdenhetstreneren snører på seg løpeskoene 4-5 ganger i uken. Han er sjelden ute mer enn en time, akkurat nok til at han føler seg bedre.

GØY Å SKRYTE

– For min del handler det om velvære. Jeg føler meg mer vel når jeg trener. Og så har det litt med vekt å gjøre.

– Vi er litt forfengelige?

– Ja, men det er bra. Sunn forfengelighet er kjempebra. Men mange har store ambisjoner om at hvis de begynner å trene så skal de gå mye ned i vekt. De ambisjonene må man dempe litt. Det å gå ned i vekt handler om hva du spiser. Mat er kilo, trening er gram.

– Treningen gjør en forskjell, men det viktigste med trening er at du blir mer bevisst. Hvis du begynner å trene tre-fire ganger i uken, så tenker du deg litt mer om når det gjelder hva du spiser. Du får mer overskudd. Og så er det litt gøy å skryte.

– Skryter du?

– Ja. Det å kunne si at du har trent, det er jo litt gøy. Spesielt til noen som gjerne ikke kommer seg opp av sofaen, smiler Gjelsvik.

– Nå er det drøye tre måneder til Bergen City Marathon? Suksessen bare fortsetter?

– Det viktigste med Bergen City Marathon er at det er knallgøy.

– Ja, det er mange som har det som nyttårsforsett at de skal delta i Bergen City Marathon, og det synes jo vi er veldig kjekt. Det som er viktig med målsetting generelt er at du må vite når du skal oppnå målet ditt, og du må kunne måle det.

– Hvis ikke, vet du aldri om du nådde målet. Da må du for eksempel sette deg som mål at du skal trene så og så mange ganger i uken, for det går an å telle. Eller du kan ha som mål at du skal delta i et løp, for eksempel Bergen City Marathon. Da har du en konkret motivasjonsfaktor for å gjøre jobben som skal til for å nå målet ditt.

– Det viktigste med Bergen City Marathon er at det er knallgøy. Det er så mye folk, det er så mange som snakker om det, og det er så mye oppmerksomhet rundt løpet.

– Arrangementet gir deg følelsen av å være med på noe som er større enn deg selv. Og det er det viktigste med alle drømmer; den må være litt større enn du tenker at du kan klare. Hvis du lurer på om du kan gå Bergen City Marathon, så skal du ha som mål å løpe. Lurer du på om du skal være med på fem-kilometeren, så kanskje du skal ha som mål å løpe halvmaraton.

– For hvis drømmen ikke er større enn at du vet at du klarer det, da er det ikke egentlig en drøm. Vi må tørre å drømme litt stort.

FAKTA:

  • Navn: Roger Gjelsvik
  • Yrke: Daglig leder i Turn og idrettsforeningen Viking.
  • Ble leder for Olympiatoppen i 2005, ansatt som coach sentralt i Olympiatoppen i 2007, hovedcoach for alt som har med utholdenhet å gjøre siden 2013.
  • Aktiv: Tidligere landslagsutøver i kappgang. Var også trener for Trond Nymark.
  • Bergen City Marathon arrangeres av TIF Viking lørdag 29. april.
  • Allerede 7. januar hadde arrangøren løypeåpning med fellestrening, og tirsdag 24. januar arrangeres det løpeskole med felles treningsøkt. Sjekk arrangørens nettside for mer informasjon.
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this