Hotspring 30 – 50%
TØFF KONKURRANSE: Dagligvareindustrien er en viktig konkurrent; der handles mesteparten av brødsalget – nesten 70 prosent. – Det å være leverandør inn til dagligvarebransjen er vanskelig. Vi prøvde det en periode, men har nå valgt å fokusere på våre egne utsalgssteder, sier Kari Wulf, markedsdirektør i Baker Brun.

Kanel i svingene

 I 1892 fikk en bergensk bakermester drømmen oppfylt, og åpnet sitt eget bakeri. Lite visste han at det 125 år senere ville bli kjent som et av landets eldste og mest profilerte bakeribedrifter.

I år er det 125 år siden Baker Brun ble etablert, da Ferdinand Brun åpnet sitt første bakeri i Fosswinckelsgate 18.

– Vi har gått tilbake til den opprinnelige ideen som brødrene Alsaker hadde da de startet.

Brun var en bakersvenn som tok sin utdannelse ved bakerier i datidens Kristiania og ved bakerier i København. Han reiste også til Tyskland, og fikk med seg kunnskap og nye impulser tilbake til Norge hvor han startet for seg selv.

Fikk bakeren frem i lyset

I årene som fulgte hadde Brun ekspandert bedriften, og eide bakerier over nesten hele Bergen. Da han døde uten arvinger i 1949, ble bedriften lagt ut for salg. Stord-bakerne Ingvald Bore og svigersønn Johannes Alsaker kjøpte bakeriet.

Johannes Alsaker drev senere bakeriet videre med svoger Johan Bore under navnet Ferdinand Brun Eftf. Disse to familiene drev bakeriet frem til 1981. To av sønnene til Alsaker, Gunnar og Martin, kjøpte da ut familien og overtok bedriften.

– Da brødrene overtok i 1982, bestemte de seg for å lage et bakeri hvor bakeren kom mer frem i butikken, og damene som jobbet der gikk i pene forklær med frynser på for å skape en ordentlig gammel bergensk profil,forteller markedsdirektør i Baker Brun, Kari Wulf.

– Denne butikken laget de på Finnegården på Bryggen, og dette var begynnelsen på Baker Brun slik vi kjenner det i dag.

En epoke tar slutt, en ny begynner

Samtidig med bakeriutsalgenes fremgang jaktet brødrene på nye lokaler til produksjonslokale. Blikket ble vendt vestover, over Puddefjordens skvulpende bølger. På Damsgård ble det bygget et komplett nytt bakeri i de gamle byggene til motorfabrikken SAAB. Kun en bakerovn, noen få maskiner og den 70 år gamle uttrekksovnen til langebrød og grovbrød ble med.

Produktiviteten på Damsgård gjorde det nå mulig å sende halvfabrikata og frosne deiger til bakerier over hele landet. En epoke var slutt, og en ny kunne begynne.

– Produksjonen har endret seg siden Brun startet bedriften, men den gamle uttrekksovnen steker fremdeles tradisjonsbrødene langebrød og grovbrød i produksjonslokalene på Damsgård. Varmen fra bunnen av ovnen gir god og sprø skorpe. Vi er stolte av ovnen, og vet at selv ikke de nye fine ovnene våre klarer å gjenskape akkurat den egenskapen, sier Wulf.

De kronede løvene og kringlen

Et bakeri trenger et produkt man blir forbundet med. For et tradisjonsrikt bergensk bakeri som Brun var valget enkelt. Det måtte bli skillingsbollen. Duften av nystekt bakverk, sukker og kanel var det første kunden skulle kjenne når de åpnet døren til butikken. Bakeriet endret navn og fremsto nå som Baker Brun, men beholdt de gamle symbolene, de kronede løvene og kringlen.

– Frosne deigemner ble sendt fra produksjonen på Damsgård og ut til butikkene. Der ble de tint, hevet og stekt i ovnene slik av luktene kom frem. Det var revolusjonerende den gangen, og ble en stor suksess. Vi fortsetter å benytte denne metoden den dag i dag, forklarer Wulf.

Når Baker Brun feirer sitt 125-årsjubileum i år, er det i en bransje som har gjennomgått store omveltninger siden de først startet opp. I dag trenger du ikke oppsøke et bakeri for å kjøpe et nystekt brød eller nyte en varm skillingsbolle med «kanel i svingene». Den finner du like gjerne i dagligvarekjedene, i kiosker eller på bensinstasjoner. For Baker Brun gir gode konkurrenter motivasjon til å strekke seg enda lenger.

Egne utsalgssteder

– Det å være leverandør inn til dagligvarebransjen er vanskelig. Vi prøvde det en periode, men har nå valgt å fokusere på våre egne utsalgssteder. Vi har gått tilbake til den opprinnelige ideen som brødrene Alsaker hadde da de startet. Hvert av våre utsalgssteder har i dag en dedikert baker, og store bakebord hvor brød og boller bakes ut og stekes i ovnene i bakeriet, sier Wulf.

Ifølge Wulf er det to grunner til at Baker Brun har klart seg i bransjen i alle disse årene.

– Den ene grunnen er produktene våre og måten de lages på. Vi er opptatt av kvalitet hele veien, fra utvelgelse av råvarer, til håndtering og steking. Den andre grunnen handler om å ha full kontroll på økonomien. Det er suksessfaktorene. Man må heller ikke glemme menneskene som jobber her. Vi har et godt arbeidsmiljø hvor mange har jobbet her lenge og er stolte av å jobbe her.

Bergens sprekeste 125-åring

Jubileet går ikke upåaktet hen hos Baker Brun, og Wulf forklarer at de allerede har startet feiringen.

– I forbindelse med jubileet har vi laget en oppskriftsbok som alle våre ansatte fikk til jul. Denne selges også i våre bakeriutsalg. 4. mai hadde vi en jubileumsfest for alle våre ansatte med følge, i tillegg til utvalgte kunder og utvalgte leverandører. Vi har også laget et jubileumsbrød og kake for å markere anledningen.

– Vi ansatte deltok også i Bergen City Marathon, og vi kalte laget vårt for «Bergens sprekeste 125-åring». Til og med jeg løp en distanse, sier Wulf og ler. 

KLASSIKEREN: Skillingsbollen er en evig populær klassiker, og Baker Bruns signaturprodukt.

Fakta

Baker Brun

  • Selger årlig 2,3 millioner brød og 650 000 skillingsboller.
  • Omsetter for 200 millioner i året.
  • Har gått med overskudd de to siste årene.
  • 300 ansatte totalt.
  • Totalt 18 bakeriutsalg. 12 Baker Brun, fem Solbrød, og ett bakeri i Oslo kalt Bakerens kone.
  • 1998: Hardanger Bakeri og Konditori ble kjøpt av Baker Brun.
  • 2013: Baker Brun fusjonerte inn Solbrød Bakeri & Konditori i familien av selskaper.
  • Mer informasjon: bakerbrun.no
ANNONSE:

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this