Julemagasinet Horisont
VALGETS TAPERE: – Stortingsvalget i høst viste at vi fortsatt er veldig opptatt av oss selv. Det var «vi» som tapte valget, ikke Arbeiderpartiet, sier Sondre Strandskog. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

Hvem er Sebastian?

– Flere har spurt meg om hvem Sebastian i låten North Sea er, sier Sondre Strandskog, som foretrekker å skrive låter fra et personlig perspektiv.

Bergensbandet House by the Lake kom nylig med sitt andre album med americana-inspirert country/folkblues. Det hele begynte med en misforståelse.

– Jeg hadde gitt ut to solosingler under navnet House by the Lake, og ble booket inn til Hulen som oppvarmer for oslobandet Little Hands of Asphalt. Da jeg møtte til lydsjekk kun med kassegitar og munnspill, lurte de på hvor resten av bandet var, forteller Sondre Strandskog.

– Det er lettere å relatere seg til en tekst som sier hva som skjer med en person enn om du skriver noe mer generelt om den sosiale, økonomiske eller politiske strukturen som ligger bak.

Dette var tilbake i 2012. Året etter gikk han i studio sammen med Jørgen Stangeland Bach (bass), Jarle Håland (trommer), Mats Halvorsen (gitar) og Ola Utaaker Segadal (gitar).

Resultatet ble debutplaten Woodlands, et album som kom på mange årets beste-lister i 2014. Tidligere i høst kom så oppfølgeren Out of the Woods, innspilt med stort sett den samme gjengen som sist, og et album som ble tildelt høyeste karakter fra Bergensmagasinets anmelder.

EN KALDERE VERDEN

– Tittelen på det nye albumet er ment litt ironisk, at det verste er bak deg. Jeg liker godt når ting kan tolkes på flere måter, forklarer Strandskog.

KOMMENTAR TIL TRUMPS USA: – Et bandbilde på coveret ville blitt mer intetsigende, sier Sondre Strandskog, som selv har tatt bildet av Dalis alternative frihetsstatue. Denne har begge hender reist i triumf; omtrent som om den gjentar Trumps mantra om «Amerika først».

Det spesielle coverbildet av Frihetsstatuen inneholder noe av den samme tvetydigheten. For det er ikke den kjente versjonen som står i innseilingen til New York, men Salvador Dalis tolkning. Denne står i den spanske byen Cadaques, og skiller seg fra originalen både i størrelse og i at den reiser begge hendene, nærmest seirende, opp mot himmelen.

Coveret er designet av Robert Høyem, og basert på et mobilfoto Sondre Strandskog selv tok av statuen under et besøk i Cadaques.

– Før jeg skjønte at statuen var laget av Dali, tenkte jeg at noen hadde bommet grovt på en reproduksjon av originalen i New York. Jeg synes denne statuen gir en bra tolkning av det som skjer i vår tid, sier han, og viser blant annet til at USA har meldt seg ut av Parisavtalen, samtidig som miljøpåvirkningene merkes mer og mer.

– Måten vi ignorerer klimakrisen på blir bare nok en bekreftelse på at vi lever i en mer selvopptatt tid. Stortingsvalget i høst viste at vi fortsatt er veldig opptatt av oss selv. Det var «vi» som tapte valget, ikke Arbeiderpartiet.

FORELSKET SEG I BERGEN

– Du har en mastergrad i sosiologi. Bruker du den når du skriver låter?

– Ja, og mer på den nye platen enn på den forrige.

Et eksempel er låten Put Your Smile On, som han fikk ideen til da han observerte noen turister på Bybanen som tok bilder til bruk på sosiale medier.

– Hele familien måtte hente frem sine bredeste smil. Så snart bildet var tatt, forsvant smilene like raskt som de kom, og dette gjentok de flere ganger før de var fornøyde. Jeg skrev den første linjen der og da, sier han, og siterer: «Put your smile on for the camera / it’s easier than showing what you really feel like doing».

– Har vi mistet noe i dag?

– Både ja og nei. Vi har flere måter å kommunisere på enn før, men samtidig har vi nok tapt noe av det sosiale samværet.

– Bandnavnet har noe nostalgisk over seg, som om du drømmer deg tilbake til en enklere tid. Hvor kommer det fra?

– Mange tror at det er hentet fra Thomas Hardings roman med samme navn, og mange tyskere tror at det er inspirert av en gammel slagerlåt, men det er ingen av delene. Forklaringen er at jeg begynte å spille gitar sammen med en kompis som bor i et hus ved innsjøen Børsesjø i Skien (Sondre Strandskog er opprinnelig fra Skien, journ. anm.), og jeg syntes det passet ganske bra.

Kortversjonen er at han (selvfølgelig) falt hodestups for Bergen. 

For rundt 15 år siden spilte de to sammen i et lokalt stonerrockband på Trøndertun Folkehøgskole, og slet litt med å finne navn til det. De endte til slutt opp med å kalle seg Carbondale. Da det nærmet seg tiden for å søke studieplass, ble alle fire bandmedlemmene enige om å søke i Bergen. Bare Sondre kom inn, de andre ble igjen i hjembyen.

Kortversjonen er da at han (selvfølgelig) falt hodestups for Bergen. De tre andre fortsatte under bandnavnet Third Brigade (de spiller fortsatt sammen), mens Sondre Strandskog lærte seg å spille gitar og prøvde seg frem som soloartist.

INSPIRERT AV ST. THOMAS

– Jeg ble inspirert av å høre på Thomas «St. Thomas» Hansen, spesielt albumet I’m Coming Home fra 2001. Han var ikke spesielt bra teknisk, men hadde en fin og skitten lyd som jeg likte.

– Han vekslet mellom fire eller fem grep på hele den platen. Så lærte jeg meg to til. Du kan si at St. Thomas ble min Lillebjørn Nilsen. Senere har jeg også hørt mye på Neil Young, Bob Dylan og Nick Drake.

UTE MED NYTT ALBUM: House by the Lake kom nylig ut med sin andre langspiller. Fra venstre: Jørgen Stangeland Bach, Jarle Haaland, Sondre Strandskog og Mats Halvorsen. (Foto: Mats Halvorsen)

– House by the Lake sammenlignes ofte med Fleet Foxes. Hørte du på dem?

– Ja, men de kom senere. Jeg så dem da de spilte i Grieghallen. De er store inspirasjonskilder, sammen med mye annen amerikansk musikk. Jeg er veldig glad i Neil Young, spesielt platene Harvest, American Stars’n Bars og On the Beach.

– Hva skriver du om?

– Jeg prøver å skrive universelle historier der folk kjenner seg igjen. Egentlig har jeg ikke så lyst til å si så mye om det; det er morsommere når folk kommer og spør meg direkte hva den og den låten handler om. Flere har spurt meg om hvem Sebastian i låten North Sea er.

– Du liker å ha et persongalleri i tekstene?

– Ja, det er lettere å relatere seg til en tekst som sier hva som skjer med en person enn om du skriver noe mer generelt om den sosiale, økonomiske eller politiske strukturen som ligger bak.

TEKST OG MELODI

– Har du inntrykk av at folk leser tekstene dine?

– Så det er litt dét den låten handler om, det ekstremt firkanta systemet som gjør at folk som bidrar til samfunnet blir kastet ut om de ikke tjener akkurat det som kreves. 

– Nei.
Han ler, både av det knappe svaret og av den umiddelbare sannheten i det.

– Det er litt som; det er noen som; jeg hører på tekster selv, prøver han seg frem.

– Jeg vet at det er veldig mange som kun hører på melodien. Det er helt greit, det, jeg gjør nok begge deler. Jeg tror folk er veldig forskjellige der. En låt som en kompis sier er bra, kan jeg synes er helt forferdelig fordi teksten er banal og dårlig, selv om den har en supercatchy melodi. Samtidig elsker jeg gode og catchy melodier, men en god kombo setter jeg aller mest pris på.

– Så hvem er Sebastian?

– Han heter Sebastian Acosta Moreno, er opprinnelig fra Colombia, og spilte trommer med oss inntil i fjor, da han ble kastet ut av landet.

Begrunnelsen var at Moreno ikke tjente nok til å være her. Kravet for å få opphold er at du må ha en årsinntekt på minimum 238.784 kroner før skatt; han tjente noen tusener mindre enn kravet.

– Så det er litt dét den låten handler om, det ekstremt firkanta systemet som gjør at folk som bidrar til samfunnet blir kastet ut om de ikke tjener akkurat det som kreves. Sebastian bor i dag i Sverige.

House by the Lake spiller sammen med Woodland Circus Landmark lørdag 4. november. Konserten begynner kl. 20.00.

Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this