Felleskjøpet
Featured Video Play Icon

HØYE FORVENTNINGER TIL SNØMANNEN

I morgen og på onsdag denne uken vil mange bergensere samles foran stort lerret på Fløyen, klare for å la seg skremme av den beryktede Snømannen.

– Vi har absolutt høye forventninger. Jeg har ikke sett Snømannen ennå, men ryktene sier at den er veldig bra, sier administrerende direktør ved Bergen Kino, Elisabeth Halvorsen.

Jo Nesbøs bok har solgt i mange eksemplarer, og de fleste bergensere kjenner til den.

VISER SNØMANNEN PÅ FLØYEN: – Utekino er noe vi synes er kjempekjekt. Det å ta filmen ut av sitt vante element gir den en ekstra dimensjon. Særlig gøy er det at deler av handlingen i Snømannen er spilt inn her i Bergen, sier Elisabeth Halvorsen. (Foto: Øyvind Toft)

– Den forrige filmen basert på en Jo Nesbø-bok, Hodejegerne, gikk kjempebra hos oss. Også Varg Veum-filmene gikk godt i Bergen. Det er et ekstra pluss når det blir lokalt. Jeg tror det blir en av filmene som kommer til å ligge høyt oppe på rankingen ved slutten av året.

Snømannen hadde ikke kunnet spilles inn i Norge dersom det ikke var for den nye insentivordningen, som refunderer utgifter til norske og utenlandske filmproduksjoner som velger Norge som innspillingssted.

– Jeg synes insentivordningen er kjempeviktig. Det er svært positivt å ha en vital filmbransje i vår region, og alt som bidrar til å stimulere det er utelukkende bra.

– Vi ser jo at mange ønsker å bruke Norge som innspillingssted. Om ikke lenge kommer blant annet Tom Cruise til Preikestolen. De utenlandske filmproduksjonene er særlig på jakt etter naturen vår, og dette gir arbeid til bransjen i vår lokalregion.

Elisabeth Halvorsen er styreleder for BIFF, og har sittet som øverste leder for Bergen Kino i de siste syv årene.

Hun har ellers lang fartstid på Bergen kino, og jobbet blant annet med markedsføring, informasjon og økonomi før hun inntok direktørstolen.

– Hva er det med film?

– Film er jo veldig spennende; det er vår tids uttrykk. Jeg er veldig glad i et sitat fra Banksy: «Film is incredibly democratic and accessible, it’s probably the best option if you actually want to change the world, not just redecorate it».

– I tillegg er det utrolig spennende å drive en festival som BIFF, som nylig gikk av stabelen. Det er utrolig mye jobb og dugnadsarbeid som ligger bak BIFF, og det er en enorm belønning å vite at man får sette fokus på spesielle problemstillinger og belyse samfunnsutfordringer. Og så er jo film veldig spennende i seg selv. Jeg gleder meg veldig til den nye Blade Runner-filmen, som omtales som tidenes beste science fiction-film. Og ikke minst til Snømannen.

Det første filmminnet glemmer hun aldri.

– Jeg husker veldig godt da jeg så Sound of Music da jeg var rundt syv år. På den tiden gikk storfilmene i reprise på kinoene, og salene var svære. Filmen var helt fantastisk, men selve opplevelsen var det aller største. Å komme inn i den store kinosalen; det var helt skjellsettende.

Konkurrerer om folks tid

Halvorsen har en allsidig bakgrunn. Hun studerte lenge, og var både innom økonomi og administrasjon på BI, samt et studieopphold i USA med fokus på amerikansk litteratur og kultur. Begge deler kommer godt med som direktør for kinoen i Norges nest største by. Bergen kino eies av Bergen Kommune (51 prosent) og SF Kino (49 prosent). Sistnevnte ble tidligere i år kjøpt opp av storkonsernet Odeon.

– Utekino er noe vi synes er kjempekjekt. Det å ta filmen ut av sitt vante element gir den en ekstra dimensjon.

– Vi er en liten organisasjon, men mange er involvert i det meste som foregår. En viktig del av jobben som direktør er at man har det øverste ansvaret. Enkelte av arbeidsoppgavene er relativt faste, som utarbeidelsen av regnskap og økonomien. Men det kommer alltid nye filmer, nye sesonger og nye prosjekter vi jobber mot. Det gjør hverdagen veldig spennende.

– Bransjen er i utvikling, med stadig nye konkurrenter. Hvor stødig er kino som medium nå?

– Konkurranseaspektet er noe vi alltid jobber med og følger med på. Kino har fra starten av måtte utvikle seg i takt med de nye mediene og tilbudene, og det er viktig for oss å vise at det er en forskjell mellom opplevelsen i kinosalen og den opplevelsen man har hjemme i stuen.

Mediekonsumet i Norge øker. Før var det slik at de som kjøpte flest DVD-er også var de som gikk oftest på kino. Nå har strømming overtatt for DVD-markedet, og tiden vi bruker på medier og film øker.

– Vi konkurrerer stadig om folks tid, og det er vi veldig bevisst. Derfor har vi mye fokus på utvikling, sier hun.

Stadig utvikling

Bergen kino har blant annet fått på plass to komfortsaler, med større seter. KP1 er relansert som supersal, og flere av filmene leveres med kvalitetslyden Dolby Atmos.

– Med et stort konsern som Odeon i ryggen får vi muligheter til å teste ting ut. Nå har det bare gått et halvt år siden oppkjøpet ble gjort, men vi håper å få brukt deres erfaringer. Det jeg kan si er at vi bare er i begynnelsen av det vi planlegger og håper å få gjort, både når det gjelder teknologi og utforming av saler. Vi får veldig god respons fra publikum på de endringene vi allerede har gjennomført.

Utekino er også noe Bergen kino gjør mer av. Denne ukens filmvisninger av Snømannen på Fløyen ble raskt utsolgt.

– Utekino er noe vi synes er kjempekjekt. Det å ta filmen ut av sitt vante element gir den en ekstra dimensjon. Særlig gøy er det at deler av handlingen i Snømannen er spilt inn her i Bergen. Vi viste også Villmark ute, og det er klart at slike filmer blir ekstra skumle og spennende ute i mørket omringet av hundre år gamle grantrær. Det er gøy, men også krevende. Det er mye utstyr som skal på plass.

Stadige nysatsinger gjør også at prisene øker. I tillegg øker beløpene Bergen kino må betale for filmene.

– Kostnadsnivået øker år for år. Vi investerer veldig mye, og kommer til å investere enda mer. Når vi innfører økt komfort, må vi ta en såkalt premiepris. Det blir færre seter i en sal, og alt koster mer. Bergen kino mottar ingen støtte. Vi må tjene pengene selv, og helst levere tilbake til eieren.

Husker opplevelsene

Det er ingen tvil om at Halvorsens hjerte banker for film, men når hun blir bedt om å nevne favorittfilmen sin, blir det stille.

– Det synes jeg er utrolig vanskelig å svare på. Det er ofte slik at de favorittfilmene man har hatt opp gjennom årene ikke alltid holder stand når man ser de om igjen. Det handler som regel om hele opplevelsen rundt hver film man knytter seg til, om det som rørte deg der og da. Jeg har fått det spørsmålet noen ganger, og jeg vet ikke om jeg noen gang har kommet opp med en tittel. Det utvikler seg gjennom tid, forteller hun.

– Men vi får håpe det blir Snømannen. Eller Blade Runner 2049. Etter det jeg har lest om den, har jeg enormt store forhåpninger. Den har fått helt utrolige anmeldelser.

Bergen kino skal treffe folk i alle aldre. Det skal alltid være fire barne- og familiefilmer på programmet, og i tillegg ønsker kinoen å tilby en høy andel av ikke-amerikansk film på programmet. Selv er Halvorsen glad i det meste. Også skrekk.

– Jeg har alltid sett skrekkfilm med min datter, men nå har hun blitt 15 og slipper å ha meg med. Det tror jeg hun er glad for, ler hun.

– Jeg var på en stor messe i juni, hvor de viste skrekkfilmen Annabelle i en kjempestor sal. På et tidspunkt forlot flere av de jeg satt rundt salen, og jeg ble sittende alene i mitt område. Da måtte jeg flytte meg lenger frem der det var folk, samtidig som jeg måtte le litt av meg selv.

Og slike opplevelser får man kun på kino.

Snømannen vises på utekino på Fløyensletten 11. og 12. oktober. Den har premiere på Bergen Kino 13. oktober. 

ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this