TROR PÅ HELE MENNESKET: Robin Dale Oen og lillebroren, Alexander, hadde en drøm om å gi ungdommer en opplevelse, og la dem føle mestring gjennom naturbaserte aktiviteter og forskning. Skape et tilbud til barn og unge som kanskje ikke fant seg til rette i organisert idrett. Som trengte å bli sett.

Han gjør det

LEDEREN: Robin Dale Oen står opp, og går i gang. Målrettet. Med en indre motivasjon. Med et oppriktig ønske om å gjøre en forskjell. Om å se mennesker.

– Du har to valg i livet: Enten gjør du det, eller så gjør du det ikke, sier Robin Dale Oen.

Sjefen for Bergensmagasinet gjorde det. Vegard Sletten ville lage en papiravis midt i den digitale revolusjonen. Mens pressen raknet, hele etasjer ble tømt for mennesker, dyktige journalister ble satt på gaten, og store og stolte aviser med mer enn hundre års historie i veggene, falmet i fargen og gikk kraftig ned i vekt, og papiravis ble et ord man ikke en gang kunne ta i munnen hvis man ville bli oppfattet som opplyst, smart, fremtidsrettet og innovativ.

The Dale Oen Experience tror på hele mennesket. Tror at alle har et talent.

Er det genialt? Er det visjonært? Er det nyskapende å starte en papiravis i dette landskapet? Egentlig ikke. Det er til og med noe bakstreversk over det (betegnelse på en som ønsker, og eventuelt arbeider for, å gjeninnføre tilstander og ordninger som eksisterte i en mer eller mindre fjern fortid). Papiravis? Er du dum, eller?

Og det kan være at det er nettopp i dette litt dumme, litt enkle, litt for åpenbare at suksess kan oppstå. Ikke gå over bekken etter vann, heter det. Adams Matkasse kjører varer hjem til folk. Min far gjorde dette på 70-tallet, og hans far før det igjen.

LES OGSÅ: Du har to valg i livet

Så hva er det som er tanken bak Bergensmagasinet? Gode historier fra Bergen. På papir. Til alle som bor her. Ikke dagsaktuell, men tidsaktuell. Ikke konfliktsøkende, men positiv. Nysgjerrig. Vi er opptatt av å løfte mennesker. Interessert i å fortelle en suksesshistorie. I dette ligger det ikke et premiss om at man ikke kan stille kritiske spørsmål, men det er ikke det som er den primære motivasjonen vår.

Og dette har vi kunnet gjøre nettopp fordi andre tar konfliktene. Det må en dagsaktuell nyhetsavis gjøre. Det er en samfunnsoppgave. En stilltiende avtale. Det er et mandat man har fått fra leserne.

Da oppstår det et rom, en ledig stol, en scene, en arena hvor man kan fortelle om mennesker fra Bergen. Gjerne på nett. Selvsagt på sosiale medier. Men i all hovedsak på papir. I hundre tusen hjem.

Opplyse, oppmuntre, bevege og fortelle om mennesker som brenner for noe.

Noen får et kick av å sette mennesker i et kompromitterende lys. Vi blir nesten beruset av å gjøre det motsatte. Hver dag, hele året. Dette er vårt vesen, vår identitet. Det er her Bergensmagasinet skal virke, leve og berøre.

Og forretningsideen er at en bedrift som har et produkt å selge, som vil bygge sitt varemerke og utvikle sin bedriftskultur, ønsker å gjøre det i en avis som vil begeistre, som heier på bergenseren, og som løfter mennesker.

Grunntanken til Robin Dale Oen er ikke ulik. Han og lillebroren, Alexander, hadde en drøm om å gi ungdommer en opplevelse, og la dem føle mestring gjennom naturbaserte aktiviteter og forskning. Skape et tilbud til barn og unge som kanskje ikke fant seg til rette i organisert idrett. Som trengte å bli sett.

The Dale Oen Experience tror på hele mennesket. Tror at alle har et talent.

– Til og med han med hettegenser, som ligger med hodet på pulten i timen. Alle har noe å bidra med, dersom de blir sett, hørt og får en mulighet. Men de har en «drive» på andre områder som er verd å se, og jeg tror lærerne prøver på det, men kanskje vi må være flere som prøver på det, sier Robin.

Han tar et valg hver dag. Jeg synes jeg kan se ham for meg der han våkner hver morgen, helt ute ved havet i Øygarden. Kanskje han tenker: Eg e stril. Så tenker han kanskje på barna. Han tenker på konen Vibeke. Og han tenker på lillebroren, Alexander. Som begeistret alle han møtte. Nå er han borte.

Men drømmen lever. Og Robin står opp, og går i gang. Målrettet. Med en indre motivasjon. Med et oppriktig ønske om å gjøre en forskjell. Om å se mennesker.

Og som i tilfellet med Bergensmagasinet, er det ikke egentlig genialt det han gjør.

Men han gjør det.

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this