Horisontlekene / Skolestart
SKILLER OSS UT: – I Hageland skal vi følge en minste felles plattform, samtidig som vi har en frihet til å skape vår egen lokale profil. Så her i Åsane prøver vi å skille oss ut, sier daglig leder i Hageland Åsane, Odd Petter Hordvik. Mange kjenner også forretningen som Åsane Hagesenter, som den opprinnelig ble kalt. (Foto: Ove Landro)

Hageeventyret startet på en myr

Siden Åsane Hagesenter åpnet dørene for 45 år siden er landskapet i Åsane totalt forandret. Det er også konkurransen i hagebransjen. Odd Petter Hordvik kan likevel vise til stabil økning.

Odd Petter Hordvik er tredje generasjons gartner. Hans farfar, Olav Hordvik var en gartner som reiste i fem år som farende svenn til Danmark, Nederland, Tyskland og Frankrike. Odd Petters far, Odd Hordvik, startet familiebedriften i 1972, samme år som Åsane ble en del av Bergen kommune.

Foruten å starte hagesenteret, var han også med på eiersiden da Arken ble bygget i 1984. Der hadde han også en blomsterbutikk. Først inne på Arken der McDonalds er nå. Siden bygget han Arken Torget der lekebutikken er i dag.

ÅSANES UTVIKLING

Odd Petter Hordvik, som overtok hagesenteret i 2006, vokste opp et steinkast fra forretningen i Åsamyrane.

– Hva var det her i 1972 da hagesentereventyret startet?
– Ingenting. Det var en myr. Åsane Senter kom først i 1976, sier Odd Petter Hordvik.

– I Hageland skal vi følge en minste felles plattform, samtidig som vi har en frihet til å skape vår egen lokale profil.

Det bodde like under 20.000 mennesker i bydelen da Åsane hagesenter ble etablert; i dag er tallet 40.000. Motorveien mellom Bergen sentrum og Vågsbotn kom først på midten av 80-tallet, og da kom også Ikea til Åsane. Senere kom sentre som Gullgruven og Horisont, mens Plantasjen etablerte seg på Nyborg.

Odd Petter «gikk og dinglet» på jobben med faren fra han var syv.
– Jeg trodde jeg var ti da jeg begynte å gå her, men senior har korrigert meg og sier jeg var syv. Da jobbet jeg akkord og fikk jobbene som andre ikke ville ha. Drittjobber, om du vil bruke et sånt uttrykk, men jeg lærte å jobbe på den måten. Da jeg klaget på lønnen, sa min far: «Da er det bare å jobbe hardere, så tjener du mer.»

– «The hard way»?
– Nja, jeg synes i grunn det var det «good way».

– Hva drev du med som tenåring?
– Jeg spilte en del håndball, og spilte for Åsane, Tertnes og Sandviken helt til en vond rygg satte meg ut. Nå er jeg blitt så voksen at jeg går mange turer. Jeg trives godt på Veten.

KOKKEDRØMMEN

– Var det gitt at du skulle ta over etter din far?
– Nei, jeg skulle aldri bli gartner. Egentlig skulle jeg bli kokk og starte restaurant. Men det ble med drømmen. Etterhvert så jeg variasjonen som lå i å jobbe i et hagesenter. Både kontorarbeid, være i butikken og møte kunder, du får reist en del, og jeg er ikke en type som liker å sitte i ro alt for lenge, og det er kjekkest når det skjer noe. Januar, februar og mars er en grusom tid å være i denne bransjen. Da er det stille. Men så er det jo fulle dager i mars, april, mai og juni, både søndager og helligdager.

Han tok gartnerutdannelsen sin på Hjeltnes i Ulvik da han var 22. Da hadde han tatt valget. Faren er blitt 80 år og er fremdeles på jobb og hjelper som syvende far i huset.
– Nå har en av guttene mine også begynt å jobbe her, så gjenstår det å se om han vil fortsette, sier han.

BARE EN MYR: Åsane Hagesenter ble åpnet i 1972 i Åsamyrane. Før motorveien, før Åsane Åsane Storsenter og Ikea. – Da var det ingenting her. Bare en myr, forteller Odd Petter Hordvik. (Foto: Privat utlån)

Odd Petter Hordvik ble daglig leder i 1993, 25 år gammel. Men han har jobbet i butikken hele tiden.
– Den gangen var det mange småutsalg, og det var gartnerier du skulle slåss med. Du nevner Plantasjen, men prismessig er det ikke så vanskelig å konkurrere med dem. Det er markedsføringen de er god på, fordi de har så mye penger i systemet. Det som skjedde etter at Plantasjen kom borti gaten her er jo at prisene har gått opp, sier Hordvik.

– Og egentlig er det blitt en fin symbiose dette, etter at Plantasjen kom, for fokuset på hage er blitt større, og trafikk avler trafikk. Og da handler det for oss om å prøve å bli best på det vi vil være best på.

VÆR OG VIND

–  Dere har hatt stigende omsetning år etter år, men fjoråret var et unntak?
– Ja. I fjor på akkurat denne tiden satt jeg her og smilte fra øre til øre, for da hadde vi veldig god økning. April-mai i fjor var «all time high», og det var i det hele tatt veldig god stemning i Hageland-kjeden. Men da vi snakket sammen i august måned hadde det snudd markant.

– Hva skjedde?
– Været.

Hordvik forteller hvordan hans bransje så til de grader kan bli påvirket av dårlig vær.

– Allerede i april i fjor så vi oss nødt til å bestille flere varer, og det gjør vi sjelden så tidlig. Da fikk vi inn flere containere med hagemøbler. Den siste containeren kom 20. juni. Og den 21. juni begynte det å regne. Det var som å dra i håndbrekket. Jeg har aldri sett noe lignende i min karriere.

Det endte med at 2016 ble det første året på ti år at Hordvik måtte notere nedgang. Året før hadde han kunnet bokføre en rekordomsetning på 27 millioner. Omsetningen i 2016 endte på 25.5 millioner.

– Hvis det er kaldt og det regner sidelengs så har ikke hage det største fokuset hos folk. Nå i år ser vi at januar, februar og mars var veldig bra, mens april var veldig dårlig. Når det gjelder mai – hvis vi sammenligner med 2015-tallene – så ligger vi over.

LOKAL PROFIL

– Du er utdannet gartner, men forretningsbiten trigger deg også mye?
– Ja. Absolutt. Samtidig trigger det også å se hva kollegaene i kjeden får til. Vi får ukentlige tall, og dersom andre gjør det bedre er det motiverende å gå inn og se hva de har gjort, og hva vi kan gjøre annerledes for å øke omsetningen.

– I Hageland skal vi følge en minste felles plattform, samtidig som vi har en frihet til å skape vår egen lokale profil. Så her i Åsane prøver vi å skille oss ut, og har Bergens største utvalg i hagemøbler. Vi har et veldig stort utvalg også på plantesiden.

Da Plantasjen i 2003, var det stor konkurranse på pris, og Hordvik ville prøve å kutte ned på utvalget for å konkurrere med den store kjeden på pris. Men så ombestemte han seg.

– I 2007 tok vi en beslutning og sa at her er det bare å kjøre «all in», og gå tilbake til starten og kjøre stort utvalg. Først og fremst på plantesiden, og på et tidspunkt var vi oppe i 250 forskjellige sorter med rhododendro, men nå har vi kuttet litt ned på det. På møbelsiden er det mange flere konkurrenter, og da tenkte vi også at her er det bare å kjøre på. Jeg tror det er over tyve forretninger som selger hagemøbler her ute i Åsane. Her er jo alle.

– Hva gjør du da?
– Vi må være best. Størst og best. Pris er en ting. Jeg må ikke være billigst. Jeg skal ha gode møbler til fornuftige priser. Vi ligger foran de andre når det gjelder utvalg. Vi har kanskje et litt mer moderne preg på møblene, samtidig som vi også har det klassiske. Men jeg er opptatt av at vi skal ha ansatte som er kreative mennesker, som får tenke litt sjøl og utfolde og utvikle seg selv her inne, sier Hordvik. 

KJENTE KONKURRANSEN PÅ KROPPEN

Hageland Åsane er et hagesenter med utemøbler. Blomsterbuketter har han sluttet med.

– Folk kjøper buketter på dagligvarebutikken. Med unntak av den store 50-årsdagen eller bryllupsdagen; da våkner folk og kommer og skal ha buketter, men for oss blir det ikke butikk av det. Jeg brenner for faghandelen. Jeg bruker fiskebutikken. Jeg bruker slakteren. Vi reiser til byen eller bruker Meny på Åsane Storsenter, som har ferskvare, fordi jeg er bevisst og fordi jeg vil at andre også skal være det. Hvis det er slik at folk skal gå på kolonialbutikken sin å kjøpe sommerblomstene, så forsvinner jo den bransjen også. Skal de ha spennende butikker og mangfold, så må folk være mer bevisst. Det er for sent å klage sin nød når butikken er lagt ned.

Selv om omsetningen har økt jevnt og trutt de siste årene, har Hordvik også opplevd tøffe tider. En ting var at Plantasjen kom på begynnelsen av 2000-tallet, men Hordvik ble også stående alene.

– Jeg var forberedt på at Plantasjen kom, men jeg var ikke forberedt på at butikkene på Gravdal og Birkeland solgte seg ut. Den gangen var vi tre kolleger i Hageland- kjeden i Bergen, og begge de andre forsvant til Plantasjen.

Dermed sto Hordvik alene da Plantasjen kom. Omsetningen raste. Det gjorde også Odd Petters kroppsvekt.
– Jeg tok av 15 kilo. Det merkes det. Men du styrkes også på en slik motgang; det var noen tøffe, men lærerike år.

Odd Petters far var en av dem som startet Hageland, og de første planene så dagens lys i 1978. I dag består Hageland-kjeden av ti butikker i regionen: Åsane, Fyllingsdalen, Fantoft, Midtun, Askøy, Sotra, Litland, Knarvik, Eikanger, og ti når Hordvik teller med Voss.

SA NEI TIL PLANTASJEN

Odd Petter Hordvik ser at mange godt voksne kommer tilbake, men opplever samtidig at yngre folk kommer innom Åsane-gartneren.

– Jeg ser at vi har en del gjengangere, og vi er selvsagt glade for at folk er fornøyd og kommer tilbake. Men jeg ser også at flere og flere unge kommer. Og det er kult. Da treffer vi et marked som er innovativt og moderne og ligger litt foran.

– Du sa at to kolleger solgte se ut – fikk du tilbud fra Plantasjen om å selge?
– Ja, det har jeg. De har vært på meg fire ganger. Men dette er en veldig god jobb. Jeg trives med at det er variert arbeid, og jeg trives med å reise rundt og finne nye produkter, og utfordringen som ligger i at vi hele tiden må jobbe for å ligge litt foran de andre.

– Ligger dere foran Plantasjen?
– Vi begynner i hvert fall å hente de litt igjen.

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this