Horisontlekene / Skolestart
PREMIERE FOR NY HYBRID-MODELL: – Du slipper å lade batteriet, og den har ingen rekkeviddebegrensning slik som rene elbiler, sier Rolf Johannesen om den helt nye Toyota C-HR. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

Fremtiden er bensinfri

Dersom noen hadde sagt for noen år siden at fremtidens biler kun ville slippe ut vanndamp, ville de fleste rynket på nesen og tenkt at jada, himmelen har et eget rom for fantaster.

Sannheten er at biler som kun slipper ut vanndamp er her allerede, og snart kommer også modeller der du kan ta deg en blund mens bilen frakter deg til jobb.

Toyotas helt nye C-HR (Coupé High Rider) hører dermed snart fortiden til, i og med at den er en hybridbil som veksler mellom bensin og batteridrift. Men inntil de nye hydrogendrevne bilene kommer, er dette helt klart en bil som forener det beste fra begge verdener. Bergensmagasinet fikk en testtur.

Bil som tenker selv

Det føles litt som høytid å sette seg bak rattet i det moderne kjøretøyet, som om jeg for et øyeblikk får en smak av fremtiden. «Jeg kjører den ut på motorveien» foreslår jeg, etter å ha rullet rolig gjennom to rundkjøringer langs Fjøsangerveien. «Gjør gjerne det», svarer salgsdirektør Rolf Johannesen ved Jæger Automobil. Dermed gir jeg den en kickstart ut i 80-sonen, og nyter den nærmest flygende følelsen du får av å kjøre en så stillegående bil.

Biler som kun slipper ut vanndamp er her allerede, og snart kommer også modeller der du kan ta deg en blund mens bilen frakter deg til jobb.

Det føles nesten ikke som å kjøre, noe som understrekes både av automatgiret, unnskyld-at-jeg-er-til-håndbrekket (plassert mellom setene nærmest for syns skyld), og av at du sitter litt høyere plassert enn det som er vanlig i andre personbiler.

Dette er en bil som tenker selv, med en rekke sensorer og finesser. Jeg fikk ikke testet det avanserte Toyota Safety Sense, som både har kollisjonsvern (inkludert fotgjenger-gjenkjenning), cruise control, automatisk fjernlys, filskiftevarsler med styrekontroll og skiltgjenkjenning. Men jeg kunne sikkert fort vent meg til alt sammen.

Selger nesten bare hybrider

Andre morsomme ting er nøkkelfri låsing og start, «parkeringsassistent» (S-IPA) og (kanskje aller viktigst, i hvert fall for undertegnede) et spesielt tilpasset JBL lydanlegg med en 576 (!) watts stereoforsterker som fordeler lyden på totalt ni høyttalere (inkludert tre subwoofere og to diskanthøyttalere). Wow, sier jeg, og angrer straks at jeg lot iPoden ligge igjen i min egen bil.

– Men det er fortsatt en bensinbil? sier jeg, mest for å ha noe å innvende.

– Ja, men forbruket er lavt. Dessuten slipper du å lade batteriet, og den har ingen rekkevidde-begrensning slik som rene elbiler, svarer Johannesen, og legger til at alle personbilmodeller (med ett unntak) de selger nå er hybrider.

Toyotas Prius-serie har tatt helt av siden den første modellen ble lansert for 20 år siden. I dag står den og de andre Toyota-modellene, samt søstermerket Lexus, for 87,7 prosent av hybridmarkedet i Norge. I løpet av et år eller to lanserer Toyota også en ren elbil, noe denne bilprodusenten har vært litt tilbakeholdne inntil nå grunnet begrenset rekkevidde og store batterier.

OVERSIKTLIG BETJENINGSPANEL: Alle brytere og displayer er lett vendt mot føreren, inkludert en 8-tommers berøringsskjerm med navigasjonsplattform. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

Hydrogenbilen kommer til Bergen

– Elbilmarkedet er kommet for å bli, og det kommer nå modeller med lenger rekkevidde, sier Johannesen.

Samtidig ser han frem til å presentere neste generasjon hybridbiler, som går på hydrogen og elektrisitet, og kun slipper ut vanndamp. De har allerede gått et år i Oslo, og snart står Bergen for tur. Uno-X har allerede planlagt to fyllestasjoner, en på Danmarksplass og en i Åsane.

En annen modell han har store forventninger til, er den nye Prius Plug-In, som kommer i mars. Denne kan leveres med solcellepaneler i taket, får en elektrisk rekkevidde på 63 kilometer, CO2-utslipp på 22 g/km og et bensinforbruk på kun 0,3 liter per mil. Lader du ofte, kan den kjøre enda rimeligere. Grunnet det lave CO2-utslippet har den ingen engangsavgift.

Hurtigere hester

– Teknologien går fort nå. Henry Ford sa at dersom folk hadde blitt spurt om hva de ønsket seg, så ville de fleste svart hurtigere hester. Så fikk de bensinbiler i stedet. Nå er dette bildet i ferd med å snu.

– Skyldes dette etterspørsel fra forbrukerne eller bilbransjens egne initiativ?

– Forbrukerne har vært viktige. De som kjøpte de første elbilene og hybridene, var virkelig entusiaster. Samtidig bruker bilbransjen mye penger på forskning.

– Det neste blir vel selvkjørende privatbiler?

– Ja, og bussene er allerede kommet. Utfordringen her i Norge er klimaet, men hele bilbransjen tror på selvkjørende biler.

ELEGANT HYBRID: Toyota C-HR vil være tilgjengelig i tre ulike utførelser: Mørk grå, sort/blå og sort/brun. Dekorative elementer er i pianosvart og sølv, og belysning av instrumenter og brytere er i blått. (Foto: Toyota)

Toyota C-HR (Coupé High-Rider)

  • Toyota C-HR er en crossover-bil posisjonert mellom Auris TS og RAV4, og beskrives som «en dynamisk bil med SUV-lignende egenskaper».
  • Maksimal ytelse er på 122 hestekrefter.
  • CO2-utslippet er på 86 g/km, og bensinforbruket er fra 0,38 l/mil.
  • Alternativt kan Toyota C-HR leveres med en 115 hk/85 kW 1.2 liters turbo bensinmotor, som fikk sin debut i Auris. Den er tilgjengelig med en 6-trinns manuell girkasse eller en CVT automatisk girkasse, og sistnevnte er også tilgjengelig med firehjulstrekk.
  • Det avanserte Toyota Safety Sense inkluderer kollisjonsvern (inkludert fotgjenger-gjenkjenning), adaptive cruise kontroll, filskiftevarsler med styrekontroll, automatisk fjernlys og skilt-gjenkjenning.
  • Tilgjengelig er også utstyr som nøkkelfri låsing og start, farget glass, delskinn, Toyotas S-IPA system (Simple Intelligent Park Assist), 18” alufelger og to-farget metallic lakk.
  • C-HR har et spesielt tilpasset JBL lyd system med en 8-kanalers stereoforsterker på 576 watt og ni høyttalere, inkludert tre subwoofere og to diskanthøyttalere («horn tweeters»).
  • Mer informasjon: jaegerbil.no
TIDLIG UTE MED NY TEKNOLOGI: Toyota Mirai var en av de første hydrogendrevne bilmodellene da den ble lansert i 2014. (Foto: TTTNIS/Creative Commons)

Bergen får hydrogenbiler

  • Uno-X Hydrogen skal bygge Bergens to første hydrogenfyllestasjoner. Enova støtter etableringen med nesten 20 millioner kroner.
  • Planen er at fyllestasjonene kommer på Danmarks plass i Bergen og i Åsane. Uno-X tar sikte på at stasjonene kommer i drift så snart alle offentlige tillatelser er på plass.
  • Hydrogenbiler har god plass, rekkevidden er lang, på stasjonen fylles de opp på tre minutter, og utslippet er kun rent vann.
  • De fungerer ved at en brenselcelle konverterer hydrogengass fra tanken og oksygen fra lufta til elektrisitet og vanndamp. Hydrogendrevne kjøretøy forurenser derfor ikke lokalt.
  • Enova har stor tro på hydrogen som en fremtidig energibærer, og bidrar med 19,8 millioner kroner i støtte til fyllestasjonene og elektrolysøren som skal forsyne stasjonene med hydrogen.
  • Samtidig vil Bergen Taxi, Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune bidra med (i første omgang) å kjøpe til sammen fem hydrogenbiler.
  • Målet er at hydrogenbiler kan kjøre i og mellom de største norske byene innen 2020 – i første omgang 20 stasjoner.
  • Enova SF er eid av Olje- og energidepartementet, og ble opprettet i 2001 for å bidra til omlegging av energibruk og energiproduksjon. Enova er lokalisert i Trondheim og har 80 medarbeidere.
  • Mer informasjon: www.enova.no og www.unox.no/hydrogen
Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this