HELDIGITAL BANKSUKSESS: Magnar Øyhovden overtok rollen som daglig leder i Sbanken i 2011 etter å ha jobbet i bedriften siden 2006. De siste årene har både antall ansatte og kundemasse økt betraktelig. (Foto: Ingvild Festervoll Melien)

En vennlig rebell

– Vi utfordrer gamle tankesett hele tiden, sier Magnar Øyhovden. I hånden holder han en kopp kaffi, og inni koppen står det «vennlig rebell» – to ord som beskriver Sbankens visjon om å være landets beste.

– Vårt mål er å lage den enkleste banken i Norge.

– Vi jobber med å forandre oss tilstrekkelig hele tiden.
Øyhovden er daglig leder for banken som før het Skandiabanken, men som nå har skiftet navn til Sbanken.

– Hvorfor Sbanken?

– Navnet Sbanken er en forenklet versjon av Skandiabanken. Det er viktig for oss å ha en tydelig og enkel profil tuftet på innholdet til vår tidligere eier. Vårt mål er å lage den enkleste banken i Norge, forteller Øyhovden.

Sbanken er en heldigital bank som stadig jobber med å bli enda mer effektiv, tilgjengelig og etter hvert også helt selvbetjent for sine kunder.

– Det hender at kunder ringer meg søndag morgen hvis de har noe de vil si, gjerne tips om hvordan vi kan gjøre ting enda bedre, fortsetter Magnar, og ler litt. Å alltid være tilgjengelig gjelder også sjefen selv.

KUNDEFOKUS

NY LOGO: Bankens nye merkevareprofil og logo er designet av Oslo-firmaet Bleed. Sirkelen til høyre for S-en er ment å symbolisere at dette er en bank som er der for deg, uavhengig av hvor du befinner deg i dag eller har tenkt deg i morgen. (Foto: Bleed)

Sbanken ble børsnotert i 2015. I 2017 kom de på andreplass i Norges Handelshøyskole sin innovasjonsindeks, en nasjonal måling der bedrifter og bransjer får målt sin innovasjonsevne av kundene selv.

– Vi er tydelige på hva vi er og hva vi ikke er. Vi prøver ikke å holde på kunder som ikke passer inn i vår profil, sier Øyhovden.

Øyhovden overtok rollen som daglig leder i Sbanken i 2011 etter å ha jobbet i bedriften siden 2006. De siste årene har både antall ansatte og kundemasse økt betraktelig.

– Hva kan Sbanken bli bedre på?

– Når det gjelder forhold ute i distriktene er lokale banker bedre enn oss. Vi har flest kunder i de store byene. Vi har ikke så mange kunder over 80 år, men vi har veldig mange fornøyde kunder rundt 60.

I følge Norsk kundebarometer har Sbanken hatt de mest fornøyde kundene siden oppstarten i år 2000. Som første heldigitale bank i Norge har de scoret høyt på effektivisering og derav lave renter.

UNGT OG INNOVATIVT MILJØ

– Siden vi er en heldigital bank har vi mange studenter som jobber her ved siden av studiene. For mange av studentene er dette en relevant jobb. Per i dag har vi for eksempel 16 studenter som jobber med koding, forteller Øyhovden, mens han peker utover det åpne kontorlandskapet. Unge ansikter skimtes bak hver skjerm.

Øyhovden er opptatt av at Sbanken skal bidra mer til Bergens teknologimiljø enn Bergens finansmiljø.

– Vi er stolte av å være en institusjon som bruker og utvikler teknologi i Bergen. Alt vi gjør, lages og kodes i Fyllingsdalen, sier Magnar, før han fortsetter:
– Men vi kunne jo like gjerne ha ligget på Hardangervidda, siden alt er digitalt.

– Det at vi har begynt med etisk merking har gjort at flere fond har endret sin praksis. Vår oppgave er å gjøre det lett å velge riktig.

Som leder oppfordrer han sine ansatte, og spesielt studentene, til å eie aksjer i egen bank. Selv eier han over 90 000 aksjer i Sbanken.

– Er det greit at sjefen har så stor aksjeandel i egen bank?

– Jeg vil si at det viser at jeg har veldig stor tro på det vi holder på med. Over 50 prosent av de ansatte eier også aksjer. Jeg var kunde i Sbanken lenge før jeg begynte å jobbe her, så jeg liker både konseptet og tankegangen.

ETISK MERKING

Sbanken tilbyr nesten 400 fond til sine kunder. De var den første banken i Norge til å innføre det som kalles etisk merking, en oversikt som viser hvor etiske eller uetiske fondene er. Banken rangeres også blant de fire beste på Etisk bankguide sine hjemmesider.

– Nå holder vi på å bygge en sparerobot som skal gjøre det enklere å velge etisk riktig for kundene. Samtidig vil vi fremstå som nøytral, slik at kundene skal få mulighet til å velge selv, sier Magnar.

– Er det ikke uetisk å ha med fond som for eksempel investerer i våpenhandel?

– Jeg synes det er viktigere å merke fondene enn at folk kjøper fond i blinde. Det at vi har begynt med etisk merking har gjort at flere fond har endret sin praksis. Vår oppgave er å gjøre det lett å velge riktig, forteller Øyhovden.

Magnar Øyhovden vil at Sbanken skal være en vennlig rebell som stadig utfordrer bankens rolle og betydning.
– Vi er opptatt av å gjøre banken enklere og enklere, avslutter han.

ANNONSE:

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this