Felleskjøpet
FEIRER 20 ÅR: – Jeg bodde på kontoret. Jeg sov på ett rom, og hadde kontor på et annet, sier Elina Krantz om begynnelsen for Stand Up Norge, som hun startet for 20 år siden. (Foto: Maria Ludvigsen)

Norges humordronning

I 20 år har Elina Krantz stått opp for humoren i Norge. Denne uken feirer hun og Stand Up Norge seg selv.

Tekst og foto: Maria Ludvigsen

Elina Krantz var bare 19 år gammel da hun overtok driften av Nansen Pub i Bergen. Hun skjønte fort at noe måtte gjøres for å trekke folk dit, og ville derfor begynne med et helt nytt konsept. Krantz ringte til Dagfinn Lyngbø, for han var den morsomste hun visste om.

– Det er han fremdeles, sier Elina.

– Man må forstå tall, like å selge og ha nok humor – man må kunne se hva som er gøy.

På den tiden visste de ikke helt hva stand up var, så de kalte det talkshow. I starten ble en hatt sendt rundt, og de som ville kunne gi penger. Etter hvert ble dette byttet ut med ordentlig honorar. Dette var starten på Stand Up Norge.

SULTEN OG BEKYMRET

Videre fikk Elina med seg flere komikere i stallen, men starten var tung.
– Jeg bodde på kontoret. Jeg sov på ett rom, og hadde kontor på et annet. Kontoret var en gammel stall, registrert som næringseiendom, så lyset måtte av klokka ni. Jeg levde på pasta og ketchup. 

– Når tok det av?

– For å være ærlig har jeg aldri følt at det har tatt av, men nå er det greit.

Humor-dronningen legger til at hun tror det er sunt å føle det på den måten. Hun har tro på at man bør være både sulten og bekymret.

Elina eier både Stand Up Norge og Latter. Selv kan hun ramse opp tre ting som har vært viktig for å bygge opp bedriftene.
– Man må forstå tall, like å selge og ha nok humor – man må kunne se hva som er gøy.

NESE FOR BUSINESS

Elina humrer når hun får spørsmål om hun har økonomi-utdannelse.
– Jeg har problemer med å forstå matteleksene til sønnen min, som går i fjerdeklasse. Jeg blir redd når han spør om hjelp. Men jeg skjønner budsjetter. Jeg stiller de rette spørsmålene, og jeg forstår hva som stemmer og ikke stemmer.

– Heldigvis går ikke alle gjennom en skilsmisse på samme tid.

Elina legger raskt til at det som regel er slik at folk enten er kreative, eller har en nese for business.
– Jeg tror jeg har litt av begge deler.

Når Elina skal fortelle om en vanlig dag på jobben, begynner hun med å snakke om gårsdagen:

– Jeg leverte barna på skolen, og begynte på jobb mellom åtte og ni. Da jobbet jeg i fred og ro i noen timer. Så hadde jeg et skrivemøte, det tok kanskje rundt to timer. Deretter dro jeg til NRK for å ha et møte med en komiker der. Deretter var det et møte om komiprisen. Så måtte jeg møte Cess før vi skulle på Senkveld. Jeg var hjemme klokken elleve.

Elina hevder hun har blitt en «gammel dame», og derfor ikke orker lange dager i like stor grad som før.
– Men jeg klarer meg hvis jeg får tatt en lur på rundt 20 minutter. Da går det greit.

ROLLEN SOM HUMORMAMMA

Hun blir ofte omtalt som humormamma, kanskje ikke så rart med tanke på hvor mange komikere hun «passer på».
– Det varierer veldig hvor mye hver enkelt trenger fra meg. De er individer de også.

– Jeg følger dem gjennom samlivsbrudd, barn, oppturer, nedturer, nye kjærester, og så videre. De kommer til meg med veldig mye. Det er det som gjør at jeg føler meg ønsket og satt pris på.

– Blir du noen ganger sliten av den rollen?

– Nei, heldigvis går ikke alle gjennom en skilsmisse på samme tid.

Det er også viktig for henne å legge til at hun ikke er alene, hun har en fantastisk gjeng med seg.
– Jeg er best på å se hva folk trenger om de ikke har det bra. Jeg håper og tror at jeg blir oppfattet som et menneske som man kan stole på hvis det smeller.

En gang hun skulle skaffe sønnen et nytt pass, var hun stresset. I skranken møtte hun en blid kvinne som løste problemet, enkelt og greit, og med en enorm positivitet. I etterkant skrev Elina et kort til denne kvinnen for å takke.

– Hun minnet meg på at vi alle har et valg. Vi kan bestemme hvordan vi vil være. Alle har det valget, understreker Elina. Hun er opptatt av å hjelpe.

– Jeg liker ikke å se folk som har det vondt, og jeg hater når ting er urettferdig. Hvis jeg har muligheten til å hjelpe til, så gjør jeg det.

KJØRTE SEG SELV I GRØFTEN

Selv om det var tungt i starten, har Elina holdt en stø kurs. Men underveis glemte hun å tenke på seg selv. Hun kjørte seg selv i grøften.

– Jeg hadde jobbet alt for mye i ti år. Så kom den tsunamien, som satte et voldsomt støkk i meg. Det var så mye greier. Jeg kollapset helt og gikk rett i kjelleren.

Hun hadde blant annet det hun omtaler som «heavy angstanfall».

– Jeg har vært i kjelleren. Jeg skal ikke dit igjen. Men hvis du kommer dit, ikke vær redd, det går over.

Underholdningshuset Latter ble til fordi Elina så behovet for å gi sine komikere en egen scene, førsteretten på de gode datoene. Før Latter ble til, opplevde Elina at komikerne ofte måtte nøye seg med scener og datoer som var «nest best». Noe måtte gjøres – hun måtte gi stallen sin det de hadde behov for.

– Det er ingen menneskerett å være utøvende kunstner.

– Jeg tenkte at hvis jeg skal gjøre en god jobb som manager, så må mine artister ha førsteretten på ting. De må ha et eget sted.

Elina kan peke på én spesiell ting som gjorde at Latter ble en suksess:
– Vi begynte tidlig med å lage show. Det er en avgjørende faktor for suksessen.

Hun nevner også at det var viktig å sette opp store forestillinger, og at festivalen de hadde sammen med Ringnes har spilt en stor rolle i det å vokse. Det er slik man selger billetter.
– Det er ingen menneskerett å være utøvende kunstner, sier Elina, og forklarer utsagnet med at det er viktig å tenke salg.

SKAL IKKE BLI STØRRE

 – Hva bringer fremtiden?

– Jeg håper jeg kan fortsette med å klare å kombinere det å jobbe med så mange flinke komikere, med det å være mamma.

– Som mamma føler du alltid at du burde se barna mer, men det viktige er å få regnestykket til å gå opp. Det er familien som er det viktigste nå, og så kommer jobben på en kjempegod nummer to, sier Elina.

– Vi skal ikke bli større så lenge det bare er meg ved roret.

HOLDER I TRÅDENE: Elina Krantz og Dagfinn Lyngbø har jobbet sammen siden humoreventyret startet på 90-tallet. – Han er fremdeles den morsomste jeg vet om, sier Elina. (Foto: Stand Up Norge)

FAKTA

Elina Krantz

  • Elina Krantz er grunder og styreleder i bookingbyrået Stand Up Norge.
  • Hun begynte i Bergen, nærmere bestemt på Nansen Pub, sammen med Dagfinn Lyngbø.
  • Etterhvert flyttet hun til Oslo for å bygge opp firmaet.
  • Hun er også grunder av og styreleder for underholdningshuset Latter på Aker Brygge.
  • I år fyller Stand Up Norge 20 år, og det feires denne uken med en storslått Latterfestival i Oslo.

 

ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this