Felleskjøpet
DYREFÓR PÅ DØREN: Dyrekassen samarbeider nå med Bring, og leverer normalt dyrefóret på døren innenfor én til ­to dager. Fra venstre: Roger Holthe Olsen, Øyvind Eriksen og Erik Høsteland Åland.

Kassesuksess

800.000 husholdninger i Norge har enten hund eller katt. Alle disse dyrene må ha mat. Dyrekassen kjører den til døren.

Dyrekassen.no leverer alt man har behov for til hund og katt helt hjem på døren. Alle bestillinger gjøres via nettsiden. Basert på dyrets alder, størrelse og eventuelle behov, får kunden opp en rekke alternativer. Mat og utstyr leveres på døren for å gjøre kundens hverdag enklere.

– For oss var det ekstra gøy at vi fikk flest stemmer av samtlige norske selskaper i den norske finalen.

Under den nasjonale finalen i Nordic Startup Awards i forrige måned, stakk Dyrekassen av med den gjeve prisen Peoples Choice Award. I morgen (18. oktober) drar daglig leder, Roger Holthe Olsen, til Stockholm for å representere Norge i den nordiske finalen.

Nordic Startup Awards er, som det går frem av navnet, en nordisk gründerkonkurranse. Men man begynner på et regionalt nivå i Norge, og 416 bedrifter var nominert. Holthe Olsen og Dyrekassen gikk videre til en nasjonal finale, der de konkurrerte mot rundt 70 andre bedrifter. 13 av dem vant en pris, deriblant Holthe Olsen og hans gjeng.

FOLKETS PRIS

– For oss var det ekstra gøy at det var Peoples Choice vi vant, og at vi fikk flest stemmer av samtlige norske selskaper i den norske finalen. Vi lever av forbrukerne, og har som mål å være det beste stedet å handle for folk med katt og hund, sier Holthe Olsen.

– Det er naturligvis viktig for oss å skape gode relasjoner til kundene, og vi ser på det som en viktig del av differensieringen i markedet; det vil alltid være noen som kanskje er billigere enn oss, men hvis du klarer å skape en god nok tjeneste der folk får en økt verdi av å handle hos deg, så tror vi det er en riktig måte å tenke på. Rema 1000 er kanskje billigere enn Meny, men det betyr ikke at Meny ikke kan gjøre det bra av den grunn. De har bare litt ulik strategi, sier han.

Blant konkurrentene i Peoples Choice-kategorien, og øvrige vinnere som også drar til Stockholm, er selskaper som Kolonial.no, Disruptive Technologies og No Isolation. Sistnevnte er selskapet bak roboten som gjør at langtidssyke barn kan følge med på undervisningen på skolen, så det er råsterke gründere Dyrekassen har vært i finalen med.

– Når et lite selskap som Dyrekassen fra Bergen er med og hevder seg, så mener jeg det er viktig. Og jeg mener jo at vi må tørre å si at det går bra. Det er litt norsk å være fornøyd med at det går sånn ok. Men vi må tørre å sikte høyt og tørre å si at vi har ambisjoner om å bygge noe stort; jeg tror det kan inspirere andre til å satse og til å bygge selskaper. Vi blir selv inspirert av at andre lykkes.

– Hvem har stemt på dere?

– Kundene våre og mannen i gaten, svarer lederen.

SERVICE ER MARKEDSFØRING

– Jeg tror vi vinner folkets pris fordi vi har brukt mye tid på å differensiere oss på service. Vi ser på service som en form for markedsføring. Kunden skal være fornøyd, og går noe galt så skal vi rydde opp raskt. Dette har skapt veldig lojale kunder.

– Vi har gjort en undersøkelse på dette også, hvor vi spurte folk hvor de har hørt om Dyrekassen, og Facebook kom på topp med 37 prosent, mens 36 prosent svarte gjennom venner og familie, og når du har en sånn type jungeltelegraf, så har vi lykkes med det. Og det betyr alt for oss.

TAR OPP KONKURRANSEN: – Det er mange flinke utenlandske butikker på nett, og vi må klare å matche det nivået. Helst må vi være litt bedre, sier Roger Holthe Olsen.

– Hvordan har e-handel utviklet seg i Norge?

– Måten vi handler varer og tjenester på er i stor endring, men i Norge henger vi etter når det gjelder e-handel. I Sverige bygger de milliardbedrifter, gjerne børsnoterte selskaper på nett. Det samme gjør de i Tyskland. Litt avhengig av hvordan man regner på det har varehandelen i Norge en omsetning på over 500 milliarder norske kroner.

Utfordringen for norsk varehandel i dag er at nordmenns handel i utenlandske nettbutikker øker nokså kraftig. På sikt vil dette gå hardt utover norsk verdiskaping og norske arbeidsplasser i denne sektoren, spesielt siden vi ligger langt bakpå innen nettsalg generelt i Norge.

– Det skal vi ikke ta for lett på – vi skal fremover få kjempe mot Amazon og andre sterke aktører for å beholde den verdiskapingen i Norge.

– Hvilke konkurrenter har dere?

– Det kommer aktører fra både Sverige og Tyskland, riktignok i liten skala i Norge, men disse vil komme stadig sterkere.

– Sender de fra Tyskland og Sverige eller har de kontor og lager i Norge?

– De sender fra deres land eller fra sentrallagre i Europa, og det gjør at de noen ganger har litt lavere pris, men samtidig noe lenger leveringstid.

MÅ VÆRE FORBEREDT

– Det er sannsynlig at de etablerer seg i Norge?

– Vi må hvert fall være forberedt på at det skjer, og må vi tenke at vi likevel skal være konkurransedyktige. Markedet er stort. 800 000 husholdninger har enten hund eller katt. Det er cirka 800 000 katter og 550 000 hunder. Mange husholdninger har begge deler eller flere hunder eller katter. Bare på fôr ligger markedet oppunder tre milliarder.

– Hvorfor kan vi ikke bare handle fôr på butikken?

– Litt av utfordringen for en fysisk butikk er at den setter premissene for når kunden skal få lov å handle, for eksempel gjennom en åpningstid fra 10.00-18.00. Butikkene har også store begrensninger knyttet til hvilke produkter kunden skal få kjøpe, og er det utsolgt så vet du jo ikke det før du allerede er i butikken. Det er egentlig en gammeldags forretningsmodell når du ser på den formidable fleksibiliteten ny teknologi og e-handel gir, mener Holthe Olsen.

– Hvor raskt er dere på døren etter en nettbestilling?

– Vi er faktisk blant de raskeste i Norge. Sør for Trondheim leverer vi normalt innenfor 1-2 dager. Lenger nord er det kanskje 3-5 dager. Vi har fått til et veldig spennende samarbeid med Posten og Bring.

TEKNOLOGIEN VIL TA AV

Holthe Olsen tror netthandelsteknologien kommer til å ta av.

– Kolonial.no er ett av selskapene som vokser raskt på nett og omsetter allerede for 424 millioner kroner, men går riktignok med 118 millioner i minus. Så de har litt å jobbe med når det gjelder lønnsomhet.

– Jeg var en slags mini-gründer mens jeg vokste opp, og hadde definitivt salg i blodet.

– Det var skepsis til nettbank da det kom. I dag er de vel ikke så mange som ønsker seg tilbake til postkontoret for å stille seg i kø. Det vi ser er at kunder som først går over til online, sjelden går tilbake til det gamle, noe de fleste handelsstatistikker også viser. Vi har veldig lojale kunder og ser at de stadig gjør nye kjøp av oss over tid. Det er i praksis omsetning som fysiske butikker mister.

– Hvor sikker var du på at dette var riktig for deg?

– Jeg satt som partner i NOR PR, tjente godt og var egentlig fornøyd. Men fra jeg var liten har jeg gjort alt mulig; jeg har solgt julenek og jeg har gått med bergenskalenderen; det er ikke den ting jeg ikke har gjort i oppveksten. Jeg var en slags mini-gründer mens jeg vokste opp, og hadde definitivt salg i blodet.

– Så fikk jeg altså denne muligheten, og jeg må innrømme at jeg syntes det var litt sært i starten. Men jeg så jo samtidig at industrien lå langt bakpå, og at her var det store muligheter. Så da måtte jeg bare gripe den. Du får ikke så mange slike sjanser, sier Holthe Olsen.

TEAMET BETYR ALT

Det var Øyvind Eriksen og Erik Høsteland Åland som startet Dyrekassen. De kom fra stillingen som it-sjef og produkt- og kundelojalitetssjef i Adams Matkasse.

– De hadde jo bygget et slikt selskap før. De satt på innsiden av Adams Matkasse, og jeg satt som rådgiver for samme selskap, så jeg visste at kvaliteten hos dem jeg skulle jobbe med var veldig god.

– Vi tenkte at vi ville utfylle hverandre bra, og at vi ville utgjøre et meget sterkt team. Øyvind er nærmest en professor på dyrefôr, vår helt egen «doktor dyregod». Han har hatt dyr hele livet, og han har full kontroll på det faglige, slik at kundene alltid får de beste rådene hos oss. Ideen kan være så god den bare vil, men hvis ikke teamet er godt og fungerer bra, så vil ting bli vanskelig.

Selskapet ble stiftet i 2013, og Roger Holthe Olsen kom inn i 2015. Utviklingen har vært veldig god, spesielt de siste seks månedene.

– Når skal dere gå med overskudd?

– Det kommer an på hvor raskt og hvor mye man skal vokse. Vi har kontroll på når vi skal være lønnsom, men vi må også se potensiale i andre enden; hvor kan vi vokse, hvor raskt kan vi ta markedsandeler. Det er viktig å ha et høyt volum og tenke og forstå skala.

– Dette må vi ikke ta for lett på. Det er mange flinke utenlandske butikker på nett. Og vi må klare å matche det nivået. Helst må vi være litt bedre.

– Det hjelper ikke å være lønnsom dersom Amazon kommer inn og konkurrerer med deg, da må du også ha skala, som gir bedre lønnsomhet over tid. For jo større du er når det gjelder antall kunder, jo bedre betingelser får du gjennom hele verdikjeden, påpeker lederen.

Derfor er han opptatt av å bygge et fullgodt alternativ til utenlandske aktører slik at man kan beholde arbeidsplassene og verdiskapingen i Norge.

– Dette må vi ikke ta for lett på. Det er mange flinke utenlandske butikker på nett. Og vi må klare å matche det nivået. Helst må vi være litt bedre, sier Holthe Olsen.

Internasjonal finale i Nordic Startup Awards finner sted i Stockholm i morgen (18. oktober).

Fakta

Dyrekassen

  • Dyrekassen ble stiftet i 2013, men det var først i 2015 at grunderne Øyvind Eriksen og Erik Høsteland Åland satset for fullt og fikk Roger Holthe Olsen med på eiersiden.
  • I september 2017 ble også Stian Dahle ansatt i selskapet, han kom fra Adams Matkasse.
  • Sommeren 2016 fikk selskapet voksesmerter, lageret var for lite og man klarte ikke å levere raskt nok.
  • Høsten 2016 fikk Dyrekassen avtale med Posten og Bring, slik at selskapet kunne levere hjem til 70 prosent av landets befolkning. 30 prosent fikk da Post i butikk.
  • Avtalen med Posten er i år utvidet til hundre prosent hjemlevering til samtlige husstander i Norge.
  • Selskapet har vokst kraftig over hele landet, og satser for fullt på å bli en ledende leverandør av produkter og tjenester for kjæledyrsmarkedet.
Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this