Felleskjøpet
BAKKEKONTAKT: – Dekk er en billig livsforsikring som det er viktig å ikke slurve med. Man skal huske på at dekkene er den eneste kontakten bilen har med bakken, og da er gode dekk livsviktige både for en selv og medtrafikantene, kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.

Dette er de beste vinterdekkene

Selv om Continental og Nokian toppet fjorårets store vinterdekktest i NAF-magasinet Motor, er det flere gode dekk enn noen gang å velge mellom. Det betyr det at du kan spare flere tusenlapper ved å ta en ringerunde til tre-fire forhandlere før du kjøper nye dekk.

En dekktest utført av motor.no viste at man på bare noen telefonsamtaler kan spare 2.500 kroner på fire nye dekk. Dermed er det enda mindre grunn til å kjøre en ny vinter i møte på halvslitte dekk.

Et dekk med godt grep på vinterføre kan redde deg ut av svært farlige situasjoner. Derfor er hovedfokuset i denne testen sikkerhet.

– Har man sommerdekk på bilen og snøen kommer, må man la bilen stå.

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal, sier til Bergensmagasinet at de fleste av oss er gode til å få på vinterdekk i tide.

– Men dessverre kommer snøen brått på en del mennesker. Derfor er vår oppfordring å følge med på værmeldingene slik at man ikke får seg en overraskelse. Har man sommerdekk på bilen og snøen kommer, må man la bilen stå, sier Sødal til Bergensmagasinet.

Den lovpålagte mønsterdyben på vinterdekk er tre millimeter.

– Men vi anbefaler at den ikke er mindre enn fire millimeter for godt veigrep. Vi har ingen tall på hvor mange som slurver med slitte dekk, men det som er helt sikkert er at gode dekk er en billig livsforsikring som det er viktig å ikke slurve med.

– Man skal huske på at dekkene er den eneste kontakten bilen har med bakken, og da er gode dekk livsviktige både for en selv og medtrafikantene.

– Hva vet du om hvor mange som velger piggfritt?

– Det varierer rundt om i landet. Klart størst andel er det i byer med piggdekkavgift som i hovedstaden. I Oslo-området ligger piggfrittandelen på noe over åtti prosent.

Sikkerhet på snø og is

I sluttresultatet i dekktesten er hele 65 prosent av vekten lagt på dekkenes prestasjoner på is og snø. Dette er de mest kritiske forholdene du møter på norske vinterveier. Og da blir Continental og Nokian vinnere blant piggdekkene, og Continental som vinner blant de piggfrie i testen som ble utført i 2016.

KAN SPARE PENGER: En dekktest utført av motor.no viser at man på bare noen telefonsamtaler kan spare 2.500 kroner på fire nye dekk.

Hovedkonklusjonen i vinterdekktesten til motor.no er relativt klar: På is er piggdekkene fortsatt overlegne, spesielt når det gjelder bremsegrep. Fra 50 km/t stopper Nokians piggdekk på 39,7 meter, mens det beste piggfrie dekket – Michelin – stopper på 55,7 meter.

På snø er forskjellen nesten visket ut. Hankook er de beste piggdekket med en bremsestrekning på 49,5 meter fra 80 km/t, mens Continental som det beste piggfrie bruker 52,9 meter på å stoppe.

Piggfritt best på tørt føre

På tørr vei er de fleste piggfrie dekkene i testen bedre enn de beste piggdekket. Når det gjelder støy er det ingen tvil; alle de piggfrie dekkene er bedre enn det beste piggdekket.

Mens flere av dekkene uten pigger får karakteren 10, må det beste piggdekket klare seg med karakteren 7. Med andre ord en svært stor forskjell.

Med stadig mildere vintre, er det også noen som vurderer å sette såkalte mellom-europeiske vinterdekk på bilen. Dette er piggfrie dekk utviklet for områder uten mye snø og is.

For å vise hva et slikt dekk duger til sammenliknet med nordiske vinterdekk, har testen med Continentals mellom-europeiske vinterdekk som en ren referanse.

Som resultatene viser er ikke dette et dekk å anbefale dersom du kjører en del på snø og is i løpet av vinteren. Bremsestrekningen på is er mer enn 20 meter lenger enn Michelins nordiske dekk. På våt asfalt er imidlertid dette mellom-europeiske dekket overlegent de nordiske.

Fikk dispensasjon for flere pigger

Flere pigger gir tydeligvis bedre grep på is. For to år siden var Nokian først ute med 190 lette pigger. Dette er nesten dobbelt så mange som piggreglementet tilsier, men Nokian påsto at de lette piggene ikke sliter mer på asfalten eller skaper mer svevestøv. Derfor fikk de to års dispensasjon i påvente av at veimyndighetene skulle gjøre egne tester på dette.

Flere produsenter har fulgt Nokians eksempel med flere pigger. Nå har veimyndighetene gjort egne tester som viser at disse dekkene skaper mer små støvpartikler.

Derfor er det usikkert hvor lenge disse dekkprodusentene får lov til å fortsette med 130-190 pigger, eller må tilbake til rundt 96.

TESTVINNER PIGGDEKK: Continental IceContact 2

Piggdekk

  1. 8,6 Continental IceContact 2 
TESTVINNER
  2. 8,6 Nokian Hakkapeliitta 8
  3. 8,4 Bridgestone Noranza 001
  4. 8,3 Pirelli Ice Zero
  5. 8,2 Hankook Winter I*Pike RS+
  6. 8,1 Goodyear Ultragrip Ice Arctic
  7. 7,7 Gislaved Nord Frost 200
  8. 7,7 Michelin X-Ice North 3
  9. 7,4 Toyo Observe G3-Ice
  10. 7 Kumho WinterCraft Ice Wi31
TESTVINNER PIGGFRIE: Continental ContiVikingContact 6

Piggfrie dekk

  1. 7,6 Continental ContiVikingContact 6 
TESTVINNER
  2. 7,5 Nokian Hakkapeliitta R2
  3. 7,4 Goodyear Ultra Grip Ice 2
  4. 7,4 Michelin X-Ice XI 3
  5. 7 Bridgestone Blizzak WS80
  6. 6,9 Sava Eskimo Ice
  7. 6,8 Hankook Winter i*cept IZ2
  8. 6,7 Pirelli Ice Zero FR
  9. 6,5 Landsail Winter Lander
  10. 6,5 Yokohama Ice Guard ig50 Plus

Kilde: NAF-magasinet Motor.no

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this