20.06.17 | Felleskjøpet banner
TO FILIALER: Anton Faugstad etablerte A. Faugstad Kolonial i Lyngbøveien på Laksevåg i 1949. Dette bildet er tatt utenfor den andre butikken som Faugstad åpnet i Lyngbøveien 45. Her er han sammen med sin kone Elna og medarbeider Ragna Lihaug. (Foto: Privat)

DET BEGYNTE MED EN REISE

På slutten av 40-tallet dro Anton Faugstad fra Osterøy til Laksevåg som 23-åring for å starte butikk. I dag kjenner du familiebedriften som Safari Catering.

 I 1949 ble A. Faugstad Kolonial etablert i Lyngbøveien på Laksevåg for 3500 kroner. Det var forløperen til Safari Caterin, som i år regner med å omsette for 50 millioner.

Anton Faugstad ble født i 1926, og vokste opp på Bruvik på Osterøy. Som barn hadde han to stoler og en bordplate i mellom dem. Han sto på den ene siden, «kunden» på den andre og fikk aldri nok av å leke butikk. Slik forsto bondesønnen tidlig at det var kjøpmann han ville bli.

– Jeg fikk øye på en annonse for en liten butikk på Laksevåg. Problemet var at jeg var blakk; jeg eide ikke to flate øre, og min far lurte på om jeg var gal, sier Anton Faugstad i boken Mannen som lekte butikk.

HJELP FRA ONKEL

JAKT OG BÆREKARAVANE: – Jeg så for meg alle kundene med varer og handlevogner på vei til kassen, og visste med ett at Safari var det riktige navnet, sier Anton. Som slo opp i et leksikon og fant Safari definert som «jakt og bærekaravane». Safari kan også bety reise. (Foto: Privat)

Onkel Mons drev en treskofabrikk, og garanterte for et banklån på 3500 kroner. 11. mars 1949 åpnet 23 år gamle Anton butikken Paul Jørs Eftf. i et lite kjellerlokale i Lyngbøveien 28, og navnet ble raskt endret til A. Faugstad Kolonial. Senere skulle han åpne enda en butikk på Laksevåg. 91 år gamle Anton Faugstad bor forøvrig i sitt gamle hus på Lyngbø fremdeles.

Kjøpmannen var godt likt. og hadde selv lett for å komme i kontakt med folk. Han hadde lagt merke til én person spesielt. Elna Kristine passerte butikken til Anton hver dag på vei til jobb. I 1950 giftet de seg. Mens Anton hadde stått alene bak disken på Laksevåg, var de nå to, ettersom han hustru sa opp sin gamle jobb. Og det var nok å gjøre; det var ennå noen år igjen før selvbetjeningsreformen.

På 60-tallet kom stadig flere selvbetjeningsbutikker. Selv om mange var skeptisk til den nye utviklingen, var det slutt på handel over disk i 1964, og Faugstad fikk to nye kassaapparater. Forøvrig samme år som sønnen Arild Faugstad kom til verden.

I 1970 var tre tusen leiligheter i ferd med å reise seg i blokkhøyde i Loddefjorddalen. Loddefjord Torg skulle stå ferdig i 1973. Stadig flere eide egen bil, og parkeringsplass ved butikken var et av mange krav fra forbrukerne. Anton Faugstad ble spurt om han kunne tenke seg å åpne en butikk i Loddefjord, og han gjorde en avtale om å åpne en butikk der i det kommende senteret.

Problemet var at senteret først åpnet i 1973, mens de første familiene flyttet inn i leilighetene allerede i 1971. Faugstad fikk derfor reist et midlertidig bygg på parkeringsplassen rett foran den første høyblokken i Loddefjorddalen. Nå trengte han et nytt navn.

TIDLIG UTE: Den aller første Safari-butikken i Loddefjord, på parkeringsplassen foran den første høyblokken i påvente av åpningen av Loddefjord Torg.

SAFARI TIL LODDEFJORD

– Det var ikke i mine tanker den gang, at Safari også skulle bli en kjede. Men jeg hadde lyst på et navn som kunne bli et begrep, noe som folk ville huske, sier Anton i boken Mannen som lekte butikk.

– Jeg så for meg alle kundene med varer og handlevogner på vei til kassen, og visste med ett at Safari var det riktige navnet.

Han laget lister med navneforslag, men alt ble forkastet. Til slutt ble han sittende og bla i et leksikon, og stoppet på ordet «safari» – med definisjonen «jakt og bærekaravane».

– Jeg så for meg alle kundene med varer og handlevogner på vei til kassen, og visste med ett at Safari var det riktige navnet, sier Anton.

Ordet safari betyr egentlig reise. Antons reise var en busstur fra Bruvik på Osterøy, via Lyngbøveien på Laksevåg til Loddefjorddalen. I 1973 åpnet Loddefjord Torg dørene (fra før fantes Oasen og Sletten senter), og ble en umiddelbar suksess.

En liten kolonialbutikk i en kjeller var nå blitt til 700 kvadratmeter, syv ganger større enn hva familien noen gang hadde drevet på Lyngbø. To kassaapparater skulle bli til ti, åtte ansatte ble etterhvert til 80. Mens omsetningen etter første driftsår på Lyngbø i 1949 endte på 65800 kroner, ende omsetningen i 1973 på vel 40 millioner kroner.

UNDER SAMME TAK

I tiden som fulgte etablerte kjøpmannen flere butikker både i Olsvik og på Midtun, og etterhvert har flere butikker kommet til. At sønnen Arild skulle overta, var en glidende overgang. TIttelen som daglig leder fikk han i 1994. Da hadde Loddefjord Torg blitt til Vestkanten Storsenter, og i årene som kom vokste Safari gradvis.

Safari Catering ble etablert som eget selskap i 2001. Safari hadde eget pølsemakeri på Sotra, og dette ble flyttet til Olsvik i 2008, slik at alt ble samlet under samme tak i det nyetablerte produksjonsanlegget Matlyst. I Safarihuset lages det nå alt fra pølser og pålegg til snitter og koldtbord.

– Vi så at alle dagligvarebutikkene ble like, for alle hadde de samme leverandørene. Da var tanken vår at vi skulle lage maten selv. Det var nok en større jobb enn vi var klar over. Ingen kjente produktet, det koster masse penger å bygge en merkevare. Den største feilen vi gjorde var at vi ikke brukte navnet Safari. Det ville vi hatt en større suksess med.

I 2012 overtok Norgesgruppen Safari-kjeden, og den siste lokale butikkjeden i Hordaland forsvant. Fra det tidspunktet var Safari et catering-selskap, men kundene savnet ferskvaredisk og Arild Faugstad savnet det å drive butikk. Konseptet Safari Kjøtt ble født i 2014, og det er en kjøttforretning etter god, gammel oppskrift, som siden 2015 har vært å finne i Laksevåg senter.

VOKSER RASKT: Safari er den største cateringbedriften i Bergen, og planlegger å bli enda større i nye lokaler. – Målet er å få bygget opp cateringen til å bli en 100 millioners virksomhet, sier styreleder i Safarigruppen, Arild Faugstad (t.v.) og daglig leder i Safari catering, Egil Refsnes. (Foto: Øyvind Toft)

STØRST I BERGEN

I fjor ble Fana Catering kjøpt opp, og Safari Catering planlegger nå nye lokaler i Olsvik, og setter trolig spaden i jorden i slutten av denne måneden på en tomt like nedenfor dagens lokaler. Faugstad reiser seg og peker ut av vinduet fra lokalene i Hallheimslien.

Alt sammen skyldes at en ung mann ved navn Anton Faugstad dro på sin reise fra Osterøy til Laksevåg på slutten av 40-tallet.

–  Vi planlegger et bygg på 5000 kvadratmeter. Der skal cateringen flytte ned, og målsettingen er å flytte inn i løpet av våren 2018. Da rekker vi konfirmasjonssesongen det året. Dette gjør vi fordi vi har vokst ut av lokalene her oppe. Bygget som vi sitter i vil bli brukt til produksjon for Matlyst, og det er det behov for. Vi satser på catering fremover, og ser på ulike andre markeder som vi kanskje kan gripe tak i. Målet er å få bygget opp cateringen til å bli en 100 millioners virksomhet.

Som ren cateringbedrift er Safari allerede størst i Bergen, og på denne tiden av året koker det i lokalet i Olsvik.

– Nå i mai har vi hatt konfirmasjoner tre helger på rad, med levering til 200 selskaper per helg. Det meste leveres hjem til privatpersoner, men vi disponerer flere hus, og de er fulle. Så kommer bryllupssesongen gjennom hele sommeren, før høstsesongen kommer og vi nærmer oss julebord, forteller Arild Faugstad.

Safari catering kjøper råvarene hvor de vil, og selger på et helt åpent marked.

– Det er ingen som eier noen varestrøm her. Dette styrer vi selv. I tillegg får vi altså lov til å produsere våre egne produkter, som vi benytter i cateringen. Vi produserer vårt eget pinnekjøtt, våre egne påleggsvarianter, og vi lager våre egne karbonader, sier Faugstad engasjert.

– Vi får et vogntog ned her med 600 lam hengende på en krok. Råvaren går rett inn i produksjonen, og du har fått et ferdig og fantastisk produkt, som noen måneder senere serveres til våre kunder i cateringen. Da har du en veldig god kvalitetskontroll på det du holder på med, og det er utrolig viktig.

Og alt sammen skyldes at en ung mann ved navn Anton Faugstad dro på sin reise fra Osterøy til Laksevåg på slutten av 40-tallet.

70-TALLET: Den guloransje fargen på Loddefjord Torg på 70-tallet er det mange som husker. (Foto: Privat)
Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this