Felleskjøpet
SKIFTER SORTER: – Vi gjør mange utskiftninger i sortimentet, og skifter jevnlig to-tre sorter og ser om det slår an, sier daglig leder og medeier på Tre-Kroneren, Dag Jellestad.

DEN STORE PØLSEFESTEN

I 70 år har kiosken i Kong Oscars gate servert Norges beste pølser.

Byens mest kjente pølsebod har 70-årsjubileum. Det har ikke jubilanten tenkt å gjøre noe stort nummer av.

– Vi har egentlig ikke tenkt så mye på hvordan vi skal feire dette, erkjenner daglig leder og medeier i Tre-Kroneren, Dag Jellestad.

KLISTREMERKER

– I sommer trykket vi opp noen klistremerker hvor det står at Tre-Kroneren er 70 år. Det var vel i grunnen vår måte å markere jubileet på, sier han beskjedent.

– Det topper seg under Bergenfest i juni, men det beste med sommeren er at turistene er her, og da er det jevnt sig hele veien.

Innehaver er Kenneth Skaar, men han er bortreist og det er derfor medeier Jellestad som møter oss utenfor kiosken. Jellestad nøler litt når vi spør om forretningen.

– Vi omsetter for 3-4 millioner i året. Vi kan leve av det, men vi blir jo ikke millionærer, sier han.
Den daglige lederen står i kiosken selv, ofte nattestid. Av sikkerhetsmessige grunner ønsker han ikke å si noe om åpningstiden.

– Vi må ta noen forholdsregler når man er lokalisert her hvor vi er. Vi opplever litt forskjellig. Forleden sto det en kar og tømte bosspannet vårt midt ute på gaten her. Andre vil vite hvor mye penger vi tjener. Men stort sett er folk hyggelige, understreker han.

tre-kroneren3
PÅ PØLSETOPPEN: Ostepølse, San Francisco og jaktwurst er de tre mest populære pølsene.

FRANKFURTER 

Vi besøker Tre-Kroneren på en av få solskinnsdager i Bergen denne sommeren. Turister er det fremdeles mange av i byen, og flere av dem finner veien til pølseboden. Japanere, italienere og amerikanere.

Nå stikker en danske hodet inn i luken og bestiller en frankfurter. Martin Hansen har med seg sin sveitsiske kone, Patricia Lopez.

– Jeg er dansk, men jeg og min kone bor i Sveits. Så vi har kommet helt fra Sveits for å smake på Bergens beste pølse, sier han, med ketchup i munnviken.

– Hvordan vet du om Tre-Kroneren?
– Jeg fikk den anbefalt av May og Bent, svarer han. Det viser seg at May Lis Henriksen fra Fyllingsdalen har en dansk venninne, og Martin er hennes sønn. Da Martin og hans kone ville til Bergen tok han kontakt med May Lis Henriksen og Bent F. Olsen, som begge anbefalte dem å smake på pølsene til jubilanten i Kong Oscars gate.

Nå står alle fire med hver sin pølse og smiler fornøyd.
– Meget bra, sier Martin mens han tygger på frankfurteren.
– Vel verdt turen fra Sveits, smiler han.
Han stikker tommelen i været. 

tre-kroneren2
TOMMELEN OPP: – Vel verdt turen fra Sveits, smiler danke Martin Hansen, som sammen med sin sveitsiske kone, Patricia Lopez, kom til Bergen på ferie. De fikk anbefalt Tre-Kroneren av noen venner.

 SEKSHUNDRE PØLSER

Kiosken ble oppført i 1946, og på folkemunne ble den bare kalt Boden. I 1978 overtok Tor Gadeholt, og han bestemte at en pølse skulle ha fastpris på tre kroner. Siden har boden hatt navnet Tre-Kroneren. Kiosken solgte burgere på 80-tallet, men det ble det slutt på. Kenneth Skaar overtok i 1992, og sammen med Dag Jellestad la han om driften.

– Vi ville spesialisere oss, og siden har det bare vært pølser, sier Jellestad, som er utdannet kokk, med erfaring fra restaurantbransjen i Bergen. Den 16 kvadrat store kiosken har 2,5 stillinger, med 6-7 arbeidstakere i stort og smått.

– Hvor mange pølser selger dere på en dag?
– Alt fra hundre til sekshundre. Hvis det pøser, er det så vidt det går rundt. Men når solen skinner, blir det gjerne litt kø her.

– Den beste tiden på året er fra mai til august. Det topper seg under Bergenfest i juni, men det beste med sommeren er at turistene er her, og da er det jevnt sig hele veien.

LONELY PLANET

Fire japanere stiller seg opp foran kiosken og leser menyen. De diskuterer og gestikulerer. Det er langt fra Japan til  Kong Oscarsgate, og kiosken ligger litt utenfor «turistgaten» fra Bryggen, via Torget og opp til Fløibanen.

– Omtalene i Lonely Planet, Tripadvisor og flere andre turistguider har betydd mye for oss, sier Jellestad.

– Og så er det viktig at folk er fornøyd med maten, at de synes det er et bra produkt og at det smaker godt. Vi får ofte tommelen opp. Senest i natt var det en familie fra Australia her. De var fire som kjøpte hver sin pølse. Etter en kort stund smilte de og ga tommelen opp. Så gikk det noen minutter før de kom tilbake og kjøpte en til og ga tommelen opp igjen. Jeg har jobbet mange år i restaurantbransjen; at kunder kommer og gir slike direkte tilbakemeldinger er sjelden, og her opplever jeg det nesten daglig.

Jellestad legger til:
– Det er folks positive respons som er drivkraften for oss. Utvilsomt.

– For noen uker siden kom en gruppe rett fra et bryllup. Bruden kom i brudekjole.

– Hvem spiser pølse på Tre-Kroneren?
–  Alle slags folk. Heldigvis. For noen uker siden kom en gruppe rett fra et bryllup. Bruden kom i brudekjole. Og så er det mange gjengangere. Jeg slår av en prat med dem hvis jeg har tid. Noen ganger er det kø og da må vi være effektive, men ellers blir det en prat. Vi er som en god, gammel landhandel; det tror jeg folk setter pris på.

– Hvilke pølser er mest populære?
– Topp 3 er ostepølse, San Francisco og jaktwurst.

STØRST I EUROPA

– Hvorfor åpner dere ikke flere kiosker?
– Det spørsmålet har vi fått noen ganger. Jeg tror ikke det kommer til å skje. Det har litt med kapasiteten til de som lager pølsene å gjøre. Da må de øke produksjonen og da er det ikke sikkert at de får den samme kvaliteten på pølsene, presiserer Jellestad.

Det er Solheim kjøtt som leverer varene, og slik har det vært siden 1993.
– Så lenge de holder koken, så holder vi koken, sier pølsesjefen. Han vurderer kontinuerlig sortimentet.

– Vi gjør mange utskiftninger i sortimentet, og skifter jevnlig to-tre sorter og ser om det slår an. Men dette kan ofte ta lang tid. Folk er gjerne skeptiske til å prøve noe nytt, og det kan ta opp mot et halvt år før folk blir vant til de nye sortene. Vi feiler innimellom også.

– Hvor mange sorter har dere?
– Vi har 26 sorter. Det er Europas største utvalg. Det har jeg sjekket, smiler Dag.

tre-kroneren4
70 ÅR: – I sommer trykket vi opp noen klistremerker hvor det står at Tre-Kroneren er 70 år. Det var vel i grunnen vår måte å markere jubileet på, sier Jellestad.

 

Billedtekst:

1

<B>SKIFTER SORTER:</B> – Vi gjør mange utskiftninger i sortimentet, og skifter jevnlig to-tre sorter og ser om det slår an, sier daglig leder og medeier på Tre-Kroneren, Dag Jellestad.

 

2

<B>TOMMELEN OPP:</B> – Vel verd turen fra Sveits, smiler danke Martin Hansen, som sammen med sin sveitsiske kone, Patricia Lopez, kom til Bergen på ferie. De fikk anbefalt Tre-Kroneren av noen venner.

 

3

<B>TOPP 3:</B> Ostepølse, San Francisco og Jaktwurst.

 

4

<B>70 ÅR:</B> – I sommer trykket vi opp noen klistremerker hvor det står at Tre-Kroneren er 70 år. Det var vel i grunn vår måte å markere jubileet på, sier Jellestad.

 

ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this